Originally posted by Pjox
Varför inte ha normaltid året om?
Därför att solnedgången sker tidigare på kvällen med normaltid. Normaltid året om skulle möjligen gynna de som stiger upp väldigt tidigt varje dag... fast jag är personligen mer en kvälls-/nattmänniska
Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
quote:
Originally posted by Kaveh
Jag tycker att vi ska ha "sommartid" året om. Ge mig ett relevant argument mot det förslaget :E
quote:
Originally posted by Pjox
Varför inte ha normaltid året om?
Anledningen till att vi har sommar- resp vintertid är för att någon nisse för ett herrans antal år sedan inte gillade det faktum att vi har så långa mörka dagar under vintern, så för att vi jordbor på allra bästa sätt skulle kunna utnyttja den korta tid det var ljust på dagen så infördes vintertid. Och det som inte är vintertid döptes således till - ja just det, sommartid
Var det inte nått man införde under första världskriget för att spara ström.
___________________
insignificant cor member alliance
Mar-27-2006 09:27
Kaveh
Azizi
Registered: Feb 2004
Location: Uppsala, Sweden
quote:
Originally posted by Laszlo
Anledningen till att vi har sommar- resp vintertid är för att någon nisse för ett herrans antal år sedan inte gillade det faktum att vi har så långa mörka dagar under vintern, så för att vi jordbor på allra bästa sätt skulle kunna utnyttja den korta tid det var ljust på dagen så infördes vintertid. Och det som inte är vintertid döptes således till - ja just det, sommartid
Det är tvärtom. Vintertid är den normala tiden medan sommartiden har införts efterhand.
Och angående våra långa mörka dagar under vintern: de blir ju bara ännu mörkare pga normaltiden - därför jag tyckte att vi skulle ha sommartid året om
Originally posted by Kaveh
Det är tvärtom. Vintertid är den normala tiden medan sommartiden har införts efterhand.
Och angående våra långa mörka dagar under vintern: de blir ju bara ännu mörkare pga normaltiden - därför jag tyckte att vi skulle ha sommartid året om
Du har rätt. Förutom, det gäller flera länder än bara Sverige som påverkas av sommartiden. Och jag kan säga att vi i Holland har inga särskilda problem med långa mörka dagar. (Det blir aldrig mörkt före kl18 under vintern).
Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights
quote:
Originally posted by Cloudburst
Var det inte nått man införde under första världskriget för att spara ström.
1980...
___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?
You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
Mar-27-2006 12:55
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden
quote:
Originally posted by Kaveh
Jag tycker att vi ska ha "sommartid" året om. Ge mig ett relevant argument mot det förslaget :E
Tror EU var på väg att genomföra det, men fransmännen motsatte sig det om jag inte minns fel...
Mar-27-2006 13:06
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK
quote:
Originally posted by St_Andrew
Tror EU var på väg att genomföra det, men fransmännen motsatte sig det om jag inte minns fel...
Originally posted by ScuL
Du har rätt. Förutom, det gäller flera länder än bara Sverige som påverkas av sommartiden. Och jag kan säga att vi i Holland har inga särskilda problem med långa mörka dagar. (Det blir aldrig mörkt före kl18 under vintern).
Mm, precis... bara vi här uppe som har det problemet.
Visste inte att EU hade funderat på det förslaget. Jävla fransmän
ni menar alltså att sommartid resp. vintertid är ett påhitt svenskare än surströmming och midsommar?
___________________
Mar-27-2006 14:51
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights
quote:
Originally posted by jofawe
ni menar alltså att sommartid resp. vintertid är ett påhitt svenskare än surströmming och midsommar?
Nä, det är en tysk idé och finns numera i de flesta delar av världen (jmfr. amerikanska Daylight saving time)
___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?
You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
Mar-27-2006 14:53
jofawe
Official Manb00bs of TA
Registered: Jan 2002
Location: Växjö
quote:
Originally posted by Aendy
Nä, det är en tysk idé och finns numera i de flesta delar av världen (jmfr. amerikanska Daylight saving time)
tänkte väl det..
men hur fick tyskarna amerikanarna att ge med sig där?
Amerikanarna har ju fortfarande inte gett upp det där med tum och fat