Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Sänka spritskaten?
Pages (2): « 1 [2]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Amnezia
this...is...not...örebro

Registered: Apr 2002

hm tycker det e på tiden dom sänker så det blir lite rimligare priser..sverige e ju typ dyrast i hela europa på sprit..skevt värre...
så dumt å säga att alla kommer börja toksupa hela dagarna bara för priset på en 70is absolut sänks me 50spänn..
skillnaden blir att folk köper på hemmaplan i sverige istället för å åka till tyskland å handla två,3 lastpallar me öl å sprit då å då.....va ere som e så mkt bättre me de???..folk super fortf lika mkt=) och hur kommer man ett steg närmre att dela ut gratis sprit till minderåiga på gatan genom å sänka priset på sprit på systembolaget där det fortf e 20+??? langningen e fortf samma problem 50 kr + lr minus å borde verkligen bli hårdare straff på, men som sagt en annan grej.=)

dock tycker ja att systembolaget ska finnas kvar...om vanliga livsmedelsaffärer etc skulle få börja sälja sprit laglig väg så skulle det säkert kunna bidra till att fler unga väljer starksprit etc istället för de nuvarande 3,5or de smuttar på ....me tanke på att de flesta i mindre affärer inte bryr sig om vem som köper tobak m.m så e det verkligen ingen bra idé....me systembolaget så har dom en rätt bra koll iaf..även fast det inte e spec svårt å få nån köpa ut...men inte så mkt systemet kan göra åt de....

*sänk spritskatten
*behåll systembolaget
*hårda straff å skärpt koll på langning till minderåiga....

thats it...=)

Old Post Aug-16-2004 19:23  Sweden
Click Here to See the Profile for Amnezia Click here to Send Amnezia a Private Message Add Amnezia to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Funfrock
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2002

Jag och mina kompisar snackade om hur vi skulle toksupa på starksprit när danmark sänkte priserna (bor i helsingborg så handlar oftast i dk).

Men med facit i hand så kan jag säga att jag varken har druckit mer eller mindre än innan. Så tror att en prissänkning i sverige skulle höja konsumtionen marginellt, möjligtvis då att a-lagarna har råd att köpa mer sprit varje dag.

Old Post Aug-16-2004 19:55  Sweden
Click Here to See the Profile for Funfrock Click here to Send Funfrock a Private Message Add Funfrock to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Att säga att det är "var och ens eget ansvar" när vi i Sverige gemensamt betalar för t ex sjukhuskostnader är fel. Det är inte bara den som dricker som drabbas, således är det även samhällets ansvar.

Problemet med alkoholen i Sverige är den inställningen de flesta svenskar har till den; Nämligen att alkohol är något man blir full på. Man dricker inte en öl, utan flera tills man blir full.

Det är främst ungdomarna som kommer dricka mer med den sänkta skatten; eftersom många ungdomar har tight om pengar och kan hoppa över drickandet en lördagskväll för att dom inte har råd.

Dricker man alkohol enbart för rusets skull finns det bättre och hälsosammare alternativ.

Systembolaget ska givetvis vara kvar, främst pga dess oslagbara sortiment.

ICA skulle ju knappast ha över 2000 viner...

Old Post Aug-17-2004 02:20  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

Hauken, jag instämmer i ditt resonemang till sånär som på en detalj. Som jag varit inne på tidigare menar även jag att det ska till en kulturskillnad i vår relation till alkoholen snarare än något annat. Däremot så förstår jag inte riktigt resonemanget att det skulle vara ett bättre utbud när det bara finns ett alternativ? Självfallet så skulle utbudet öka om monopolet togs bort.. Det är ju typ marknadsekonomi 101, för att inte säga logik 101.

Old Post Aug-17-2004 10:49  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by Sorrow
Hauken, jag instämmer i ditt resonemang till sånär som på en detalj. Som jag varit inne på tidigare menar även jag att det ska till en kulturskillnad i vår relation till alkoholen snarare än något annat. Däremot så förstår jag inte riktigt resonemanget att det skulle vara ett bättre utbud när det bara finns ett alternativ? Självfallet så skulle utbudet öka om monopolet togs bort.. Det är ju typ marknadsekonomi 101, för att inte säga logik 101.

fast kravet för att systembolaget ska få vara kvar är att dom i princip att dom tar in allt. tror det finns få kommersiella alternativ i världen med så bra utbud som systembolaget...

Old Post Aug-17-2004 11:57  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

quote:
Originally posted by Sorrow

Det jag menar med utbudet är just det sortiment vi har. Du kommer aldrig kunna välja mellan så pass mycket olika viner iaf systembolaget försvinner. Samma med öl mm..

Alla affärer kommer bara ha dom populäraste sorterna. Visst, det kommer nog finnas specialbutiker.. Men i mindre städer, som t ex Östersund, är det inte lika säkert..

Sedan blir det förmodligen också dyrare i dessa special butiker, eftersom större lager och fler leverantörer = högre kostnader.

Systembolaget funkar ju bra i sig, men bättre öppetider vore önskvärt..

Old Post Aug-17-2004 13:37  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002

sänka skatten är ett bra förslag! (även om det finns nackdelar) jag vet att jag inte kommer dricka avsemärt mycket mer för det. Jag dricker redan rätt sällan... det enda jag vet är att jag kommer kunna köpa mer och ha ett förråd istället.. hemma alltså... det har man ju inte råd med nu precis.. eller jo..jag har köpt när jag varit nere i Holland. (tre flaskor brukar räcka minst ett halvår om inte längre)

skrämmande e dock tanken på rattfyllan som kommer öka lavinartat.. fast hembränningen lär ju minska.

Tom Cloud - Told You So

Old Post Aug-17-2004 15:06  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

quote:
Originally posted by Hauken
Det jag menar med utbudet är just det sortiment vi har. Du kommer aldrig kunna välja mellan så pass mycket olika viner iaf systembolaget försvinner. Samma med öl mm..

Alla affärer kommer bara ha dom populäraste sorterna. Visst, det kommer nog finnas specialbutiker.. Men i mindre städer, som t ex Östersund, är det inte lika säkert..

Sedan blir det förmodligen också dyrare i dessa special butiker, eftersom större lager och fler leverantörer = högre kostnader.

Systembolaget funkar ju bra i sig, men bättre öppetider vore önskvärt..

Nja, du är lite snett ute, även om tanken är logisk och jag förstår hur du resonerar.

Det är egentligen tvärtom. Systembolagets utbud är värdelöst och just baserat på vad som säljer snarare än något annat. Om jag vill ha tag i bra viner eller ölsorter som finns nästan var som helst utanför Sverige så måste jag beställa det via Systembolaget, som sedan ska kontakta sina leverantörer, som sedan ska ha betalt, och så ska vinstprocent på det plus spritskatt och till slut får jag pröjsa fyra gånger så mycket som jag hade fått göra om jag bott utanför Sverige.

Fler leverantörer kommer onekligen att innebära ett större utbud, och ovanligare viner och ölsorter kommer att bli billigare eftersom flera mellanhänder elimineras. Om efterfrågan för ovanligare viner finns i Östersund så kommer även utbudet att komma dit.

Som sagt.. Marknadsekonomi 101.

Old Post Aug-17-2004 15:29  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

Den politisk korrekta åsikten måste ändå vara att behålla den höga alkoholskatten, men jag personligen skulle inte ha något emot lägre priser för min ansträngda plånbok på Systemebolaget.

Efter skummat igenom tråden lite så såg jag ett par saker jag vill kommentera.

Vizay; Tilllåta en större alkoholförsäljning i vanliga buktiker skulle i dagsläget göra det mycket enklare för ungdomar att få tag på alkohol. Idag kan minderåriga köpa öl i 7/10 butiker inne i stan.

Sorrow; Vad du missar är att de som främst "drabbas" av den sänkta alkoholskatten är alkoholisterna, de som ligger i farozonerna och studenter. Medelsvensson är så pass rik idag att han har inget problem med att unna sig en kväll när han så önskar. Men den sänkta skatten leder till en ökad tillgång för de grupper jag nämnde. Sen har du även fel när du säger att utbudet skulle öka. Det kommer i viss mån öka i storstäderna och i sedvanlig ordning kommer glesbyggden drabbas när kommersalism kommer in i bilden. Idag kan du som du säger beställa hem vilket vin du än önskar till vilket systembolag som helst, visst får du betala en liten summa extra men de som beställer hem viner är också berädda att göra det. Skulle du privatisera alkoholförsäljningen skulle du inte enbart får en högre tillgänglighet hos ungdomar du skulle även med största sannolikhet inte kunna beställa hem viner i den mån du kan nu.
och du förresten, ur en juridisk synvinkel är hela sveriges rättsystem åt skogen jämför mot eg-rätten

Old Post Aug-17-2004 16:02  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Kamelen
Supreme tranceaddict

Registered: Dec 2002
ähh förlåt om nån nu skrivit detta.. har inte läst allas inlägg.. fel av mig egentligen men det finns en enkel lösning som börjar från och med idag.. när ni får barn.. uppfostra de så de hajjar att sprit inte är nån "leksak" .. självklart kan de/ni dricka .. men det finns väl gränser.. sen om spriten säljs för folk under 10 och den kostar 1kr / litern spelar ingen större roll.. felet ligger ju i hur folk "använder drogen" för det är ju en drog.. iförsig kanske jag lever i en drömvärld =) men men nu har jga fått det sagt

Old Post Aug-17-2004 18:17 
Click Here to See the Profile for Kamelen Click here to Send Kamelen a Private Message Add Kamelen to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SMC
custom title addict

Registered: Sep 2003

quote:
Originally posted by Hauken
Systembolaget ska givetvis vara kvar, främst pga dess oslagbara sortiment.

lol. Det är inte oslagbart, det är monopoliserat. Staten har ensamrätt på utövandet av en verksamhet som vem som helst ska ha rätt till.

Old Post Aug-17-2004 19:48 
Click Here to See the Profile for SMC Click here to Send SMC a Private Message Add SMC to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Sänka spritskaten?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): « 1 [2]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playback[1969] []

Click here to listen to the sample!Pause playback[1969]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:02.

Forum Rules: