|
Zeer interessante thread Djeebie, leuk onderwerp, altijd goed dat dit weer even gedaan wordt.
Als eerste vind ik de scene wel een stukje verbeteren, vooral ook om de redenen die je geeft. Als eerste heb je de technologie die verbetert, en vele housedj’s zijn daarmee aan het experimenteren, wat zorgt voor leuke crossovers. Daarnaast heb je een professionalisering in de organisatie van feesten. De markt is alleen wel verzadigd, omdat grote spelers het allemaal een beetje overheersen. Gelukkig zijn er weer leuke kleine initiatieven die toch ook weer op beginnen te komen, het lijkt alsof mensen zich een beetje van de grote dingen afkeren. Maar oke, door de marktwerking worden dat soort dingen wel duidelijk.
Ik snap ook niet dat mensen zo in hokjes blijven denken (kom daar zo op terug als ik op mensen ga reageren ;-)). Wat jij zegt over producers als Mylo, Tiefschwarz en Petter: dat is hartstikke leuk! Er wordt vaak wat gezegd over progressive, dat mensen zich verheven voelen, dat is bull: progressive is eigenlijk ook geen hokje, en het is gewoon progressief, vernieuwend. Daar staat progressive voor. Sommige andere stijlen missen dat naar mijn mening, die zouden best wat meer mogen vernieuwen….
Toch zie je naast de beweging voor meer intimiteit / nieuwe dingen ook gewoon de doorbraak (definitieve doorbraak) van Tiesto en daarmee dance op de wereldkaart. De media heeft veel meer aandacht voor dit soort zaken en iedereen in NL is wel eens op een houseparty geweest. Toch is er veel te winnen op mediagebied: house wordt nog TE veel met alleen maar drugs in verband gebracht, en dat is jammer. Maar dat zijn dan ook vaak de sensatiemedia. Toch is er ook daadwerkelijk veel drugs aanwezig op feesten, en ik snap niet dat op feesten zoals Masters of Hardcore en dat soort dingen er niet veel en veel strenger gecontroleerd wordt. Hop, schoenen uit, de wc’s om te poepen controleren (daar gaat iedereen meteen heen) et cetera….
En dat stuk van Frislicht: tsja…. ID&T heeft gewoon een dikke stempel gedrukt op de scene, wat positief maar ook negatief is. Het kan verstikkend werken, omdat andere initiatieven daardoor sneller gedoemd zijn om te mislukken…. Het is gezeik dat dance (ik noem het liever house, dance = special D etc) niet vernieuwend is. Het is de meest vernieuwende muziekstroming. Frislicht heeft het totaal niet begrepen…..Dat van electro is ook BULL….. dat is nu weer ‘hip’… en vernieuwend? Tsja, het is ook allemaal al gedaan hoor, het is een jaren 70-80 revival.
| quote: | | ik denk dat het vooral aan jezelf ligt of je raakt uitgekeken op housemuziek. Als ik iets zat ben ga ik op zoek naar iets nieuws. Paar jaar geleden luisterde ik alleen naar trance. Nu eigenlijk groove / club / techno / progressive noem maar op. |
Ik heb het al vaker gezegd, en zeg het nog eens: evolutie.
Ik geloof echt dat mensen ‘evolueren’ in de housemuziek. Je komt als eerste in aanraking met de ‘bekende/commerciele’ dingen, en naarmate je je er meer in verdiept en breder kijkt, kom je terecht bij andere stromingen. Ik zeg daarmee niet dat die stromingen (zoals progressive) beter of moeilijker zijn, maar ik ken niemand die begint bij progressive, en daarna naar trance gaat luisteren. Daarmee is progressive niet beter, maar wel wat minder toegankelijk….!
| quote: | | Hmmmm, wat ik vooral merk aan de huidige dancescene is dat progressive sounds (melodic breaks, deephouse, prog. trance/house) enorm opkomt en dat gaat ten koste van de 'normale' (anthem/euphoric/superstring) trance die 2 a 3 jaar geleden nog hoogtij vierde. |
Ten koste?? Ik vind dat een beetje overdreven. Dingen komen, dingen gaan! Als je zelf nog steeds houdt van de ‘normale’ trance, dan moet je die misschien zoeken met een vergrootglas, maar het is er nog wel. Zoals Onno het zegt:
| quote: | | Dat komt mijn inziens omdat de kwaliteit van de huidige anthem/euphoric/superstring tunes nog wel hoog ligt maar in een vele mindere kwantiteit komt. Nu zijn er een tiental platen die er tussen uit steken terwijl dat er 2 a 3 jaar geleden 100 waren. Omdat men méér wil ga je op zoek naar andere stijlen waardoor je misschien bij progressive uitkomt. Ik vind niet dat trance "ten koste" gaat van progressive. Als er meer goede euphoric tunes uit zouden komen zou trance ook weer opleven. Overigens is trance nog zeker hot getuige een Trance Energy dat met 30.000 bezoekers volledig uitverkoopt en Armin is ook nog de man en ook de djmag top5 is trancy. |
Daar ben ik het helemaal mee eens.
| quote: | | Zelf weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant begin ik progressive sounds zeer te waarderen (Shiloh, Greg Benz, Digital Witchcraft, Elusive etc.), maar aan de andere kant ben ik niet zo'n fan van de hele additude die eromheen zit. Je merkt het ook op deze forums. Dat arrogante gedoe alsof je betere muziek luistert als je Sasha's cd opzet in plaats van die van Tiesto. Ik vind die algehele Sasha-adoratie hier op TA ook een beetje meh (sorry als ik iemand beledig), want om nou te zeggen dat 'ie God Op Aarde is..... |
Zoals ik hierboven al zei vind ik dat heel apart. Kijk, Tiesto wordt ook dik en dik en dik geadoreerd. Het lijkt wel als er iemand wordt geadoreerd dat mensen dat raar vinden. Wat ik wel vind is dat progressive op het moment (als we toch in hokjes blijven) een stuk vernieuwender is dan de ‘normale’ trance, die nu juist terugvalt op het oude succes. Kijk eens op de nieuwe TE-cd (die je, ik zag je reactie op mijn recensie op PF, slecht vond): kijk eens hoeveel “2004 of 2005 remakes” er op staan.
Ik zeg daarmee niet dat Progressive beter is, maar momenteel is het zeker venieuwender dan trance. Ik zie ook veel meer experimenten met nieuwe technologie , zoals de DVD-mixer van Sander Kleinenberg en Sasha die lekker bezig is.
Waarom is dat adoratie? De man is gewoon steen- en steengoed bezig. Involver was verreweg het beste album van vorig jaar. Ik ken geen trance-producer die ook zoiets makkelijk zou kunnen maken. En dat meen ik. Om af te sluiten met wat wederom Onno zegt:
Ik vind ook zeker niet dat progressive "betere muziek" is maar het is meer mijn 'ding'