Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Se hit! Klubbdunka!
Pages (2): « 1 [2]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Man råkar INTE på problem. Många lever i illusionen att p2p är olagligt, vilket det inte är. Vi har dessutom yttrandefrihet i Sverige, och väldigt många andra länder, så prata om det i forum kan vi göra, ursäkta ordvalet, bäst fan vi vill Men givetvis är det TA som sätter reglerna, eller i detta fall klubbdunka, och vill vi diskutera i deras forum ska man givetvis rätta sig efter deras regler. Men komma med förslag och konstruktiv kritik kan man alltid göra

De problem som kan uppstå om man tillåter snack om warez / fildelning är med annonsörer, då vissa väljer att ta avstånd från sådan verksamhet.

Om man ser alla trådar som skulle skapas relaterat till ämnet som ett problem skulle det ju givetvis också vara ett.

Faktiskt så finns det ingen som åkt dit för att ha laddat ned musik via nätverken. Någonsin. Förutom något enstaka extremfall i USA då folk suttit på 6-siffriga antal låtar och spridit dom.

Folk i Sverige har fått varningar när dom haft filmer utdelade på nätverken, men det är också allt.

Dom som åker dit är de som laddar hem och säljer. Och att dom torskar är bra.

http://www.thepiratebay.org/ läs översta nyheten, ett försök att sätta stopp för fullt laglig verksamhet. Givetvis kommer det från storebror USA som tror sig ha rätt att bestämma även i Sverige.

Old Post Sep-01-2004 12:54  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
n0bben
-

Registered: May 2002

enligt ryktesvägen har Swamper varit kontaktad just pga all mp3/p2p-snack på tranceaddict, därav reglerna.

förstår att ni snåla leechers som aldrig köper skivor tycker det är synd

och ni som frågar om dchubbar osv.. e det verkligen så svårt o hitta själv?

Old Post Sep-01-2004 15:16  Sweden
Click Here to See the Profile for n0bben Click here to Send n0bben a Private Message Add n0bben to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict

För vissa är det så, ja. Jag kanske inte har det, men jag delar gärna med mig av kunskapen till dom som behöver den.

Vad gör det om man blir "kontaktad" ? Det är fortfarande inget olagligt och ingen kan komma med något annat än tomma hot. Gå in på thepiratebay.org och läs översta nyheten, där blev man "kontaktad". Vad mer kan dom göra? inte ett smack!

Jag köper inte särskilt mycket skivor, nej. Men det har jag aldrig gjort. Köper mer skivor nu på senare dar än tidigare, innan jag laddade hem mycket iaf.

Problemet är att det är dyrt. Ungdomar och studenter har vanligtvis inte så mycket pengar, och skivor får oftast ganska låg prioritet. Istället satsar jag mina pengar på att åka och se artisterna och på så sätt stödja dom.

Jag la ut över 1500 kronor på mysteryland biljett, mat, dricka, tshirts förra förra veckan. Många andra gjorde samma sak.

Fråga dig detta: iaf jag inte hade tankat t ex DJ Lunas musik, tror du jag då någonsin hade känt till han? Eller åkt ner till Mysteryland?

Hade nog inte känt till en enda som överhuvudtaget spelade på mysteryland, möjligtvis paul van dyk. Tiesto? Tveksamt, men kanske. Deras skivor säljs inte ens i Östersund.

Luna, Gizmo, Dana, Rank 1 mfl får betalt för att spela på Mysteryland. När jag besöker mysteryland tjänar dom pengar. När jag köper en Blackhole t-shirt för 45 Euro i Blackhole tältet stödjer jag hela labeln.

Hade jag gjort det iaf jag inte hade kunnat tanka deras musik? Hade jag känt till dom?

Ge fan i att kalla folk snåla bara för att dom inte vill betala för en gullig förpackning och 10-15 euro i frakt.

Old Post Sep-01-2004 16:21  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

ur en rent juridisk synvinkel kanske folk inte kan göra så mycket om man snackar fildelning osv på forumet men annonsörerna och ägarna till servern där forumet ligger kan ju ta avstånd och helt enkelt dra sig ur sammarbetet.

visst kan man hitta ny host för forumet men chansen är att samma sak händer igen med nästa host osv...

dessutom har du fel angående det där med varningarna, jag känner folk som har blivit varnade av sina ISP's och som sen har blivit bortkopplade ur deras nät för gott. Detta pga. att det delades ut filmer, musik osv men det var inte i några 6siffriga antal det kan jag lova dig

batteries not included.

- dave

Old Post Sep-01-2004 17:12  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict

Att bli bortkopplad tycker inte jag låter särskilt farligt. Lite surt möjligtvis. Att byta internetleverantör är idag inget större problem. Synd bara att vi ska behöva ha ett storebrors samhälle där ISP'n sitter och tittar vad vi sysslar med, och agerar på APB's kommando.

