|
|
|
|
 |
|
 |
 |
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by Smeagol
somliga har det bra! 
Haller inte riktigt med. Tycker inte att vetenskap och religion utesluter varandra nodvandigtvis. Det finns manag fragor som vetenskapen inte kan svara pa. Typ varfor existerar universum, varfor ser universum ut precis som det gor (man gor iofs framsteg har ), exakt hur fungerar hjarnan och vad ar det dar som vi upplever som ett "medvetande".
Vilket lamnar gott om plats for religionen att svara pa de fragorna utan att motsaga vetenskapen. Vad vi kan saga ar att OM det nu finns en gud sa har han (hon, whatever, den!) bestamt sig for att skapa en varld som foljer vissa regler som tex newtons lagar osv.
Sa ok, vi kan nog utesluta religioner som havdar att jorden ar platt och bars fram av oandligt manga enorma skoldpaddor.
Jag citerar en fysiker som jag inte minns vem det var:
"gud ar en teori som jag inte har anvandning av" |
haller med, vetenskap behover inte utesluta religion. Aven fast jag tycker att kristendomen (och mormonerna for den saken med) innehaller for mkt bullshit for att vara sanna, sa kan det finnas nan annan gud, inget vetenskapligt som nansin kan motbevisa det, pa samma satt som inget kan bevisa det...
|
|
May-25-2005 14:38
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 12:31.
Forum Rules: