|
Till min besvikelse har 2005 gett mig ganska få riktigt bra trance, house och techno-produktioner. Så mitt år har gått i den mer alternativa elektroniska musikens tecken. Mycket IDM, musique concrete a la Autechre och en del drum'n'bass. Mera har jag låtit mig influerats av den nya "elektrorocken", t.ex. Carpark North (som har gjort den bästa låten i år, "Human", alla kategorier).
Här är min lista (Trance, House & Techno):
1. Hammer & Bennett - Language (Santiago Nino Dub Tech Remix)
Originalet är hur underbar som helt och Elevations remix lika så, men kan någon motstå trycket i Santiago Ninos remix? Inte jag iaf. Har gått XXX antal gånger i min bil på högsta volym genom byn i sommar.
2. Thomas Datt - Alone
Seriöst, det här är första gången en trance-produktion har fått mig att gråta. Melodin är bland de sorgligaste jag någonsin hört. Underbart en sen söndagkväll när ångesten kryper på.
3. Probspot - God Shaped Hole
Ben Lost och Probspot funkar jävligt bra tillsammans. Speciellt när Probspot börjar prodda breaks och Ben Lost sjunger sitt allra finaste.
4. Arizona vs. Passiva - Halo (Original Mix)
Snacka om att bygga upp en stämning för att sen bryta ut i ett klimax värdig en kung. Passiva är och förblir en av världens främsta tranceproducenter.
5. Ron van den Beuken - Sunset (Original Mix)
Man ska aldrig räkna bort den här mannen. Hans producktioner är många, men bara under hans riktigt namn glänser han, iallafall i år.
6. Joshua Collins - World Keeps Turning
En utav de få riktiga houseproduktionerna på min lista, men helt klart en av de bästa. Den ljuva melodin, djupa paddar och ,först och främst ,den underbara basen gör den här låten till en fröjd.
7. Way Out West - Killa (Orkidea vs. Dallas Superstars Remix)
Har bara hört just den här versionen två gånger i år; en gång på ASOT och när Armin var på GK. Men båda gångerna fick jag språng i benen och började dansa som en idiot.
8. Markus Schulz feat. Depature & Gabriel & Dresden - Without You Near (Coldharbour Mix)
Markus Schulz har hållt en ganska stabil nivå under en ganska lång tid, men nu verkar klimaxet ha hommit. Texten, sången och den underbara känslan är gryyyyymt.
9. Synergy - Hello Strings (Original Mix)
Det känns som att arbetet som man lagt ner på den här låten är enormt, bara trumarbetet och alla effekter känns så vältajmade hela tiden.
10. Harry Lemon - Tiga (Harry's Lemon8 Mix)
Denna hittade jag för inte alls länge sen, men jag blev kär direkt. Skulle jag få höra den här på dansgolvet skulle jag antagligen kyssa DJen... eller kanske inte förresten. Men jag skulle tacka honom ordentligt.
De som inte riktigt nådde ända fram, dvs Bubblare:
A-Force feat. Yahel - Behind Silence
Espen & Elusive - Poetic Penetration (Furry Nipples Remix)
LNQ - People I Used To Know (Original Mix)
Mike Foyle vs. Signalrunners - Love Theme Dusk (Airbase pres. Parc Remix)
Markus Schulz feat. Airwave - Ballymena
Lite andra utnämningar:
Årets "Tryck": Özgür Can - Connected (Santiago Nino Remix)
Årets "Bästa Sound": Sonorous - Protonic (Leama & Moor Remix)
Årets "Mest Oväntade": Robert Nicksons värdelösa remixar på "Thomas Datt - Alone"
Årets "Mest Väntade": Armin Only
Årets "Album": Markus Schulz - Without You Near
Årets "Remake": Pulser - Cloudwalking 2005
Årets "Onödigt Långa Remixnamn": Kosmas Epsilon - Hollow Rue (BCML's Can You Please Make The Colours Effing Pink And The Bags Effing Brown, Please... Thank You Remix)
Årets "Strålande Framtidsutsikter": Özgür Can, Rouzbeh Delavari och Passiva
Årets "Mindre Strålande Framtidsutsikter": Armin, Tiësto och hardstylen"
Årets "Breaks": Airbiscuit - Lately (Boo Boo's Breaks Remix)
Fan vad svårt detta var. Min lista kan säkert verka lite konstig och det känns som jag inte riktigt fått med alla. En del låtar som borde finnas med här vet jag inte ens vad de heter 
|