|
Een combinatie van Agnost en Atheïst I guess. Ik hou me soms wel bezig met zijnsvragen, maar waarom worden die altijd geassocieerd met religie? Moest het puur filosofisch zijn heb ik daar geen probleem mee, maar ik heb fundamenteel iets tegen religie als levensbeheersend instituut. En jammer genoeg worden die 2 nooit van elkaar losgekoppeld. En ik heb het hier niet over en specifieke godsdienst in het bijzonder, dus evengoed Christendom als Jodendom en Islam. Ik kan en wil mijn leven gewoon niet laten leiden in het teken van, en laten beheersen door "godsdienst", en vooral door het hele instituut errond. En ik kan best snappen dat er mensen zijn die dat wel nodig hebben in hun leven, en die ga ik ook niet scheef bekijken, zolang ze maar aanvaarden dat ik geen behoefte aan religie of godsdienst heb.
En tjah, waarom ik iets tegen religie heb is dan weer een andere zaak. Waarschijnlijk ligt het aan mijn aangeboren verzet tegen ongefundeerde autoriteit. En in mijn ogen is de autoriteit van eender welke godsdienst niet legitiem. En nu heb ik het niet over het zuiver theologische aspect, maar eerder over het institutionele, over een Kerk an sich met regels, geboden, richtlijnen en dergelijke. Zoiets in in mijn ogen hypocriete bullshit, en daarom zal ik er mij ook nooit aan "onderwerpen", want dat zou het zijn in mijn ogen. Maar nogmaals, das puur en alleen mijn idee daarover, no offence tegen de mensen die anders denken.
Ik heb trouwens veel meer affiniteit voor het Boeddhisme en het Hindoeïsme, mdat zij een veel individuelere invulling van hun geloof toestaan. Natuurlijk zijn er daar andere dingen (zoals het kastensysteem, hoewel dat evengoed een politiek als een religieus product is) die mij weeral een negatief gevoel over religie geven. Maar toch, in die religies primeert het theologische en sacrale element over het puur liturgische, en dat is net hetgene wat mij zo hard stoort aan bv het Christendom en de Islam, die overdreven aandacht voor het liturgische.
Net zoals enkele hier geloof ik best dat er "iets" is, al is dat voor mij geen concrete belichaming of een spreekwoordelijke schepper. Eerder een soort van drijvende en allesdoordringende kracht in het heelal die alles in beweging houdt...
Maar kom, genoeg filosofisch gezever, I'm starting to scare myself...