Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Trance och Svarje
Pages (5): « 1 [2] 3 4 5 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by WhiteRussian

Inte dem som använder droger dem måste man väl i första hand hjälpa, eller hur?

Är det okej om jag skickar ut en patrull socialarbetare till dig då? För du nyttjar väl och enligt dig själv är det dit hjälpen ska gå. Helt ärligt, lite dubbelmoral. Du anser att nästan alla människor kan styra sitt bruk men ändå tycker du resurserna ska gå till att hjälpa de som knarkar? Vad för hjälp är det då de behöver?
Men vi borde ta dessa djupare knark-diskussioner i "party-knark" tråden.

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Aug-17-2002 08:57  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

quote:
Då är väl det mest logiska att bekämpa drogerna? Inte dem som använder droger dem måste man väl i första hand hjälpa, eller hur?
Om det då är kriminellt att använda droger är det svårare att hjälpa dem som använder droger eftersom dem inte vågar gå till socialen och få hjälp eftersom dem då är kriminella.

Detta var faktiskt vettigt sagt. Kan hålla med om det.
Är det det som är lösningen enligt dig? Att genom att drogkulturen accepteras så ska oxå trancekulturen göra det?

tycker dock att det låter dubbelt att det ska vara ok att använda droger som inte får produceras. Då är juh det resultatet av en olaglig handling liksom...

Old Post Aug-17-2002 09:01 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

Registered: Oct 2001

Man ska självklart ge hjälp till dem dom behöver hjälp, inte jag, jag kan kontrollera mitt bruk.

Vad är det som är så dumt med att alla pengar som används till att bekämpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera istället används till dem som inte klarar av det? Hur är det dubbelmoral?

Förstår helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, förklara gärna,

Det handlar inte om att de länder där bruket är lagligt att dem accepterar att folk använder drogerna. Dem förstår bara att det är helt fel av staten att kontrollera vad medborgare gör med sina egna kroppar. "Kampen mot Narkotika(tm)" påverkas inte negativt om själva bruket är lagligt.

Och inte är det jag som producerar drogerna, jag använder dem bara.

Sen hur man ska få trance-kulturen accepterad i Sverige är jag mer osäker. Går liksom inte att blunda för att i England och Holland är över 50% påverkad av något på trance-klubbar/festivaler.

Jag är nöjd när staten inte lägger sig i om jag tar E eller inte när jag går ut. Det får gärna var olagligt fortfarande, det skiter jag fullständigt i även om jag tycker det är fel, vill dock inte ha massa sjuka snut-jävlar som springer runt med blåslampa medan jag dansar.

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Aug-17-2002 09:27  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

Det enda RK ser på är drogerna, trance-musiken är drog-musiken.

Varför har det blivit så här ????

Vi kunde lika gärna göra nån Rock-kommision för att stoppa satanister.....(hoppas ni fattar vad jag menar , inte för att rock-musiken är just satanist-musik....men ändå ni fattar)

Old Post Aug-17-2002 09:28  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Förstår helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, förklara gärna

Oki, här är det jag inte förstår:

quote:
Originally posted by Vizay
sen e jag ganska säker på att du klarar å ta konsekvenserna av det också (både dom bra å dom dåliga) men frågan e...klarar alla det?

quote:
Japp, det gör nästan alla! Pröva nån gång...

quote:
Vad är det som är så dumt med att alla pengar som används till att bekämpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera istället används till dem som inte klarar av det?

Du tycker man ska lägga resurserna på något som du ändå i en mening tidigare anser att folk klarar av själva och dessutom uppmanar folk till att prova. Något låter fel i detta. Kan inte precisera vad.

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Aug-17-2002 11:36  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Dunno

Men om det är lagligt att knarka. då tycker jag det är underligt att det inte ska vara lagligt att producera det. För det ena leder till det andra. antingen säger man nej till knark eller så gör man det inte. Man kan juh inte säga att det är ok att skjuta folk men inte att göra vapen. Tycker man att det är ok att folk knarkar så ska juh folk givetvis kunna ha tillgång till knark oxå.

Old Post Aug-17-2002 11:49 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

som vanligt vettiga inlägg av aendy

fråga: i vilka länder är det lagligt att knarka? är det några fler än holland?

Old Post Aug-17-2002 13:26 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes

Registered: Oct 2001

quote:
Originally posted by Aendy

Om det stämmer vill jag inte höra ett enda ont ord till om att RK förstör alla fester. För vad jag uppfattat det som skylls stagnationen av den svenska klubbkulturen på RK men RK finns där ju bara för att folk inte kan låta bli knarket. Hade knarket inte funnits där hade RK inte funnits där.

Sant att dom inte funnits där om knarket inte funnits där, men behövs dom? Jag håller helt med vitryss när han säger att drogpåverkade människor (vilka är en klar minoritet) p.g.a. sitt tillstånd inte skadar någon förutom möjligtvis sig själv. Fast det är givet, det beror på vad man tar.. En Spritkommision skulle nog vara bättre..

Jag tror att vi har den scen vi har, helt klart mest beroende på bristande efterfrågan.. Drogerna känns helt ointressant i samanhanget egentligen.. Som ni själva säger: Droger och Trance är vitt skilda ting. Kollektiv bestraffning utövas och ni skyller på de som tar droger inte på dom som utöver maktmissbruket.

quote:
Originally posted by Aendy
Andra länder skiljer sig på otroligt fler punkter än drogpolitiken. Se Danmark som ändå är ett grannland hur deras invandrarpolitik, rättspolitik, drogpolitik m.m. skiljer sig från våran. Att endast adoptera danskarnas drogpolitik är som att blanda ner gelehallon i sin köttgryta för att man tycker att gelehallon är så gott och inte tänka på hur det kommer te sig till köttgrytan (skum jämförelse men jag är rätt trött, hoppas budsakpet går fram iaf.)

Jag menade inte att man skulle klippa och klistra nåt annat lands hela politiska program, utan att man måste få referera till delar av andra länders politik om man uppfattar det som relevant.

Old Post Aug-17-2002 13:48  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

quote:
Originally posted by King of Clubs
Droger och Trance är vitt skilda ting. Kollektiv bestraffning utövas och ni skyller på de som tar droger inte på dom som utöver maktmissbruket.

Vi´måste fortfarande (som jag sa) visa dom att det ÄR vitt skilda ting. Och om det nu är det. Varflr MÅSTE då folk ta med sig knark? Tycker att man skulle kunna visa dom att det inte handlar om det nån gång,

Old Post Aug-19-2002 11:35 
Xplorer76
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2002

Detta skriver jag utan hänsyn om vad som har sagts i denna tråd innan. (orkade inte läsa igenom allt )

I slutet 80 början 90 dök det upp en musik still som gick under namnet techno, jag själv började köpa dessa skivor och började spela på fritidsgårdar och mindre privat fester, efter ett tag så dök det upp droger, drogerna gjorde att fritidsgårdar förbjöd att musiken spelades upp på fredags diskorna och folk va tvungna att gå någon annan stans för att lyssna och ta droger till denna musik.

September 90, första utomhus rejvet jag spelade på, jag och min kompis va några utav få som hade så pass mycket skivor att vi kunde spela i 8h i sträck, därför fick vi även mycket spelningar, varva då detta med föräldrar som undrar vad man pysslar med, en skola som inte fick den uppmärksamhet den kräver o.s.v., man vart jävligt trött helt enkelt, ni förstår problemet, mitt åttonde skolår klarades av med hjälp utav droger, det vart så intensivt att min övriga omgivning vart lidande, dom ända "kompisar" jag hade va den jag spelade med, och dom falska människor som ville va ens vän bara för man hade grattis droger och kunde få fram vart nästa rejv skulle va.

Jag satt en dag och räknade fram att under tiden Sep 90 tills sommaren/hösten 92, (kan ha fel på åren) spelade jag på ca 3-4 fester i veckan, alla va själklart inga monster fester utan även små lugna tillställningar i små källarlokaler, allt detta gjorde jag för att ha råd att köpa fler skivor och mer droger. Skivköpandet i sig vart som en drog, så fort man hade 300-400 spänn, drog man till mega eller pitch och köpte 12r.
Räddningen vart att än dag satt jag och lyssnade på radion och fick höra en låt som heter "smells like teen spirit" av gruppen Nirvana.
Jag hade aldrig hört något liknande, hade förmodligen inte hört en låt med "riktiga" instrument på 1 år.
Det tog ca 2 veckor så hade jag sålt alla skivor, högtalare, ljus, skivspelare, rubbet och köpte en gitarr i stället.
Lyssnade på sån musik i 3-4 år, alltså Nirvana, Pearl jam o.s.v.

Så jag missade när alla dessa, som jag kallar det, under kategorier till techno kom, trance, Goa, progressiv o.s.v. (jag vet att många nu kommer skrika och säga att det ena har inte med det andra att göra, men när jag lirade skivor så hette det techno eller acid.)