Det 6 siffriga antalet var från ett fall i Kanada då en kille åkte upp i domstol och några miljoner i böter.

Problem med webhotellen säger du... hur klarar sig Piratbyran.org ? Det är i extremfall webhotellen stänger dig. Ta Flashback till exempel, men där diskuteras långt mer än bara "warez".

Visst kan det ge problem med vissa, men inget webhotell stänger dig för att dina användare diskuterar ämnet.

Old Post Sep-01-2004 17:35  Sweden
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

För att då hålla mig till ämnet, det värkar vara en rätt okej sida eller va jag nu ska kalla det för
Har facktiskt reggat mig nu och allt

edit: sen va det ju Pjox som skrev detta, va inte medveten om att lilla råttan Vizay hade loggat in här utan att logga ut

batteries not included.

- dave

Last edited by Vizay on Sep-02-2004 at 18:20

Old Post Sep-02-2004 18:02  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
djKay
tranceaddict in training

Registered: Aug 2004

n0bben-: Snarare så att p2p många gånger får CD-konsumptionen att öka då folk mer ingående får veta vad de tycker är bra och inte.

Old Post Sep-04-2004 01:00  Sweden
Click Here to See the Profile for djKay Click here to Send djKay a Private Message Visit djKay's homepage! Add djKay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
n0bben
-

Registered: May 2002

tycker mig nog se fler exempel på människor som säger att dc är det bästa som någonsin hänt för då behöver man inte köpa skivor, än folk som verkligen köper skivorna de laddar ner.

p2p kan ju givetvis diskuteras i oändlighet, men min personliga åsikt är att sådant snack kan skötas via PM o sånt, inte i forums gjorda för o diskutera musik.

Last edited by n0bben on Sep-04-2004 at 01:37

Old Post Sep-04-2004 01:19  Sweden
Click Here to See the Profile for n0bben Click here to Send n0bben a Private Message Add n0bben to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by n0bben-
tycker mig nog se fler exempel på människor som säger att dc är det bästa som någonsin hänt för då behöver man inte köpa skivor, än folk som verkligen köper skivorna de laddar ner.

där satte du huvudet på spiken!

Old Post Sep-04-2004 04:43  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by n0bben-
tycker mig nog se fler exempel p� m�nniskor som s�ger att dc �r det b�sta som n�gonsin h�nt f�r d� beh�ver man inte k�pa skivor, �n folk som verkligen k�per skivorna de laddar ner.

p2p kan ju givetvis diskuteras i o�ndlighet, men min personliga �sikt �r att s�dant snack kan sk�tas via PM o s�nt, inte i forums gjorda f�r o diskutera musik.

Så är det också, bitvis.

Min lillasyster har slutat köpa Madonnas albums, jag får tanka dom åt henne istället. Hon är jätte nöjd över det, för nu slipper hon ju betala så mycket för dom!
Sen kan Madonna få gråta hur mycket hon vill om att hon blir fattig och att folk "stjäl" från henne.
Det hela känns så töntigt när hon senare på MTV Cribs visar upp hennes hus för flera miljarder, hennes 37 bilar och samling med diamanter...

Nyckeln heter mervärde. Det enda du får när du köper ett album idag är en snygg förpackning. För ungefär 200:-. Att min lillasyster inte är särskilt motiverad att slänga ut 200, då det motsvarar vad hon får i "månadspeng" av mamma på två månader tycker inte jag är särskilt konstigt.
Ska folk betala så mycket så får dom väl lägga till något extra som gör det värt pengarna; t ex en konsertbiljett eller en t-shirt kanske.. en affisch? Vad vet jag!

Sedan lyssnar jag inte ens på CD längre. Min vanliga ministereo är såld, numera har jag en förstärkare och högtalare kopplade till min musikanläggning; datorn. Att behöva lyssna via cd är bara onödigt krångligt, playlisten i winamp känns betydligt mer bekvämt...

Det enda jag skulle göra med en köpt cd är att rippa låtarna till datorn och lyssna på dom från hårdisken. Dessutom kan jag inte spela CD skivor i min bärbara MP3 spelare...

Det är dom stora som förlorar, och dom tjänar redan tillräckligt. Mycket av deras förluster är ju pga att folk hittar så mycket nya artister. Musiken är mycket bredare idag, och små artister har mycket större möjligheter.

P2P har gjort att musikindustrin inte är lika lönsam för vissa, medans det gynnar några enormt...

Vilka? Dom små givetvis! Hänvisar till mitt Mysteryland exempel.

Old Post Sep-04-2004 15:04  Sweden

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Se hit! Klubbdunka!
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): « 1 [2]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID 'audio only' sample - 'Ultimate Summer Track' - Danny Howells SURFSPOT [2005] [11]

Click here to listen to the sample!Pause playbackBoccaccio Life - "The Secret Wish" [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 18:28.

Forum Rules: