|
|
|
|
 |
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004
|
|
|
För vissa är det så, ja. Jag kanske inte har det, men jag delar gärna med mig av kunskapen till dom som behöver den.
Vad gör det om man blir "kontaktad" ? Det är fortfarande inget olagligt och ingen kan komma med något annat än tomma hot. Gå in på thepiratebay.org och läs översta nyheten, där blev man "kontaktad". Vad mer kan dom göra? inte ett smack!
Jag köper inte särskilt mycket skivor, nej. Men det har jag aldrig gjort. Köper mer skivor nu på senare dar än tidigare, innan jag laddade hem mycket iaf.
Problemet är att det är dyrt. Ungdomar och studenter har vanligtvis inte så mycket pengar, och skivor får oftast ganska låg prioritet. Istället satsar jag mina pengar på att åka och se artisterna och på så sätt stödja dom.
Jag la ut över 1500 kronor på mysteryland biljett, mat, dricka, tshirts förra förra veckan. Många andra gjorde samma sak.
Fråga dig detta: iaf jag inte hade tankat t ex DJ Lunas musik, tror du jag då någonsin hade känt till han? Eller åkt ner till Mysteryland?
Hade nog inte känt till en enda som överhuvudtaget spelade på mysteryland, möjligtvis paul van dyk. Tiesto? Tveksamt, men kanske. Deras skivor säljs inte ens i Östersund.
Luna, Gizmo, Dana, Rank 1 mfl får betalt för att spela på Mysteryland. När jag besöker mysteryland tjänar dom pengar. När jag köper en Blackhole t-shirt för 45 Euro i Blackhole tältet stödjer jag hela labeln.
Hade jag gjort det iaf jag inte hade kunnat tanka deras musik? Hade jag känt till dom?
Ge fan i att kalla folk snåla bara för att dom inte vill betala för en gullig förpackning och 10-15 euro i frakt.
|
|
Sep-01-2004 16:21
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004
|
|
|
| quote: | Originally posted by n0bben-
tycker mig nog se fler exempel p� m�nniskor som s�ger att dc �r det b�sta som n�gonsin h�nt f�r d� beh�ver man inte k�pa skivor, �n folk som verkligen k�per skivorna de laddar ner.
p2p kan ju givetvis diskuteras i o�ndlighet, men min personliga �sikt �r att s�dant snack kan sk�tas via PM o s�nt, inte i forums gjorda f�r o diskutera musik. |
Så är det också, bitvis.
Min lillasyster har slutat köpa Madonnas albums, jag får tanka dom åt henne istället. Hon är jätte nöjd över det, för nu slipper hon ju betala så mycket för dom!
Sen kan Madonna få gråta hur mycket hon vill om att hon blir fattig och att folk "stjäl" från henne.
Det hela känns så töntigt när hon senare på MTV Cribs visar upp hennes hus för flera miljarder, hennes 37 bilar och samling med diamanter...
Nyckeln heter mervärde. Det enda du får när du köper ett album idag är en snygg förpackning. För ungefär 200:-. Att min lillasyster inte är särskilt motiverad att slänga ut 200, då det motsvarar vad hon får i "månadspeng" av mamma på två månader tycker inte jag är särskilt konstigt.
Ska folk betala så mycket så får dom väl lägga till något extra som gör det värt pengarna; t ex en konsertbiljett eller en t-shirt kanske.. en affisch? Vad vet jag!
Sedan lyssnar jag inte ens på CD längre. Min vanliga ministereo är såld, numera har jag en förstärkare och högtalare kopplade till min musikanläggning; datorn. Att behöva lyssna via cd är bara onödigt krångligt, playlisten i winamp känns betydligt mer bekvämt...
Det enda jag skulle göra med en köpt cd är att rippa låtarna till datorn och lyssna på dom från hårdisken. Dessutom kan jag inte spela CD skivor i min bärbara MP3 spelare...
Det är dom stora som förlorar, och dom tjänar redan tillräckligt. Mycket av deras förluster är ju pga att folk hittar så mycket nya artister. Musiken är mycket bredare idag, och små artister har mycket större möjligheter.
P2P har gjort att musikindustrin inte är lika lönsam för vissa, medans det gynnar några enormt...
Vilka? Dom små givetvis! Hänvisar till mitt Mysteryland exempel.
|
|
Sep-04-2004 15:04
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 18:28.
Forum Rules: