|
förklaring till varför man inte bör ha höga straff på allting:
låt säga att det var livstids fängelse som straff ifall man ströp en katt
om då en person stryper en katt, och vet att han kommer bli upptäckt... vad hindrar honom för att döra 145 människor också, han får ju ändå inte ett längre straff
det finns alltid ett värre brott, och oftast ska det därför även finnas ett värre straff (nånstans får man såklart dock dra gränsen), det måste "ta emot" att göra brottet värre... det ska inte vara så att en rånare "lika gärna" kan skjuta ner all personal, iom att straffet är lika högt även om han inte gör det
även om man rent mänskligt gärna vill se brottslingar i fängelse, så måste man se på det i ett lite längre perspektiv... att bara slänga folk i fängelse på livstid kors o tvärs löser inga problem
och dödsstraff har vi diskuterat tidigare, jag är helt emot
___________________
man with no sig
|