|
|
|
|
 |
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002
|
|
|
Aug-17-2002 09:28
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
Xplorer76
Supreme tranceaddict
Registered: Jan 2002
|
|
|
Detta skriver jag utan hänsyn om vad som har sagts i denna tråd innan. (orkade inte läsa igenom allt )
I slutet 80 början 90 dök det upp en musik still som gick under namnet techno, jag själv började köpa dessa skivor och började spela på fritidsgårdar och mindre privat fester, efter ett tag så dök det upp droger, drogerna gjorde att fritidsgårdar förbjöd att musiken spelades upp på fredags diskorna och folk va tvungna att gå någon annan stans för att lyssna och ta droger till denna musik.
September 90, första utomhus rejvet jag spelade på, jag och min kompis va några utav få som hade så pass mycket skivor att vi kunde spela i 8h i sträck, därför fick vi även mycket spelningar, varva då detta med föräldrar som undrar vad man pysslar med, en skola som inte fick den uppmärksamhet den kräver o.s.v., man vart jävligt trött helt enkelt, ni förstår problemet, mitt åttonde skolår klarades av med hjälp utav droger, det vart så intensivt att min övriga omgivning vart lidande, dom ända "kompisar" jag hade va den jag spelade med, och dom falska människor som ville va ens vän bara för man hade grattis droger och kunde få fram vart nästa rejv skulle va.
Jag satt en dag och räknade fram att under tiden Sep 90 tills sommaren/hösten 92, (kan ha fel på åren) spelade jag på ca 3-4 fester i veckan, alla va själklart inga monster fester utan även små lugna tillställningar i små källarlokaler, allt detta gjorde jag för att ha råd att köpa fler skivor och mer droger. Skivköpandet i sig vart som en drog, så fort man hade 300-400 spänn, drog man till mega eller pitch och köpte 12 r.
Räddningen vart att än dag satt jag och lyssnade på radion och fick höra en låt som heter "smells like teen spirit" av gruppen Nirvana.
Jag hade aldrig hört något liknande, hade förmodligen inte hört en låt med "riktiga" instrument på 1 år.
Det tog ca 2 veckor så hade jag sålt alla skivor, högtalare, ljus, skivspelare, rubbet och köpte en gitarr i stället.
Lyssnade på sån musik i 3-4 år, alltså Nirvana, Pearl jam o.s.v.
Så jag missade när alla dessa, som jag kallar det, under kategorier till techno kom, trance, Goa, progressiv o.s.v. (jag vet att många nu kommer skrika och säga att det ena har inte med det andra att göra, men när jag lirade skivor så hette det techno eller acid.)
Sen någon gång sommaren 95-96 så började jag kolla in techno scenen igen och så hur mycket som hade hänt, började även gå på fester och insåg snabbt att INGEN fanns kvar som va med 90-92...
Insåg också att man inte behövde droger för att "orka" med en fest, man får vila.
Vad är då min poäng med detta och vad har det att gör med "varför trance inte slagit igenom på den kommersiella sidan"
Jo, Trance, techno o.s.v. är förknippat med droger, precis som Hendrix, the Who och Janis Joplin, alltså hela 60 tals flower power kulturen, I början på rejv fester vad det mycket budskap om peace love o.s.v., har själv spelat på Techno Woodstock.
Och själv klart lyssnade Polisen och krögarna på detta.
och man såg en ny våg av höga, flummiga älskande ungdomar i parkens alla hörn, och sånt ville dom inte ha och slog ner allt sånt fort, nu med facit i efter hand så hade dom både rätt och fel..
Visst knarkas det väldigt mycket i techno världen, men det gör det även bland dom som lyssnar på RnB också..... fast det är musik som inte förknippas men flummerier och andra lösaktigheter.
Sen så tog det också ett bra tag innan techno vart kommersiellt, många djs, låtmakare gillade att vara lite underground och släppa skivor på olablade bolag, men idag så vet ni själva att nu vill djs synas och känna pengar... (kapitalismen vinner ny mark... igen)
Så min tro är att denna underground och knark stämpel kommer att försvinna, men det kommer ta tid, för stämpeln är inte helt fel placerad... Det va väldigt mycket knark i techno kulturen början 90.
Dom som tycker att det knarkas frisk nu på rejv fester skulle vart med då, då gick dom och delade ut E i hinkar till folk, det ingick i biljetten liksom. Det va lite billigare på den tiden.
Nåja... öööö länge leve revolutionen!!
Last edited by Xplorer76 on Aug-20-2002 at 09:06
|
|
Aug-20-2002 08:17
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
Xplorer76
Supreme tranceaddict
Registered: Jan 2002
|
|
|
| quote: | Originally posted by mindshooter
Vill vi att Trance blir kommersiellt? |
Ahhhh.... bra bra, trodde nog att det skulle komma.
Egentligen handlar det inte om att Trance ska bli kommersiellt eller inte, utan den stora frågan är vad som kommer hända när det händer.
Om man tar house musik som ett exempel, jag går förbi strureplan varje dag, och på den uteservering dom har där så kommer det house musik ur högtalarna. (I alla fall nån form utav den)
Skulle det vara möjligt att inom ett par år det skulle vara techno som spelades?? (Techno=hela scenen trance/goa o.s.v för mig är det det.) Jag tycker att techno ska spelas högt och det tycker nog house killarna/tjejerna också, men även så har det gått så långt att det spelas på svag volym på en uteservering mitt i stan.
Har då house blivit kommersiellt??
Svar NEJ, house är just nu i Stockholm jävligt cooooolt.
Vad krävs då för techno ska bli kommersiellt??
Tar men ett land som Holland så måste jag nog säga att där är techno kommersiellt, musiken har egna radio kanaler och det spelas mycket videos på tv...
När en musik still börjar spridas till den stora massan, ja då ökar självklart intresset och försäljningen och gör då alltså musik stilen kommersiell.
Så vare sig vi vill eller inte så tror jag nog att den övriga publiken är redo för lite techno, fast drog stämpeln kommer som sagt ta tid att tvätta bort....
|
|
Aug-20-2002 09:42
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 03:59.
Forum Rules: