|
| quote: | Originally posted by CJ InterCity
fredags supning kommer finnas i detta land oavsett hög eller låg skatt, oavsett tullregler, bevakning osv. En sänkt skatt betyder i alla fall att den som inför sprit till sverige för eget bruk drar ner på det eller kanske slutar helt, om han kan få tag på det för nästan samma pris här hemma. högre pris får inte folk att dricka mindre, men det tömer folkets plånbocker fortare! Man handlar ju utomlands FÖR ATT DET ÄR SÅ DYRT HÄR HEMMA. har du någonsin sett en tysk åka till Sverige för att handla sprit?
naturligtvis finns det för- och motargument i alla EU frågor, man får helt enkelt gå igenom dem och bestämma sig för vad som väger mest i ens åsikt. jag anser att vi skulle vara starkare i många aspekter om vi hade euron. och jag är glad att vi är EU medlemmar. Hur skulle det se ut om hälften av Europas öststatländer var medlemmar men sverige inte var det... lustig tanke |
Jag tvivlar inte en sekund på att fredags-supning kommer att finnas kvar.. Varför skulle det inte göra det?
Jag tror inte att det kommer att minska så drastiskt mycket..
Spriten nere på kontinenten är och kommer nog alltid att vara billgare..
Du säger
| quote: | Originally posted by CJ InterCity
högre pris får inte folk att dricka mindre, men det tömer folkets plånbocker fortare! |
Visst säger jag, men om man då istället skulle sänka skatten så skulle ju konsumptionen höjas enligt din "modell"?
Alkohol är ett gift och kommer alltid att vara och tanken var väl ändå att minska införseln av skadlig sprit.
Men all alkohol är skadlig. Alkohol-skadorna tror jag kommer att öka rätt så drastiskt, tyvärr.
Jo det är klart att det finns för o motargument, korkat vore ju annat 
Jag skulle dock fortfarande vilja höra lite mer argument både för och emot innan jag bestämmer mig på vilken sida av EU jag står 
Edit: Thx 2 Andrew för att ha rett ut begreppet för mig 
___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"
Sig shmig, who reads these stupid things anyway?
|