Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Matlagningstråden
Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Originally posted by Laszlo
Ska slänga upp ett recept på en speciell potatisgratäng med skivade ägg, som morsan brukar göra. Jag vet inte om det är en ungersk specialité eller var hon fått det ifrån

potatisgratäng finns ju i alla länder... men att ha skivade ägg i kan mkt väl vara en ungersk grej, för min morsa gör likadant på tal om ungerska rätter, så finns det en såsig kötträtt som jag älskar att laga! den går alltid hem!! jag har inget recept på det men ska försöka skriva ner det ändå, ni borde alla pröva detta nån gång

för 2 pers:
kött: Grytbitar (fläsk kött) ca 400g

tärna fläskbitarna till mindre bitar, typ 1cm stora.
fräs tärningarna brynt i lite matolja.
tillsätt 2 matskedar vetemjöl.
tillsätt paprika pulver, grovmalet svartpeppar och salt.

när du fräst ihopa köttet med det ovan nämnda, häll i 1 dl vatten. minska sedan värmen lite. lägg i gröna ärter och låt det sjuda i några minuter till, så är det klart serveras med pommes eller klyftpotatis. smaklig spis

Old Post Jan-28-2005 14:42  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smeagol
Senior tranceaddict

Registered: Apr 2003
Re: Matlagningstråden

quote:
Det finns inget ont som för något gott med sig. (Syftar på idioten som skapade Kanada-tråden vilket ledde till att någon kom på den ypperliga idén till en matlagningstråd).

Men tank om alla goda saker (som mattradar ) for nagot ont med sig?

Tank om nagon inspireras att skapa Kanada-traden 2: aterkomsten?!?!

+2...

(Inte for att jag har varit har pa lange och sett nagon kanadatrad, men jag tar som hypotes att det ar ett ont. )

Old Post Jan-28-2005 14:44  Sweden
Click Here to See the Profile for Smeagol Click here to Send Smeagol a Private Message Add Smeagol to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

Bra initiativ laszlo
Konstigt att ingen nämnt klassikern "Pasta Bangladesh" än! (makaroner och ketchup )
Min favoriträtt är nog ändå "Spaghetti Carbonara".. mammas dvs

Old Post Jan-28-2005 14:49  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

har någon här prövat pannkakor med köttfärs sås??

Old Post Jan-28-2005 14:50  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by CJ InterCity
har någon här prövat pannkakor med köttfärs sås??

ehmm.. nee.. tror inte jag kommer prova heller

Old Post Jan-28-2005 15:01  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

Folk kommer tycka jag är störd nu men..
Jag gillar ganska mycket kall/olagad mat.. kan äta kall ravioli, okokta nudlar, "frusen" pan pizza, rå korv osv.. Ingen annan som är som jag?

Old Post Jan-28-2005 15:06  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

quote:
Originally posted by dbl
ehmm.. nee.. tror inte jag kommer prova heller

jamen!! pannkakorna ska inte vara söta! det är svingott, med ost på... MUMMA!!

Old Post Jan-28-2005 15:25  Germany
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by jeremy1984
Folk kommer tycka jag är störd nu men..
Jag gillar ganska mycket kall/olagad mat.. kan äta kall ravioli, okokta nudlar, "frusen" pan pizza, rå korv osv.. Ingen annan som är som jag?

ehm.. neeee... rå korv.. visst.. men inte det andra... "frusen" pan pizza... nej usch....

räckte med att käka kall mat när man låg ute i skogen i lumpen.. hehe

Old Post Jan-28-2005 15:43  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

Jag tillhör den skaran som gärna lagar mat och lyckas med mina experiment jag gör =)

Har ett gäng favoriter faktist..

Kyckling i Chili/paprika med pasta
(ca 20min) (4 port)
4 Kyckling Filéer
1 Purjolök
1 gul lök
2 paprikor (valfri färg, fast jag kör med röd å gul)
2dl Creme Fraise
Chilipeppar
Paprikapulver

Sätt på pastan (ja på spisen...)
(använd gärna en större gryta.. stekpannan blir lite låg i kanten)
Tärna ner kycklingfileerna (typ 1 per portion) till bitar på typ 2x4cm (eller bara skiva dem i lagom skivor, whatever)
Bryn kycklingen och skiva under tiden purjo, lök och paprika i lagom storlek. som ni sen slänger ner i kycklingen som vid det laget är lagom vit innuti.
Efter det så blandar ni ner chili å paprikapulver till lagom styrka i fraisen som man sen häller i kyckling,lökor och paprika grejen där på spisen.
Sen är det bara att låta det koka i typ 5-10 minuter på lagom svag värme.
Sen kan man om man vill ha i kycklings och grönsaksbuljong och mjölk för lite mer smak å annan konsistens.

Tokgott för billig penning, faktist.

nån som vill ha nått mer förslag?
Funderar på att slänga ihop en kokbok nämnligen.

Old Post Jan-28-2005 15:51  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

jag brukar köra något liknande Jofawe, mums o billigt som sagt

fler förslag/recept är välkomna

Old Post Jan-28-2005 16:47  Germany
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Schysst recept Jofawe...tänkte faktiskt laga något med chyckling idag - tror banne mig jag testar ditt förslag...ös på mer recept om ni har fler bara...

edit: wow - lyckad stavning av kyckling...så komiskt att jag låter det vara

www.laszlo.se

Old Post Jan-28-2005 17:29 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Schysst recept Jofawe...tänkte faktiskt laga något med chyckling idag - tror banne mig jag testar ditt förslag...ös på mer recept om ni har fler bara...

edit: wow - lyckad stavning av kyckling...så komiskt att jag låter det vara

Nice Laszlo, hur blev det då?

Kan ju säga att om man nu inte har de kryddorna hemma kan man köpa sig den där creme fraisen som är färdigkryddad som heter chili/paprika.. det går ju det med

Jag har ett recept på Curryköttfärs med gräddtäcke och ris..
nån som vill höra?

Old Post Jan-28-2005 17:48  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Matlagningstråden
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackAnt & Rackitt – Surge (Original Mix) [Power Tools] [PT025] [2006] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDes Mitchell - Welcome To The Dance [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 07:43.

Forum Rules: