|
Bram, Leuk dat je een discussie op gang wilt zetten over het verdwijnen van vinyl, maar ik denk dat je dan niet DAT stukje van me board had moeten copy/paste'n. Dat stuk gaat namelijk volgens mij puur en alleen over het vervangen van het vinyl door een laptop en niet door cd's.
Wat Sasha hier dan ook zegt is dat hij met Ableton live wilt gaan net als hij Involver heeft gemaakt en dus live, behalve mixen ook extra dingen als losse loopjes of samples toe voegt waadoor er dus remixen en dub versies ontstaan die nooit hetzelfde zijn (leuk voor de kenners in de zaal, maar de gemiddelde boerenlul merkt dat toch niet)
Dit kan je alleen doen als je zo diep in de scene zit als bijv. Sasha en dus niet voor de gewone dj is weggelegd, want je moet dan toch de losse samples en out-takes van de artiest van de plaat krijgen.
Wat ik hier van vind zal ik ff copy/paste'n van mijn board, want dat had ik daar al beschreven:
| quote: | FAO GC: hebben wij het hier niet eerder over gehad? volgens mij waren we het er toen over eens dat het toch wel wat heeft als je gewoon een man/vrouw ergens in de zaal in de weer ziet met platen en al
Gaan we deze kant op dan krijg ik zo'n gevoel dat je straks meer een nerd ziet zitten ergens...iemand die alleen maar naar z'n lap-top zit te staren en af en toe op enter zit te drukken (jaja, ik overdrijf hier, maar toch....). |
Hier hebben we het inderdaad al eens over gehad.
Ik heb deze discussie trouwens nou al op meerdere boarden gevoerd.
Er is voor allebei wat te zeggen. Ik denk zeker ook dat het veel meer aandacht van de dj vraagt als hij echt live remixen of dub versies maakt door loopjes en sampletjes toe te voegen (en ook nog eens mixen), waardoor je toch de interactie met het publiek kwijt raakt. Wat de The Freezz ook al aanhaalt. Bij live acts zie je dat ook vaak en hoe vet het ook klinkt voor de kenners. de massa staat toch vaak te wachten tot er weer een dj begint, want ze vinden het saai. Tenzij de dj natuurlijk heel veel dingen al van te voren thuis prepareert, maar in hoevere kan je dan nog van 'live' spreken...
Daarbij vind ik het ook een beetje stoere praat van Sasha.
Kijk nou eens naar zijn sets. De eerste helft staat hij er nog een beetje bij als een dood vogeltje (lees: nuchter) en dan zou het wel goed gaan, maar hoe later het wordt hoe meer die zelf staat mee te springen en te genieten (lees: onder invloed) en dan zie ik 'm nog niet met een laptopje bezig zijn. We weten (bijna) allemaal hoe lastig het is om te lezen en sms-en onder invloed.
Maar goed de techniek is er tegenwoordig, dus het zal allemaal best wel komen,
maar is vooruitgang per definitie altijd beter ?!
Dat dus over het laptop gedaalte.
Wat betreft het verdwijnen van vinyl door dj's die met cd mixen (mp3 of wave):
Ik denk dat het heel langzaam wel verdwijnt. Ik hoor toch dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van de digitale downlods zoals aangeboden op 3beat of Hooj en natuurlijk onze Soulseek misbruikers.
|