Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Pages (4): « 1 [2] 3 4 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Hauken
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget.

Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi.

Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar

Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi?

Finns säkert några killar här som blivit rånade på vägen hem från krogen. Varför tog ni inte taxi hem? Var det för dyrt...?

Old Post Apr-08-2005 23:23  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SWE_TRANCE
Spacemonkey

Registered: Jul 2001

quote:
Originally posted by Hauken
Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar

Säkert är det så...men hur många tjejer/kvinnor tror du det inte är som aldrig anmäler händelsen? Det är ju allmänt känt att t.ex de flesta våldtäkter ej anmäls. Så det är ett ganska svagt argument för att inte tjejer ska få ha kvar sin "tjej-taxa"
Med andra ord;
Låt tjej-taxan finnas kvar

Old Post Apr-08-2005 23:43  United Nations
Click Here to See the Profile for SWE_TRANCE Click here to Send SWE_TRANCE a Private Message Visit SWE_TRANCE's homepage! Add SWE_TRANCE to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget.

Jag har ofta fått på käften för att jag snackar skit om svenska traditioner, men fanimej så rätt jag har! inte i något annat land har jag sett på maken! Är man myndig vid 18 ska allt vara tillåtet. Har man skyldigheter ska man också ha rättigheter (i vissa länder räknas man som myndig redan vid 16 års ålder, fast det är ändå lite väl tidigt imo)

Old Post Apr-09-2005 03:37  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Förstår tänkandet.
MEN, i just denna fråga tycker jag att "tjejtaxa" är helt riktigt!
Tanken är ju att kvinnor INTE ska behöva gå ensamma hem/åka svarttaxi på nätterna. Jag tyckte att det var ett bra initiativ när svenska taxibolag införde detta. För det är ju ändå så att tjejer löper en större risk att råka ut för något t.ex på väg hem ifrån krogen.

kvinnor har större chans att bli våldtagna, ja. Kvinnor har större chans att bli misshandlade, nej.

Är typ alltid män som hamnar i bråk ju. Kvinnor blir våldtagna, män blir slagna.

quote:
Originally posted by CJ InterCity
om det nu verkligen ska vara jämnställt och icke-diskriminerande, måste åldersgränsen ligga på 18. Vad är det för bullsh*t att man blivit myndig, får lov att dricka och röka, men kommer ändå inte in på nattklubbar??

Tycker iof att det är upp till klubben att sätta en åldersgräns, vill dom ha mognare folk där inne så är det upp till dom, MEN dom SKA behandla män/kvinnor/invandrare/svenskar/bögar etc LIKA.

quote:

Hehe, håller helt med dig, är dock ännu värre här i nordamerika, i USA är man mogen nog att rösta, kriga etc, vid 18 års ålder, men inte mogen att dricka alkohol, ens på krogen, förens han/hon är 21!!!

Sänk gränsen till typ 15 eller så på krogen (fast ha kvar olika åldersgränser så man inte behöver umgås med smått folk om man inte vill ) och låt ungdommarna dricka lagligt under kontrollerade former och sänk systemgränsen till 18 eller så!

quote:
Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi.

Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi?

Sant, enligt samma argument borde unga åka billigare, eftersom dom oftare hamnar i trubbel. Samt för äldre, samt för invandrare, samt för folk som bor i dåliga områden... The list goes on med folk som har större risk att bli utsatta.

Old Post Apr-09-2005 04:50  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

quote:
Originally posted by St_Andrew
Tycker iof att det är upp till klubben att sätta en åldersgräns, vill dom ha mognare folk där inne så är det upp till dom, MEN dom SKA behandla män/kvinnor/invandrare/svenskar/bögar etc LIKA.

Jag kan förstå om det är ett slutet evenemang, typ en klubb där man måste vara medlem för att komma in etc. Men på ett vanligt event som är öppet för allmänheten? då ska man kunna komma in när man är 18

Old Post Apr-09-2005 08:52  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

Visst du får låna miljoner på banken, starta företag osv osv. allt det när du är 18, men du får inte handla på Systemet. Jag hört det allt förr.

Vad du inte förstår är attdet handlar inte om det. Det handlar om att din kropp inte än är fullt utvecklad och darför är risken mycket större för dig att den tar skada av ett förstort alkoholintag. Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja )

Old Post Apr-09-2005 11:13  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by AC.
Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja )

Japp - var på alkoholutbildning med samtliga styrelser för de tre studentpubarna vid Växjö universitet för en vecka sedan där vi fick lära oss en halv miljard grejer som 999 av 1000 personer inte har en aning om. Vad gäller uteställen som serverar alkohol så är det bartendern som är personligt ansvarig för det han/hon säljer till kunden. Man får enligt svensk lag inte släppa in eller sälja alkohol till personer som är "märkbart påverkade". Detta är det dock givetvis ingen som följer. Samma sak gäller om bartendern har skäl att tro någon försöker köpa något till sin polare för att denne nekats alkohol. Då ska denne också nekas. Det är också de anställdas ansvar att se till så att VARJE gäst inte blir för berusad, och om någon blir det är det också deras ansvar att se till så att de på ett säkert sätt kommer hem, fixa taxi åt de etc. Om någon super sig själv under bordet på en pub, vinglar ut från stället mitt framför ögonen på vakterna/entrévärdarna och femtio meter senare blir påkörd i en korsning så är det just på deras samvete det ligger. Enligt lagen så kan man få fängelsestraff för en sån skitsak som att sälja en öl till någon som är skitfull (men ändå uppför sig anständigt). Givetvis händer detta ytterst sällan, men han som föreläste för oss på utbildningen berättade att detta faksitkst hänt ett par gånger då kommuner varit och gjort kontroller på pubar och discotek.

www.laszlo.se

Old Post Apr-09-2005 11:31 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten!

Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker

Old Post Apr-09-2005 12:06  Germany
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by CJ InterCity
Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten!

Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker

Tja - folk skiter i att följa lagarna för egen vinnings skull...det är som sagt väldigt sällan det blir rättsliga påföljder utav situationer då någon säljer alkohol till en berusad gäst. Det är ingen som bryr sig så länge de tjänar pengar på det...men det är ju inte för att folk inte kan hantera alkoholm som de sätter olika åldersgränser på olika uteställen. Anledningen till det är väl för att de vill ha en mognare publik till vissa ställen. Här har folk som är 23-25 år uppenbarligen extremt svårt att kunna vistas och umgås på ett ställe som har 18-åtsgräns...Mig veterligen finns det inga liknande uteställen i vare sig Rumänien eller Ungern där man har olika åldersgränser....är du 18 bast och myndig så är du välkommen överallt, och där finns inga som helst problem för all möjligt folk mellan 18 och upp till fan vet vilka åldrar att vistas på ett och samma ställe. Där har man av det jag fått erfara en mycket öppnare mentalitet - här är tyvärr helt annorlunda - istället för att sköta sig och sitt eget så springer folk runt och slösar energi på olika saker de kan reta sig på hos andra, vilket i sig är jävligt tragiskt...

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Apr-09-2005 at 12:57

Old Post Apr-09-2005 12:48 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Sanna ord minsann! i Tyskland och Holland är dom också öppnare har jag märkt, även i Danmark för det mesta. Sen vet jag inte hur det är i övriga skandinavien? i Finland är det i af strikt har jag hört... pfft, och finnarna skulle vara släkt med ungrare?

Men vadå mognare? förklara det där lite... jag förstår att man inte vill ha fjortisar som springer omkring, men vafan har man fyllt 18 är man väl mogen att gå in på en nattklubb! Sen om man kan hantera spriten är en annan femma, men det finns ju lika många 30 åringar som inte kan det så nej... det är ren idioti imo

Old Post Apr-09-2005 14:27  Germany
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

jag tycker personligen inte att "vi" ska stöda sånahär sponsrade kryssningar.
Hade det varit vilket annat bolag som helst som sponsrat, hade det varit okej, nästan vilket som helst.
Men ett röka företag?

njaaa.. där går gränsen.

Old Post Apr-09-2005 19:22  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fe_maLe
Supreme tranceaddict

Registered: Mar 2005
Location: its complicated..san diego &[[Orange county]]##OCTA#14

hm..e fortfarande för liiten för de mesta iaf 1månad till
håller me de e lite konstigt att man får göra så mycke när man e 18 men inte handla på systemet..visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker..

tycker det ska vara konsekvent, allt eller inget!!! och tjejtaxa ska inte ändras på åker alltid de för de känns mycke tryggare..och för de som inte e tjej så finns ju studenttaxa osv....sen har ni ju rätt i att killar i vår ålder e mkt mer i riskzonen för å bli misshandlade m.m så tycker egentligen de borde finnas ungdomstaxa lr någe..alla under 40?

Old Post Apr-11-2005 11:30  Sweden
Click Here to See the Profile for fe_maLe Click here to Send fe_maLe a Private Message Add fe_maLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 [2] 3 4 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playback[1969] []

Click here to listen to the sample!Pause playback[1969]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 21:02.

Forum Rules: