Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (4): « 1 [2] 3 4 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Treo
Supreme tranceaddict



Registered: Aug 2002
Location: Åland/Kalmar

Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv..


___________________
-Treo-

art of trance - breathe (dawnseekers rmx) +fav

Old Post Jun-13-2005 08:32  Finland
Click Here to See the Profile for Treo Click here to Send Treo a Private Message Add Treo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mr_fisken
dancin



Registered: Oct 2003
Location: Stockholm

Jag håller nog inte med alls. Kan vara för att jag inte lyssnat på trance mer än tre år men jag tycker helt klart dagens trance är helt jävla underbar. Precis som jag tycker äldre trance är lika bra
Jag är väl lite ostig av mig kanske


___________________
myspace

Old Post Jun-13-2005 09:37  Sweden
Click Here to See the Profile for mr_fisken Click here to Send mr_fisken a Private Message Add mr_fisken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum



Registered: Aug 2000
Location: Malmööööö!

Intressant tråd minsann. Med många läsvärda inlägg. Jo, allt fler går ifrån standard trancen, och vem kan egenltigen klandra dem med tanke på hur likriktad den genren har blivit. Till och med låt strukturen har blivit en del av definitionen för vad trance är! Det måste inte finnas en två minuters build-up, massivt break, fläskig over-the-top melodi som sedan ska upprepas en gång till innan låten slutar, i alla jävla låtar! Bläh!

Men så har det ju iofs sett ut sedan 98/99. Proggen är ju bra mycket mer intressant på det sättet. Om den nu inte hade varit så förbannat långsam och energi-lös

Jag älskar att lyssna på progg. Annars hade jag aldrig klarat av att hålla ordning på DI.FMs progg kanal helt själv. Min mp3-spelare är spränfylld med progg. Men jag tycker inte om att dansa eller spela progg. Avsaknandet av energi är tyvärr för stort. Jag glider ALLTID över till snabbare hårdare grejer om jag försöker lira progg. Jag är inte skapt för att lira progg, även om jag regelbundet får mina ryck...

Själv har jag då, för första gången på år och dar, bestämt mig för att jag ska hålla mig till de områden jag behärskar. Vilket inte är progg. Jag har därför konsentrerat mig på ösigare och hårdare grejer. Melodiskt går fortfarande, så länge energin finns där. Det är lite mot trenden märker jag (när det gäller spelningar och det allmänna snacket) men jag har bevisat för mig själv för många gånger att om jag lirar saker jag inte känner starkt för längst inne i hjärtat så suger jag nått så fantastiskt. Så det är kanske egentligen inte så mycket till val kanske...

Laszlo: Du har helt rätt med det du sa om mixandet. Vanlig trance är inte lätt att göra så mycket med som DJ. House eller techno erbjuder helt andra möjligheter. Har ett gäng polare som lämnade trancen bakom sig runt 94/95 för technons förlovande land precis av den anledningen.


___________________
www.assortedtrance.com
www.facebook.com/assortedtrance
http://www.soundcloud.com/johannilsson
http://www.di.fm

Old Post Jun-13-2005 10:12 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed



Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Men så har det ju iofs sett ut sedan 98/99. Proggen är ju bra mycket mer intressant på det sättet. Om den nu inte hade varit så förbannat långsam och energi-lös


Energilös? Där håller jag absolut inte med. Jag kan få mycket högre energikickar av mörk släpande prog än vad jag någonsin fått av trancen. (Därmed är det inte sagt att det inte finns låtar som fortfarande kan få mig att börja böla som en nyfödd bäbis på ett dansgolv). Vi ser väl helt enkelt alla olika saker inom musiken, och tur är väl det, annars hade vi väl alla sprungit runt med Lena PH i våra iPods. (I pitty the fools )


___________________
Facebook
www.djlaszlo.com
blog.laszlo.se
www.laszlo.se

Old Post Jun-13-2005 10:36 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum



Registered: Aug 2000
Location: Malmööööö!

quote:
Originally posted by Laszlo
Energilös? Där håller jag absolut inte med. Jag kan få mycket högre energikickar av mörk släpande prog än vad jag någonsin fått av trancen. (Därmed är det inte sagt att det inte finns låtar som fortfarande kan få mig att börja böla som en nyfödd bäbis på ett dansgolv). Vi ser väl helt enkelt alla olika saker inom musiken, och tur är väl det, annars hade vi väl alla sprungit runt med Lena PH i våra iPods. (I pitty the fools )


Haha ja fy fan. det hade varit illa.

Jag överdrev något gällande proggens avsaknande av energi för att få fram min poäng naturligtvis. Har dansat massor till house och progg genom åren och haft jävligt skoj. Men på något sätt så känner jag att alltid det fattas något. Man kan alltid ta det ett steg högre på nått sätt. Min personliga bio-rytm ligger nog omrking 145bpm tror jag. Vilket kan ha sin förklaring i att när jag på allvar började lyssna på elektronisk dansmusik så var det inte ovanligt med hastigheter på 170bpm


___________________
www.assortedtrance.com
www.facebook.com/assortedtrance
http://www.soundcloud.com/johannilsson
http://www.di.fm

Old Post Jun-13-2005 10:50 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
K-PAXian
On A Beam of Light



Registered: Oct 2004
Location: K-PAX

En intressant tråd ja.

Jag själv finner mer njutning av den äldre trancen som gjordes 2000-2003. Sedan har det bara blivit mindre och mindre som jag verkligen fastnar för. De man trott varit nya har i själva verket producerats förr, t.ex. Goldenscan - Only With You som är en milstolpe i min tid av trance och jag trodde den var nyproducerad nu, men fick istället reda på att den gjordes i 2003.

Jag älskar prog också, speciellt house. Progressive och tribal. Det är hur jävla underbart som helst att dansa till och att spela själv. Därför brukar jag i mina längre sets börja med progressive house och trappa upp till progressive trance och sedan ösa på som fan med trance och techno.

Vilket föredrar jag? Ja... Bra fråga. Jag gillar nog att spela blandat helt enkelt. Gillar variation i ett set/en kväll och har gjort det enda sen den enorma festen jag var på 2000 där det spelades trance, techno, goa och acid med en DJ per stil. Lineupen var oslagbar och var exakt tajmad så att ville man ha techno, så var det techno, ville man ha trance, var det trance.

Jag har nu förvisso endast spelat ute för en dansande publik en gång, men jag kunde ändå läsa av dem och se vad det var man skulle braka på med. Den kvällen var det iofs endast progressive och tribal house som jag spelade.

Oj nu skenade jag iväg lite från ämnet. Men min huvudpoäng är ändå att jag lirar både och, även om det blir mest äldre grejer, med en variation under setets gång. Roligast så.


___________________
ALL TIME FAVOURITE: The Gift - The 7th Day (M.I.K.E. Remix)

Old Post Jun-13-2005 10:54  Norway
Click Here to See the Profile for K-PAXian Click here to Send K-PAXian a Private Message Visit K-PAXian's homepage! Add K-PAXian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
klappa
Supreme tranceaddict



Registered: Sep 2004
Location: North Korea

TAck för alla svar!!! Det ger mig lite inseende i andras smaker också. nåra kommentarer.

quote:
Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance


inte jag heller, det därför jag diggar upp äldre trance nuförtiden än att köpa nytt även om det kostar en hel del pengar.

quote:
I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta ) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester.


aaaahh jag själv började lyssna på samma sätt som du eller trance precis i början men sen övergick jag ganska snabbt till hardtrance en sån där riktigt billig tysk hardtrance smörja.

quote:
Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket


så rätt så. Det går ju och kombinera på fler sätt eftersom man kan lägga in vanlig trance eller techno bredvid blir lite mer inspererande o intressant då tycker jag.

quote:
I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt.


du har rätt iof. men den stora massan följer mest den sorts trance som armin,tiesto spelar och så vitt jag vet så tycker jag att den proggresiva än så länge håller sig vid liv ett bra tag även om den förändrats lite.

quote:
Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv..


jag har också plockat fram en hel lite äldre den senaste tiden. om det ändå kunna stanna tiden så som den var på i slutet av 90talet.

