|
| quote: | Originally posted by DjAviander
I Östersund har dom iaf lyckats hitta ett litet kryphâl i lagen, vet inte om det funkar även i Växjö, men det kan ju vara värt att kolla upp?
Det hela gâr ut pâ att Föreningsfester fâr hâlla öppet mycket längre - d.v.s. hela natten. Men hur ska alla ingâ i en förening? Jo, i dörren fick man skriva upp namn, adress och telefonnummer och sâ var man medlem i föreningen. Sâ när polisen dök upp sâ var alla därinne medlemmar och fullt lagligt berättigade att dansa hela natten - tror festen stängde vid 06:00 eller nâtt sânt.
Om föreningen sen levde/lever vidare det kan jag inte uttala mig om, men skulle den göra det i ditt fall sâ kan man ju skicka ut information om kommande fester och liknande till alla intresserade/medlemmar.
Det ska nog vara nâgon ENORM akt i Växjö för att jag ska ta mig dit - sad but true |
Detta du nämner går under benämningen "slutet sällskap", vilket utskänkningstillståndet i ett sådant fall skulle gälla för. Då innebär det, som du säger, att man måste ha lista på samtliga gäster. Antingen via ett medlemsregister (om det handlar om förening eller dyl) eller en lista i dörren - kruxet här är dock att listan inte får ändras efter det att alkoholtillståndet börjar gälla - därför måste man veta vilka som kommer innan man öppnar portarna. Detta går givetvis att mygla med i ganska hög grad, och det finns vissa work-arounds här också, men i praktiken skulle det vara omöjligt att genomföra en "offentlig" fest under de regler och lagar som gäller för slutet sällskap. Sedan falerar ju hela grejen med marknadsföring då man inte får göra offentlig marknadsföring för privata fester.
www.laszlo.se
Last edited by Laszlo on Jan-10-2007 at 13:42
|