Sen någon gång sommaren 95-96 så började jag kolla in techno scenen igen och så hur mycket som hade hänt, började även gå på fester och insåg snabbt att INGEN fanns kvar som va med 90-92...
Insåg också att man inte behövde droger för att "orka" med en fest, man får vila.

Vad är då min poäng med detta och vad har det att gör med "varför trance inte slagit igenom på den kommersiella sidan"

Jo, Trance, techno o.s.v. är förknippat med droger, precis som Hendrix, the Who och Janis Joplin, alltså hela 60 tals flower power kulturen, I början på rejv fester vad det mycket budskap om peace love o.s.v., har själv spelat på Techno Woodstock.
Och själv klart lyssnade Polisen och krögarna på detta.
och man såg en ny våg av höga, flummiga älskande ungdomar i parkens alla hörn, och sånt ville dom inte ha och slog ner allt sånt fort, nu med facit i efter hand så hade dom både rätt och fel..
Visst knarkas det väldigt mycket i techno världen, men det gör det även bland dom som lyssnar på RnB också..... fast det är musik som inte förknippas men flummerier och andra lösaktigheter.

Sen så tog det också ett bra tag innan techno vart kommersiellt, många djs, låtmakare gillade att vara lite underground och släppa skivor på olablade bolag, men idag så vet ni själva att nu vill djs synas och känna pengar... (kapitalismen vinner ny mark... igen)
Så min tro är att denna underground och knark stämpel kommer att försvinna, men det kommer ta tid, för stämpeln är inte helt fel placerad... Det va väldigt mycket knark i techno kulturen början 90.
Dom som tycker att det knarkas frisk nu på rejv fester skulle vart med då, då gick dom och delade ut E i hinkar till folk, det ingick i biljetten liksom. Det va lite billigare på den tiden.

Nåja... öööö länge leve revolutionen!!

Last edited by Xplorer76 on Aug-20-2002 at 09:06

Old Post Aug-20-2002 08:17  Sweden
Click Here to See the Profile for Xplorer76 Click here to Send Xplorer76 a Private Message Add Xplorer76 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Thumbs up

quote:
Originally posted by Xplorer76
Vad är då min poäng med detta och vad har det att gör med "varför trance inte slagit igenom på en kommersiella sidan"

Mkt bra inlägg
Tänkte på just det där. Har tänk på det många ggr.... Vill vi att Trance blir kommersiellt? Själv tycker jag att det skulle ta lite död på själva stämningen om Trance spelades på NRJ liksom. Det är iof värre att dom spelar DJ Alligator och kallar det för Trance...
Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i den frågan...

Old Post Aug-20-2002 09:00 
Xplorer76
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by mindshooter

Vill vi att Trance blir kommersiellt?

Ahhhh.... bra bra, trodde nog att det skulle komma.

Egentligen handlar det inte om att Trance ska bli kommersiellt eller inte, utan den stora frågan är vad som kommer hända när det händer.
Om man tar house musik som ett exempel, jag går förbi strureplan varje dag, och på den uteservering dom har där så kommer det house musik ur högtalarna. (I alla fall nån form utav den)
Skulle det vara möjligt att inom ett par år det skulle vara techno som spelades?? (Techno=hela scenen trance/goa o.s.v för mig är det det.) Jag tycker att techno ska spelas högt och det tycker nog house killarna/tjejerna också, men även så har det gått så långt att det spelas på svag volym på en uteservering mitt i stan.
Har då house blivit kommersiellt??
Svar NEJ, house är just nu i Stockholm jävligt cooooolt.

Vad krävs då för techno ska bli kommersiellt??
Tar men ett land som Holland så måste jag nog säga att där är techno kommersiellt, musiken har egna radio kanaler och det spelas mycket videos på tv...
När en musik still börjar spridas till den stora massan, ja då ökar självklart intresset och försäljningen och gör då alltså musik stilen kommersiell.

Så vare sig vi vill eller inte så tror jag nog att den övriga publiken är redo för lite techno, fast drog stämpeln kommer som sagt ta tid att tvätta bort....

Old Post Aug-20-2002 09:42  Sweden
Click Here to See the Profile for Xplorer76 Click here to Send Xplorer76 a Private Message Add Xplorer76 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Trance och Svarje
Post New Thread    Post A Reply

Pages (5): « 1 [2] 3 4 5 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackMoody techno track with Pi quotes [2004] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackEvery Day Downers - "This World" (Chris Lake Mix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 03:59.

Forum Rules: