Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Gaat Vinyl helemaal verdwijnen..........??
Pages (3): « 1 [2] 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
djcresto
Tranceaddict Trainer

Registered: May 2001

Als je een pioneer cdj 800 of 1000 in je bezit hebt dan heb je geen vinyl meer nodig. En zo als hier wordt aangehaald, voor die dj's die veel moeten reizen is het gewoon handig.

Een pc gebruiken bij een dj set vind ik helemaal niks hebben. En dj die een beetje op de muis staat te klikken is nu ook geen zicht.

Old Post Aug-18-2004 22:52  Belgium
Click Here to See the Profile for djcresto Click here to Send djcresto a Private Message Visit djcresto's homepage! Add djcresto to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
GrooveCollect.
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Bram, Leuk dat je een discussie op gang wilt zetten over het verdwijnen van vinyl, maar ik denk dat je dan niet DAT stukje van me board had moeten copy/paste'n. Dat stuk gaat namelijk volgens mij puur en alleen over het vervangen van het vinyl door een laptop en niet door cd's.
Wat Sasha hier dan ook zegt is dat hij met Ableton live wilt gaan net als hij Involver heeft gemaakt en dus live, behalve mixen ook extra dingen als losse loopjes of samples toe voegt waadoor er dus remixen en dub versies ontstaan die nooit hetzelfde zijn (leuk voor de kenners in de zaal, maar de gemiddelde boerenlul merkt dat toch niet)
Dit kan je alleen doen als je zo diep in de scene zit als bijv. Sasha en dus niet voor de gewone dj is weggelegd, want je moet dan toch de losse samples en out-takes van de artiest van de plaat krijgen.

Wat ik hier van vind zal ik ff copy/paste'n van mijn board, want dat had ik daar al beschreven:

quote:
FAO GC: hebben wij het hier niet eerder over gehad? volgens mij waren we het er toen over eens dat het toch wel wat heeft als je gewoon een man/vrouw ergens in de zaal in de weer ziet met platen en al
Gaan we deze kant op dan krijg ik zo'n gevoel dat je straks meer een nerd ziet zitten ergens...iemand die alleen maar naar z'n lap-top zit te staren en af en toe op enter zit te drukken (jaja, ik overdrijf hier, maar toch....).

Hier hebben we het inderdaad al eens over gehad.
Ik heb deze discussie trouwens nou al op meerdere boarden gevoerd.
Er is voor allebei wat te zeggen. Ik denk zeker ook dat het veel meer aandacht van de dj vraagt als hij echt live remixen of dub versies maakt door loopjes en sampletjes toe te voegen (en ook nog eens mixen), waardoor je toch de interactie met het publiek kwijt raakt. Wat de The Freezz ook al aanhaalt. Bij live acts zie je dat ook vaak en hoe vet het ook klinkt voor de kenners. de massa staat toch vaak te wachten tot er weer een dj begint, want ze vinden het saai. Tenzij de dj natuurlijk heel veel dingen al van te voren thuis prepareert, maar in hoevere kan je dan nog van 'live' spreken...

Daarbij vind ik het ook een beetje stoere praat van Sasha.
Kijk nou eens naar zijn sets. De eerste helft staat hij er nog een beetje bij als een dood vogeltje (lees: nuchter) en dan zou het wel goed gaan, maar hoe later het wordt hoe meer die zelf staat mee te springen en te genieten (lees: onder invloed) en dan zie ik 'm nog niet met een laptopje bezig zijn. We weten (bijna) allemaal hoe lastig het is om te lezen en sms-en onder invloed.

Maar goed de techniek is er tegenwoordig, dus het zal allemaal best wel komen,
maar is vooruitgang per definitie altijd beter ?!

Dat dus over het laptop gedaalte.
Wat betreft het verdwijnen van vinyl door dj's die met cd mixen (mp3 of wave):
Ik denk dat het heel langzaam wel verdwijnt. Ik hoor toch dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van de digitale downlods zoals aangeboden op 3beat of Hooj en natuurlijk onze Soulseek misbruikers.

Old Post Aug-19-2004 00:22  Netherlands
Click Here to See the Profile for GrooveCollect. Click here to Send GrooveCollect. a Private Message Visit GrooveCollect.'s homepage! Add GrooveCollect. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SnuggLe
drs. Betweter

Registered: Mar 2001

quote:
Originally posted by eXos
Wie heeft t hier over mp3? Het kan toch gewoon als wav/midi op je HD blijven staan zonder het in te pakken als mp3?

Dus hij knutselt thuis wat in elkaar. Gaat op z'n gemak naar "de disco" en plugt z'n labtop in bij de geluidsmeuk van hunnie en gaat 3 uur lang achterover hangen tot dat z'n neus leeg is en z'n WAV/MIDI bestand is afgespeelt...

Ja dat bedoelde ik ook, stom omschreven. Iemand zei het hierboven ook en dat was (wederom) een fout van mij

En Jerry: Goed afgekeken van de meester, dat copy/pasten. Alleen ga jij me als leerling dadelijk nog voorbij, want ik copy/paste de verkeerde dingen

Old Post Aug-19-2004 06:08 
Click Here to See the Profile for SnuggLe Click here to Send SnuggLe a Private Message Add SnuggLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TranceFool
Rollin´ Rhythms

Registered: Jan 2001

quote:
Originally posted by Chicane
Vinyl gaat er echt uit of je nou wil of niet. Eerst de grote namen dan de bedrooms. Als je een dag met de nieuwe technics heb mogen spelen wil je gewoon niet anders meer, on-the-fly remixen en je eigen samples gebruiken door huidge tracks heen, dat apparaat berekend zelf het tempo en de snelheid zitten zelfs functies in om het precies op de maat (1ste tel) toe te passen, ideaal gewoon. Bovendien is mp3/wave gewoon bijna gratis en vinyl betaal je dik tegen de 9 euro voor. (http://www.beatport.com)

Nee, dat is leuk .......nog ff en je krijgt een mengpaneel waarmee ook nog de overgang voor je wordt gedaan. Ik vind dat door zulke snufjes een beetje de charme van het DJ-en wordt verloren, je hoeft niet eens meer te pitchen.

Zo zijn er voorstanders van de CD, er zullen altijd voorstanders blijven van de vinyl (en ik denk dat deze groep veel groter is), vinyl zal dus echt nevernooit verdwijnen.

Old Post Aug-19-2004 07:25  Netherlands
Click Here to See the Profile for TranceFool Click here to Send TranceFool a Private Message Add TranceFool to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Ding Chavez
drs. progger

quote:
Originally posted by TranceFool
Nee, dat is leuk .......nog ff en je krijgt een mengpaneel waarmee ook nog de overgang voor je wordt gedaan. Ik vind dat door zulke snufjes een beetje de charme van het DJ-en wordt verloren, je hoeft niet eens meer te pitchen.

Precies mijn gedachte. Natuurlijk kun je je set veel gevarieerder maken door al die samples en loopjes, maar wat ben je dan aan het doen als dat ding alles voor je gelijk zet en zelfs nog het moment bepaalt waarop ie erin komt? Wat mij betreft heeft dat weinig meer met Djen te maken, op platenkeus na.
Bovendien maken CD spelers het voor bedrooms wel erg makkelijk om de laatste nummers ff snel te downloaden en te fikken, zelfs al is het maar dat 192kbps mp3tje.
Ik denk trouwens dat die legale downloads nog wel in prijs zullen stijgen. Op dit moment wordt dat gewoon gebruikt als tegenhanger van het illegale gratis downloaden van tracks, dus kun je de prijs niet veel hoger leggen dan gratis, anders is de drempel te hoog. Zo gauw dat ingeburgerd raakt en er meer mensen gebruik van gaan maken zal ook die prijs gaan stijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een producer straks rond kan komen van een x% van 1 euro per download...

Old Post Aug-19-2004 07:53  Netherlands
Click Here to See the Profile for Ding Chavez Click here to Send Ding Chavez a Private Message Add Ding Chavez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Opti
tranceaddict in jail

Registered: Mar 2001
Het wordt tijd voor vakantie Bram, je bent niet meer scherp

Old Post Aug-19-2004 08:31 
Click Here to See the Profile for Opti Click here to Send Opti a Private Message Add Opti to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
total woot
WooT

Registered: Apr 2002

Is het niet zo, dat op een stukkie vinyl een veel grotere winstmarge zit dan op een cd-tje?

maw. zou de overstap van veel dj's van vinyl naar cd, niet als gevolg hebben dat praktisch alle labels over de kop gaan?

Old Post Aug-19-2004 10:16  Netherlands
Click Here to See the Profile for total woot Click here to Send total woot a Private Message Add total woot to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glaniskanis
Vadsig Modale Snollen INC

quote:
Originally posted by total woot
Is het niet zo, dat op een stukkie vinyl een veel grotere winstmarge zit dan op een cd-tje?

maw. zou de overstap van veel dj's van vinyl naar cd, niet als gevolg hebben dat praktisch alle labels over de kop gaan?

Labels gaan niet voor niks overstappen op CD... dat is gewoon veel goedkoper voor hun. De markt voor cd's is stukken groter dan voor vinyl en daarbij komt ook nog is dat CD's veel lagere productiekosten heeft.
Voor de prijs van 1 vinylpressing kan je heel wat meer cdtjes maken... en als daarbij komt dat cdtjes steeds beter in de markt liggen dan lijkt me de keus simpel.
Of de winstmarge op een vinyl zoveel groter is betwijfel ik... relatief gezien zal het weinig schelen denk ik. Maargoed dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen

Over de discussie ben ik het ermee eens dat vinyl uitraakt... Dat andere opties de toekomst zijn.
En wat Chicane zegt... dat hoeft natuurlijk niet he @ TranceFool/Ding Chavez
Hij noemt alleen maar een aantal kunsten op wat dat ding kan... als je wil kan je alles nog als vanouds doen zoals met vinyl (en zelfs beter+meer)
Maar idd het maakt het wel heel makkelijk voor de bedroom dj om wat te downen enzo

Ben nog steeds van mening dat vinyl verdwijnt... het zal niet snel gaan, zoals met alles. Maar het zit er wel aan te komen

Old Post Aug-19-2004 10:35 
Click Here to See the Profile for Glaniskanis Click here to Send Glaniskanis a Private Message Add Glaniskanis to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
GrooveCollect.
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

quote:
Originally posted by SnuggLe
En Jerry: Goed afgekeken van de meester, dat copy/pasten. Alleen ga jij me als leerling dadelijk nog voorbij, want ik copy/paste de verkeerde dingen
en niet geheel onbelangrijk:
ik copy/paste dingen die ik zelf geschreven heb.

Ik betwijfel trouwens of de winstmarge zoveel groter is op vinyl.
Ik ben zelf trouwens niet tegen mp3's, maar dan wel de minimaal 256 kbps versies en niet die van 192 of zelfs 128, want die zijn niet te draaien in een grote zaal. Daarom maak ik soms wel eens gebruik van de betaalde downloads, als bijv de plaat moeilijk te krijgen is of wanneer ik 'm snel nodig heb. Niks mis met zo'n 320 kbps versie en het is niet illegaal.

Verder draai ik veel dingen van cd, die ik van de artist zelf heb gekregen, gewoon .wav dus.

Old Post Aug-19-2004 10:45  Netherlands
Click Here to See the Profile for GrooveCollect. Click here to Send GrooveCollect. a Private Message Visit GrooveCollect.'s homepage! Add GrooveCollect. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glaniskanis
Vadsig Modale Snollen INC

quote:
Originally posted by Joost
Ik vind dat vinyl ook wel iets heeft ten opzichte van CD-R, ik ben zelf geen DJ, maar ik kan me voorstellen dat het feit dat je echt contact hebt met het medium toch wel iets extra's geeft t.o.v. een cd-r'etje..

Dat is natuurlijk ook bull met de huidige stand van zaken qua technologie
We zijn allang het punt voorbij dat dat nog een reden was om niet over te stappen... inmiddels zijn dr al tal van opties waarbij dat meer dan goed is nagebootst en je gewoon geen verschil merkt

Old Post Aug-19-2004 10:49 
Click Here to See the Profile for Glaniskanis Click here to Send Glaniskanis a Private Message Add Glaniskanis to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
basd
progression

Registered: Jul 2002

Ben benieuwd hoe het over een jaar of tien is..

Ik heb het idee dat het op het moment meer een aanvulling op vinyl is dan een poging tot vervanging daarvan. Zelf ben ik ook wel het meest gecharmeerd van vinyl, maar ik vind het ook erg interessant om te kijken wat nieuwe technologieen aan een set toe kunnen voegen..

Om alleen maar een beetje plaatjes aan elkaar te plakken heb ik niet zo nodig CDs nodig, dat kan ook prima met vinyl.. Het wordt pas echt interessant als je gaat bekijken welke dingen CD-spelers eraan toe kunnen voegen. Voor mij op het moment absoluut nog niet genoeg om daarin te gaan investeren, maar in de toekomst is het misschien wel een leuke aanvulling. Platen zullen er voorlopig nog wel even blijven. En gelukkig maar.

d&b session 20090519
My take on... (various mixes planned, updated when I can be arsed)

Old Post Aug-19-2004 12:18  Netherlands
Click Here to See the Profile for basd Click here to Send basd a Private Message Add basd to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TranceFool
Rollin´ Rhythms

quote:
Originally posted by Glaniskanis
De markt voor cd's is stukken groter dan voor vinyl

Waar baseer je dit op?
Ok, er zijn veeeeel meer mensen die een normale cdspeler hebben, maar gaan veel mensen deze muziek kopen dan?

Er is nog altijd het probleem van het kopieren van muziek. Hier zullen de labels ook mee te maken krijgen als ze gaan overstappen naar CD. Vinyl valt niet te kopieren (ja kan wel maar is verschrikkelijk duur). Ik denk eerlijk gezegd dat de markt voor vinyl nog altijd een stuk groter is dan die van CD. Dan heb ik het natuurlijk wel over ´house´ die direct van labels komen. Ik denk dat de groep die de muziek wil kopen die nu op vinyl uitkomt, helemaal niet zo groot is. Deze groep zal bestaan uit mensen die draaien met CD´s (het aantal mensen wat met vinyl draait is nog altijd vele malen groter) + de echte liefhebbers die hier wel geld voor over hebben om zo eens in de cdspeler te stoppen (niet voor het draaien). Daarbij komt ook nog eens dat sommige CDDjs met CD´s draaien omdat ze zelf lekker makkelijk een CDR kunnen branden. Die zouden de CD´s van de labels dus niet eens kopen.

Ik denk dus niet dat de markt voor CD´s groter is dan de markt voor vinyl.

Old Post Aug-19-2004 12:38  Netherlands
Click Here to See the Profile for TranceFool Click here to Send TranceFool a Private Message Add TranceFool to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Gaat Vinyl helemaal verdwijnen..........??
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): « 1 [2] 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackLovely vocal ID........ [2006] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackFridge - Paradise (DJ Tom Stevens Remix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:07.

Forum Rules: