Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Euro 2008
Pages (2): « 1 [2]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict



Registered: Nov 2001
Location: Gothenburg, Sweden

quote:
Originally posted by fede
politik eller fotboll?


fotboll är politik. det står skrivet i berget!


___________________
My new oldskool TRANCE mix!

Old Post Oct-08-2006 22:28  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

Känns lite som om den här tråden spårade ur med politik

Aja, Tillbaka till fotbollen. Det var riktigt kul att Sverige vann mot Spanien i helgen vilket också hjälper oss till en bättre placering och lättare avslutning på det här kvalet.

De som imponerade mest var helt klart Rami Shaaban, Petter Hansson, Micke Nilsson och Johan Elmander. Men det var också riktigt nära att de kunde ha kvitterat, för mig avgörs matchen när Puyols nick räddas på mållinjen av Tobias Linderoth och Sverige sätter igång sin kontring genom att Micke Nilsson passar ut till Kim Källström som tar med sig bollen och passar den vidare till Chippen som vänder bort Juanito och spelar in bollen till Allbäck, I samma stund kommer Puyol i max fart hemmåt och Allbäck väljer att finta både Casillas och Puyol, båda faller och Markus lägger den i öppet mål. Grymt snyggt mål!

Angående Islands-matchen så kommer Fredrik Ljungberg med all sannolikhet att avstå den pga. skada. Ska bli riktigt intressant om Sverige kan följa upp Spanien-matchen med ännu en vinst, Lagrell var ju nöjd med 4 poäng på de här två matcherna, 6 är bara en bonus, eller är det?

England går ju inte särskillt bra utan Sven nu heller, 0:0 mot Makedonien och McClaren var riktigt besviken

Några skrällar var ju helt klart Cyperns 5:2-vinst mot Irland, Skottarnas 1:0 vinst mot Frankrike och Armenien vs. Finland slutade oavgjort 0:0 vilket gynnar Serbien och Portugal i Grupp A.

Old Post Oct-09-2006 15:25  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by RebeL9
På vilket sätt kan man inte jämföra Israel med Sydafrika eller Serbien?
Vi talar om systematiskt förtryck och trakasserier. Vi talar om en mur som skär av familjer från varandra, människor från sina jobb etc. Vi snackar om systematiska dagliga trakasserier vid samtliga checkpoints. En av mina föreläsare var i Israel/Palestina för två veckor sedan. Han beskrev det på följande vis: "Vi i Sverige pratar om segregation och rasism men den rasism och förtryck som förekommer där nere har man inte sett maken till". Det är ett slags Apartheid utan tvekan. Så nej det är verkligen ingen skillnad mellan Israels Apartheid och den som förekom i Sydafrika. Båda är beslutade från statsmakten. Där har du skillnaden mellan tex den Apartheid som förekom i den Amerikanska södern under 50 och 60-talen. Den var förbjuden i lag men var ett lokalt femomen.


Två "länder" i krig, konstigt att gränserna är hårda och provocerande (inte för att det är på något sätt acceptabelt pga det)? Och hur kan ett land som stödjer apartheid ha 20% av sina medborgare av arabiskt ursprung, när dom har samma rättigheter som alla andra Israeler? Hur kan Araberna vara representerade i deras parlament? Etc.

Och sorry för politik snacket

Old Post Oct-09-2006 22:48  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict



Registered: Nov 2001
Location: Gothenburg, Sweden

quote:
Originally posted by St_Andrew
Två "länder" i krig, konstigt att gränserna är hårda och provocerande (inte för att det är på något sätt acceptabelt pga det)? Och hur kan ett land som stödjer apartheid ha 20% av sina medborgare av arabiskt ursprung, när dom har samma rättigheter som alla andra Israeler? Hur kan Araberna vara representerade i deras parlament? Etc.

Och sorry för politik snacket


Jag förmodade att du skulle nämna de arabiska Knessetmedlemmarna. I sådana fall antar jag att du känner till vilken öppen diskriminering som förekommer av dessa. De buntas ihop som "araberna" av de övriga Knessetmedlemmarna trots att de är utspridda över flera partier. Med den stora rasism som förekommer i staten Israel av sina minoriteter är det inte så konstigt egentligen att rasismen även tar sig uttryck i parlamentshuset.
Araberna är inte de enda som man ser ner på. De svarta judarna från Etiopien, Beta Israel, ses som andra klassens invånare och får verkligen känna på diskrimering på bland annat arbetsmarknaden.
Läs Girma Berhanus avhandling, An Ethnographic Investigation of Meditated Learning Experiences Among Ethiopian Jews in Israel om de etiopiska judarnas tillvaro i Israel. Det mest iögonfallande för mig verkade vara det faktum att de etiopiska judarna var tvungna att avsäga sig delar av sin religion för att kunna bli upptagna som israeliska medborgare.
Så nej jag vet inte var du fått uppfattningen om att araberna har "samma rättigheter" som övriga israeler. De araberna eller Beta Israel har långt ifrån samma status som en judisk israel.


___________________
My new oldskool TRANCE mix!

Old Post Oct-10-2006 03:47  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

Sveriges U-21 förlorade med 0:5 i Trollhättan ikväll mot Serbien!!!!!! Helt sjukt vad utspelade Sverige blev

Synd att 0:3 vinsten i Serbien inte betydde någonting för Sverige, Men jag, Jag är ändå glad för att Serbien tog sig vidare till EM i Holland nästa år!!!!!!!

Old Post Oct-10-2006 19:42  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles



Registered: Mar 2002
Location: malmö, sweden

2-1 till Sverige i regn och vind (surprise surprise) men Island spelade skitbra. Bra match tyckte jag

Old Post Oct-12-2006 09:21 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

Oavgjort skulle absolut inte vara orättvist, men Chippens mål satte stopp för det hela, Det var faktiskt riktigt snyggt

Old Post Oct-12-2006 17:53  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles



Registered: Mar 2002
Location: malmö, sweden

quote:
Originally posted by zoric
Oavgjort skulle absolut inte vara orättvist, men Chippens mål satte stopp för det hela, Det var faktiskt riktigt snyggt


hade Guðjohnsen satt in bollen som hamnade på ribban, så hade det utan tvekan varit matchens goal

Old Post Oct-14-2006 13:26 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Euro 2008
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): « 1 [2]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPsy ID! [2004] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMoloko – Indigo (Robbie Rivera's Dark Mix) [Echo] [ECSY 104] [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 08:33.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!