|
|
|
|
 |
Massive
bollocks

Registered: Jul 2001
|
|
|
May-07-2002 20:37
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
raoel
just addicted

Registered: Jan 2001
|
|
|
Ik heb een keer een stuk gelezen over gehoor (beschadiging) omdat ikzelf mun hele leven al te goed hoor .
Iig, ik hoorde hoge tonen veel beter dan normaal was en mijn gehoorgrens lag op veel hoger aantal hertz (toonhoogte) dan normaal was.
Dankzij de teringherrie die ik altijd luister hoor ik nu nog maar iets beter dan gemiddeld.
Algemeen:
Er zijn verschillende soorten gehoorbeschadigingen. Sommigen horen de lagere tonen niet meer goed, anderen horen de hogere tonen niet meer goed.
Meestal is het zo dat je de hoge tonen slechter gaat horen.
Dit komt simpel weg omdat het geluid te hard staat en vanwege de zeer hoge tonen bij trance.
Logisch is: hoe vaker dat je jezelf hieraan blootstelt, hoe meer beschadiging je oploopt. Je gehoorbereik wordt gewoon minder.
Gehoorapparaten kunnen heel goed helpen bij deze beschadiging.
Het kan zelfs zo erg zijn dat je een blijvende toon (piep) in je oren houdt. Dit is alleen als je erg veel en lang naar HEEL erg harde geluiden (muziek) luisterd.
Dit komt dus veel voor bij DJ's. Komt o.a. vanwege de monitor speakers, maar nog meer vanwege de hoofdtelefoon die ze op hebben.
Vaak hebben ze het ook maar aan een oor, omdat ze vaak met een oor luisteren.
waar/wanneer:
In deze topic hoor ik dat ze het hebben opgelopen in de HMH.
Dit is volgens mij niet zozeer vanwege het het harde geluid, maar vanwege de ontzettend harde en diepe bass die ze daar hebben.
Ik ben er nog nooit geweest, maar als ik de verhalen hoor, dan is het daar ontzettend gaaf om te horen. Deze bass laat je trommelvlies niet zomaar trillen. Nee, die duwt het letterlijk aan de kant. Dit is zeer slecht en je kunt er enkele dagen/weken pijn van blijven houden bij harde geluiden.
Verder is het naar party's gaan niet bijzonder slecht voor je gehoor, tenzij je dicht bij de speakers gaat staan.
Over het algemeen zijn het zeer grote zalen, de speakers staan zeer hard, maar je staat er ook ver vandaan.
In de danscafe's is het heel erg.
Laag plafond, speaker net boven je hoord en erg hard. Ga je vaak in zo'n tenten uit, dan loop je gegarandeerd gehoorbeschadiging op.
Trouwens niet alleen vanwege het geluid, maar ook omdat je met elkaar praat en dan zo hard in elkaars oor staat te schreeuwen dat het pijn doet aan je oren.
Ook niet onbelangrijk is de kwaliteit van de speakers (en voor DJ's: de hoofdtelefoon). Slechte speakers geve vaak schelle hoge tonnen waardoor je sneller gehoorbeschadiging oploopt.
|
May-07-2002 21:05
|
|
|
 |
 |
Miss Proximus
titelloos

Registered: Mar 2001
|
|
|
May-08-2002 07:41
|
|
|
 |
 |
|
 |
All times are GMT. The time now is 20:21.
Forum Rules: