|
Ik ben toch redelijk met Onno eens, al is het oude platen checken een heel goed idee, merk dat ik dat ook steeds meer doe!
Ik begin maar met een voorbeeld. In Desyn Masiello's set van WMC zit een track, Bush II Bush - Piano Track. Deze komt uit op Saw, en zoals Hector Romero net mailde, pas laat juni. Ofwel, promo's uit in juni, eind juli als we geluk hebben de volledige saai grijzen hoes. Ik vrees dat ik de rip die ik van de track gemaakt heb dan al zoooo vaak heb gehoord dat ik m niet meer moet.
Nog een voorbeeld, vandaag was ik in de shop, en ik weet dat Haarlem nu niet een prog-stadje is, maar goed. Tussen de spaarzaam nieuwe releases stond, jawel, Shivers EP van Sultan. Nou, die full rip, op 256 nota bene zat nog in mijn CD mapje van vakantie 2003!!! Ofwel, pakweg anderhalf jaar geleden luisterde ik met veel plezier naar een frisse Sultan. Ik heb de plaat vandaag laten liggen, omdat ie op een dubbel uitkwam (20€) en omdat ik hem beu ben. (dat wil wat zeggen, ik ben een Sultan fan)
Goed, ik denk dat deze voorbeelden ook al min of meer zijn gegeven, en dat de industrie zichzelf de nek omdraait. Maar, ik wil er nog wat aan toe voegen. Ik heb thuis 2 platenspelers en een cdspeler. Ik koop bij EDM dus ook bijna elke week een aantal 'platen'. Eigenlijk zou ik slechts 20% kopen als ze op plaat uitkwamen, ervan uitgaande dat ik het budget zou hebben. De meeste platen klinken weekje vet, en daarna minder. Ik draai ze om wat frisse tunes te draaien, tussen de anderhalf jaar oude sultans enzo. Ik kom er nu gewoon achter dat ik van die cdr's heb die ik gewoon niet meer weet hoe ze klinken...Ze zijn volledig waardeloos na een paar weken. En dat zegt denk ik ook wel wat over de koers die veel labels opgaan, het sellen van junk online en de supervette tunes achterhouden.
Het grappige van alles, en dat is ook min of meer gezegd, dat de dj's die de promo's krijgen om te hypen en sells te genereren, de platenlabels zelf de das om doen. Want doordat een zabiela al maanden Kriece' remix van Window Licker draait, zal ik hem, als ie uitkomt (en dat komt ie), niet meer kopen. Ik ben hem nu al zat. En let maar op, Zabiela draait hem ook niet meer zometeen...en dan zit er nog een gat van een maandje of 3 tussen de release en dat moment...
Ik denk dat als platen die gehyped worden binnen een paar weken echt te koop zijn, ze veel meer zouden verkopen. En over het gevoel, ik kom de platenzaak niet zo heel erg vaak meer uit van WOW... dit moet ik thuis opzetten! Ik kom thuis, neem een kop thee en ga rustig naar mijn tafeltjes...Dat was vroeger wel anders!
edit: ik zat me nog te bedenken dat Subsky's Uhu ook wel erg lang op zich heeft laten wachten :
| quote: |
He is featured on the “Global Underground 24 - Nick Warren – Reykjavik” by his production Subsky – Strawberry Fields, in March 2003. He also featured on the promo CD prepared by Moshic, which is distributed with world famous DJ Mag, with his song Subsky – UHU.
|
| quote: |
http://www.juno.co.uk/products/170154-01.htm
|

Last edited by sndh on Mar-30-2005 at 21:40
|