|
hittade ett klipskt inlägg på monday bars forum;
| quote: | Polisen har bestämt sig för att kryssningarna ska bort. Det spelar ingen roll om dem hade hittat 2 påverkade eller 500 påverkade personer på båten. Jag försvarar inte på något vis dem som brukade illegala droger på kryssningen, men det var knappast fler där än vad det är någon annanstans. Vi som var där vet att mer än hälften av passagerarna knappast var knarkpåverkade vilket polisen ifrån sin sida påstår.
Polisen vet hur dem ska göra, dem blåser upp det hela så tidningarna blir intresserade. Korrekt och saklig fakta spelar ingen roll, utan man drar till med något som säljer bra, det handlar ju trots allt om DROGER och det säljer. Så småningom kommer fakta fram och det var inte alls så farligt som media beskrev det hela. Men då är skadan redan skedd. Det har redan stått i tidningen och det är dem rubrikerna som folk minns. Silja line blir rädda och vill självklart undvika negativ publicitet. Negativ publicitet är fortfarande negativ oavsett om det som skrivs stämmer eller inte.
Det jag vill komma till är att det inte hade spelat någon roll hur många som brukat droger på kryssningen. Allt som har med "rejv" att göra ska stoppas enligt polisen. Rejv = knark och klubbare = knarkare i deras ögon. Det är polisen som är hotet mot vår kultur och vår musikstil inte drogerna, för droger är precis lika vanligt förekommande bland övriga kulturer som hos vår.
Det finns ju bra många fler exempel på knarkande populärmusiker och rappare m.m. än vad det finns exempel på knarkande Trance/technomusik skapare. Fast av någon märklig anledning är de kulturerna socialt accepterade och trakasseras därför inte.
Tyvärr brukar polisen få som dem vill, titta bara på Docklands…
Vi i Sverige kommer nog att få leva med förtrycket och diskrimineringen ett tag till, i varje fall tills något görs på politisk nivå.
Tack för ordet.
|
vidare är jag helt säker på att det inte finns någon annan lösning på detta problem än, som aloha på mb forumet säger, via politisk väg. Att få nån som gillar att festknarka att sluta är lika lätt som att få göran persson att öppet gå ut med att han och anitra steen skulle gått på skogsrejv och knarkat järnet.
Som jag ser det finns det endast 2 lösningar på problemet med kulturdiskrimineringen/festknarkandet/att trancen förknippas med droger, osv, och det ena är en polisstat där t.ex. ordningsvakter får befogenhet att kroppsvisitera människor utan skäliga misstankar, där man måste kontrollera varenda människa från topp till tå och på så sätt helt enkelt göra det i princip uteslutet för folk att använda narkotika på annonserade fester (detta skulle dock innebära att 99 oskyldiga skulle behöva utsättas för att den hundrade skulle kunna hittas, och då är frågan hur stor nyttan är i förhållande till syftet. Det andra är en lagändring alt. ny strategi från polisens sida som får till följd att polisen ändrar arbetsmetoder samt prioriteringar, t.ex. inte sätter dit folk för ringa brott utan möjligtvis använder dem för att leta sig högre upp i kedjan - dock är detta inte heller nån lösning på lång sikt, då det så länge det finns en marknad finns folk som är redo att ta risker för att tjäna pengar - vilket i sin tur förmodligen bara skulle leda till korrumperad polis m.m.
Som jag ser det så är de enda långsiktiga på detta problem, om man ska gå så långt som till roten av saker och ting att antingen totalt strypa marknaden genom full kontroll av privatpersoner, alt omforma narkotikastrategin och se till så att det inte gick att tjäna olagliga pengar på narkotikan genom att legalisera den.
Inget av alternativen är dock troligt inom det närmaste seklet, så jag tror att detta är ett problem/dilemma som är här för att stanna, den lösning som ligger närmst i sikt för trancekulturen och dess rykte är i min åsikt förändrade arbetsmetoder från polisens sida
(tullen förstår jag inte ens varför de bryr sig om en åbo-sthlm kryss då stora partier narkotika smugglas in dagligen från baltländerna. tror inte direkt att nån försöker smuggla stora mängder från ett land till ett annat på en kryssning där målgruppen är precis den som polisen har mest uppsikt över. - antar att polisen drar dit dem för att få tillgång till deras hundförare) för oavsett hur många som inte knarkar på en trancefest så kommer dom få som gör det att vara dom som syns i media iom. polisens arbetsmetoder. Hade polisen arbetat annorlunda hade det ev. kunnat stå i artiklarna idag nåt i stil med
"en man gripen för narkotikabrott - polisen hade kartlagt mannens verksamhet under en längre tid och plockade in honom på bar gärning på lördagskvällen då han var på väg hem från en kryssning"
haha, hoppas bör man annars dör man.
Nåt i stil med svartlistning av alla dem som åker dit varje gång skulle kanske också kunna funka till en viss nivå, men då skulle man på trancefest behöva sitta o ta leg på folk och jämföra med en databas vilket skulle ta tonvis med tid och samtidigt skulle det innebära ytterligare diskriminiring gentemot EDM scenen. På lång sikt så räcker det dessutom inte med att behandla problemet på ett ställe för då flyttar man bara på det.
För övrigt så tycker jag hela grejen med att kolla varenda kotte utav drygt 1700 pers är rätt absurd.. Om alla dessa polisdivisioner skulle ställa sig utanför en stureplansklubb en fredagkväll med Scenlampor uppsatta och knarkhundar o grejer skulle dom ju sätta dit massa folk, men då skulle nog alla på den klubben tycka att det hela var helt vrickat och inte fattat VARFÖR alls, så varför ska vi behöva stå ut med denna behandling bara för att vi tycker om en viss typ av musik??
Fan, tänk om dom skulle göra samma grej på en pensionärskryss med viking line och haffa åldringar pga att dom har massa rohypnol och andra narkotikaklassade läkemedel där receptgiltigheten gått ut :P
garvar vid tanken, men ffs, stand up for your rights. Alla som orkar tycker jag borde maila polispressansvariga samt redaktionsansvariga på tidningar och KLAGA på de missvisande rubrikerna samt siffrorna, för att nåt ska hända så måste vi höras, annars kvarstår den generaliserade bilden som media matar ut, att alla som lyssnar på EDM är såna där ljusskygga schizofrena typer som hoppade av skolan i mellanstadiet med sprutor hängande ur armarna och fickorna fulla av piller, för att inte nämna hotet vi utgör mot samhället.
fan vade spårade ur, kanske borde skriva en bok 
Last edited by staz on Feb-28-2005 at 01:50
|