Oj missade detta. Är i sthlm nu och var faktiskt utanför Berns i natt!
Däremot torkade jag mig med en artikel om Hawting (från svd) imorse...
Oct-11-2008 11:26
Jeremy H
Ja hallå?
Registered: Jan 2003
Tråkigt o höra Laszlo =/ Hänt dig bra många ggr förr också va?
Men.. hur var festen för er som var där då?
Hade gärna kommit. Får trösta mig med M83 ikväll
Oct-12-2008 12:54
Johan (DJ Irish)
dj bum
Registered: Aug 2000
Synd att du inte kunde ta dig dit Lazlo! Jag rekomenderar att sälja dina vänner på Ebay för de verkar vara defekta
Annars var det en bra tillställning. Bra med folk och stämning. Och både Gaiser och Richie Hawtin kan ju sina grejer. Oxå kul att se Hawtin använda sin Traktor DJ setup även om det ibland verkade lite kämpigt för honom att konstruera sina egna breaks och climax med looparna och samtidigt få dem att passa in strikt i 4-takten.
Registered: Jan 2005
det var jävligt trevligt där
Oct-15-2008 18:55
Laszlo
The weekend has landed
Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
quote:
Originally posted by Johan (DJ Irish) Oxå kul att se Hawtin använda sin Traktor DJ setup även om det ibland verkade lite kämpigt för honom att konstruera sina egna breaks och climax med looparna och samtidigt få dem att passa in strikt i 4-takten.
Det är ju lite av Richies grej, att han medvetet kastar in ett par loopar på varandra för att låta de sakta glida ifrån varandra, just för att skapa ett litet halvsmutsigt break eller vad det nu må vara. Han har ett macro där han med ett enkelt knapptryck får automatisk sync på samtliga låtar. Gör man detta rätt så kan det skapa ett ännu fetare klimax när det väl släpper. Men då ska det väl till att det bli rätt också, annars kan jag tänka mig att det lätt blir pannkaka av det. Sen ska han tydligen vara duktig på att använda liiite för mycket effekter och annat lull lull, men det är väl en smaksak det också. Vet inte om ni sett videon där han demonstrerar hur han använder sin setup? Där visar han exempel på just detta med loopar som går i osync och annat trevligt...
Jupp har sett videon och tvivlar inte på hans "skillz". Innan den här digitala "revolutionen" var han ju inte oäven för att använda diverse trummaskiner och dylikt i sina set och det är riktigt intressant att höra ljudmattorna han väver ut nu när han slipper koncentrera sig på beatmatchingen.
Det jag främst hade lite invändningar emot är själva släppet av klimaxet vid ett långt uppbyggande. Det kom aldrig riktigt in där man förväntade och därför kunde reaktionen från publiken komma av sig lite. Att låta loopar och sånt glida ifrån varandra är inte nödvändigtvis av ondo när man gör det rätt, vilket Hawtin kan men det är tajmingen med att släpppa tillbaks basen, beatsen eller dra ifrån effekten som ibland inte stämde enligt mitt öra