Old Post Jun-13-2005 10:59 
Click Here to See the Profile for klappa Click here to Send klappa a Private Message Add klappa to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA



Registered: Jan 2002
Location: Växjö

måste säga att detta är en av de mest intressanta trådarna på TA nu!

Laszlo:

Jag känner faktist igen mig där du säger att man tar med sig en cd med lite "hårdare" en med "house" och lite så.. Så vill de ALLTID höra House skivan, lite lustigt..

Å BTW, det går visst att mixa Trance nu :P .. använder man sig av loopar å slingor så funkar det toppen.. synd att man inte är bättre på det bara

Old Post Jun-13-2005 14:54  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark



Registered: May 2001
Location: Sthlm, Sweden

Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.

Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?

Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite

Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.

Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den!


( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar )


___________________
www . gate42 . net / www . patrikbjorkman . com

Old Post Jun-13-2005 16:09  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Braxen
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2004
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by Gate 42
Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den!


hehe, till viss del kan det nog vara så faktiskt

^^*pratar inte för mig själv, jag gillar verkligen house*

*lovar*

Old Post Jun-13-2005 16:21  Sweden
Click Here to See the Profile for Braxen Click here to Send Braxen a Private Message Visit Braxen's homepage! Add Braxen to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South



Registered: Jan 2004
Location: Leipzig

Det ligger något i vad du skriver Patrik.

Personligen föredrar jag att lyssna på progg hemma, att lyssna på ASOT/trance ute, och att spela cheeese när jag mixar


___________________
www.petersouth.net

Old Post Jun-13-2005 16:23  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed



Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by Gate 42
Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.

Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?

Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite

Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.

Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den!


( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar )


Håller med i det du säger. Känner också väldigt mycket igen mig i skolscenariot du just målade upp då man var så häftig när man sprang runt och lyssnade på Kalle Anka-hardstyle och Überdruck och grabbarna was teh shit. Nu skäms jag över att jag överhuvudtaget tyckte den musiken var bra.

Jag tror dock inte att det har med åldern att göra utan snarare hur länge man lyssnat på en viss genre. Jag kan ju själv erkänna att jag började mina banor med Scooter, Ian van Dahl, Lasgo och gänget för 5-6 år sedan. Detta blev ju ost efter ett tag och när man halkat in på den riktiga trancen trodde man att det inte kunde bli bättre än så. "Detta är ju högkvalitativa produktioner" och så vidare. Efter ett par ytterligare år insåg i alla fall jag att, fan - det finns musik som är mycket mer välproddad. Trancen är ju väldigt förutsägbar. Jag tycker överlag att house och framförallt proggen produktionsmässigt håller mycket högre kvalité. Nu har jag aldrig proddat en låt i hela mitt liv så kom inte och fråga mig vad det är som låter mer välproducerat för det har jag inte en aning om - jag tycker bara att dessa nämnda genrer har fler dimensioner än vad tex trance och kalle anka-hardstylen har, som jag så mycket var inne på för många herrans år sedan. Och då kunde jag för allt i världen inte förstå vad folk såg och hörde i prog och house som kunde vara så bra.

Sammanfattningsvis så är min uppfattning den att det finns fler dimensioner inom tex proggen, sånt som man på den tiden inte förstod eller lyckades ta till sig. Och att jag börjat göra det är väl ett resultat, anser i alla fall jag, av att min musiksmak (och sinne för musik) utvecklats de senare åren.


___________________
Facebook
www.djlaszlo.com
blog.laszlo.se
www.laszlo.se

Old Post Jun-13-2005 16:33 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 [2] 3 4 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbacksasha 1995 bangkok..track 1... [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAlberto Tapia, Pedro Miras & Dj Abel - 2001 The Odyssey (Vocal) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 08:03.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!