|
dbl: några tips när du mastrar...
Se till att innan du tar din låt till själva mastringen så ska den vara bra balanserad i själva musikprogrammet, det är lätt att förstöra en låt som e bra gjord ljudmässigt i ett musikprogram men i stort sett omöjligt att få en dåligt balanserad låt att låta bra med hjälp av mastringen 
Ha alltid hög volym...normalt e att man mastrar runt 80 decibel, ju högre du har desto mer framträder bas å diskant så du hör vad du gör med dom
mastra alltid med samma volym, skriv ner exakt dom volyminställningarna du har satt på datorn så du kan sätta dom likadant när du ska mastra igen
tänk på att alltid sätta bas- å diskant-inställningarna neutralt på datorn, annars kan de bli obalans så fort du tar låten till ett annat system å lyssnar på
Just när man mastrar trance och annan musik som är gjord för att spelas ute så bör man tänka på att strypa de höga frekvenserna nånstans runt 16000hz, om man har frekvenser över det gör det bara ont i öronen för folket på dansgolvet
Helst ska du ha lurar eller högtalare som klarar åtminstonde ett frekvensomfång på 40-20000hz
hmm tror inte det var något mer, får la skriva till i efterhand om jag kommer på något mer 
[edit]
tog ju ungefär 20 sec så kom jag på en till bra sak 
läs mycket på det här forumet
det är ett forum där i stort sett alla stora producenter sitter å postar, då snackar vi typ folk som har producerat åt britney å sånna stora artister...
dock rekomenderar jag att du inte börjar posta själv om du inte vill få ditt självförtroende sänkt under vattennivån...dom har en förkärlek för att sänka det dom anser som newbies 
men iaf det är bra läsning om mastring, mixning osv 
- dave |
Last edited by Vizay on Apr-08-2003 at 09:11
|