|
|
|
|
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
K-PAXian
On A Beam of Light

Registered: Oct 2004
|
|
|
En intressant tråd ja. 
Jag själv finner mer njutning av den äldre trancen som gjordes 2000-2003. Sedan har det bara blivit mindre och mindre som jag verkligen fastnar för. De man trott varit nya har i själva verket producerats förr, t.ex. Goldenscan - Only With You som är en milstolpe i min tid av trance och jag trodde den var nyproducerad nu, men fick istället reda på att den gjordes i 2003.
Jag älskar prog också, speciellt house. Progressive och tribal. Det är hur jävla underbart som helst att dansa till och att spela själv. Därför brukar jag i mina längre sets börja med progressive house och trappa upp till progressive trance och sedan ösa på som fan med trance och techno.
Vilket föredrar jag? Ja... Bra fråga. Jag gillar nog att spela blandat helt enkelt. Gillar variation i ett set/en kväll och har gjort det enda sen den enorma festen jag var på 2000 där det spelades trance, techno, goa och acid med en DJ per stil. Lineupen var oslagbar och var exakt tajmad så att ville man ha techno, så var det techno, ville man ha trance, var det trance.
Jag har nu förvisso endast spelat ute för en dansande publik en gång, men jag kunde ändå läsa av dem och se vad det var man skulle braka på med. Den kvällen var det iofs endast progressive och tribal house som jag spelade.
Oj nu skenade jag iväg lite från ämnet. Men min huvudpoäng är ändå att jag lirar både och, även om det blir mest äldre grejer, med en variation under setets gång. Roligast så. 
Jun-13-2005 10:54
|
|
|
 |
 |
klappa
Supreme tranceaddict

Registered: Sep 2004
|
|
|
TAck för alla svar!!! Det ger mig lite inseende i andras smaker också. nåra kommentarer.
| quote: | | Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance |
inte jag heller, det därför jag diggar upp äldre trance nuförtiden än att köpa nytt även om det kostar en hel del pengar.
| quote: | | I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta ) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester. |
aaaahh jag själv började lyssna på samma sätt som du eller trance precis i början men sen övergick jag ganska snabbt till hardtrance en sån där riktigt billig tysk hardtrance smörja.
| quote: | | Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket |
så rätt så. Det går ju och kombinera på fler sätt eftersom man kan lägga in vanlig trance eller techno bredvid blir lite mer inspererande o intressant då tycker jag.
| quote: | | I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt. |
du har rätt iof. men den stora massan följer mest den sorts trance som armin,tiesto spelar och så vitt jag vet så tycker jag att den proggresiva än så länge håller sig vid liv ett bra tag även om den förändrats lite.
| quote: | | Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv.. |
jag har också plockat fram en hel lite äldre den senaste tiden. om det ändå kunna stanna tiden så som den var på i slutet av 90talet.
|
|
Jun-13-2005 10:59
|
|
|
 |
 |
Gate 42
Discover Dark

Registered: May 2001
|
|
|
Jun-13-2005 16:09
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
|
|
|
| quote: | Originally posted by Gate 42
Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.
Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?
Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite 
Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.
Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! 
( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar ) |
Håller med i det du säger. Känner också väldigt mycket igen mig i skolscenariot du just målade upp då man var så häftig när man sprang runt och lyssnade på Kalle Anka-hardstyle och Überdruck och grabbarna was teh shit. Nu skäms jag över att jag överhuvudtaget tyckte den musiken var bra.
Jag tror dock inte att det har med åldern att göra utan snarare hur länge man lyssnat på en viss genre. Jag kan ju själv erkänna att jag började mina banor med Scooter, Ian van Dahl, Lasgo och gänget för 5-6 år sedan. Detta blev ju ost efter ett tag och när man halkat in på den riktiga trancen trodde man att det inte kunde bli bättre än så. "Detta är ju högkvalitativa produktioner" och så vidare. Efter ett par ytterligare år insåg i alla fall jag att, fan - det finns musik som är mycket mer välproddad. Trancen är ju väldigt förutsägbar. Jag tycker överlag att house och framförallt proggen produktionsmässigt håller mycket högre kvalité. Nu har jag aldrig proddat en låt i hela mitt liv så kom inte och fråga mig vad det är som låter mer välproducerat för det har jag inte en aning om - jag tycker bara att dessa nämnda genrer har fler dimensioner än vad tex trance och kalle anka-hardstylen har, som jag så mycket var inne på för många herrans år sedan. Och då kunde jag för allt i världen inte förstå vad folk såg och hörde i prog och house som kunde vara så bra.
Sammanfattningsvis så är min uppfattning den att det finns fler dimensioner inom tex proggen, sånt som man på den tiden inte förstod eller lyckades ta till sig. Och att jag börjat göra det är väl ett resultat, anser i alla fall jag, av att min musiksmak (och sinne för musik) utvecklats de senare åren.
www.laszlo.se
|
|
Jun-13-2005 16:33
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 08:03.
Forum Rules: