|
Firewire är en seriell anslutning för hastigheter upp till 400 MBps, medan USB 2.0 klarar hastigheter upp till 480 MBps, dvs snabbare än Firewire. Gamla USB 1.1 klarar dock bara 12 MBps.
Vad är det du vill koppla in egentligen? Anslutningsmöjligheter i form av USB/Firewire etc har inget med antalet hårddiskar att göra. (Om det inte är så att du vill ha en extern hårddisk, som man isf kan koppla in via tex USB 2.0.)
USB är den vanliga anslutningsmetoden för digitalkameror, mp3-spelare, och dylika tillbehör. Även skrivare är vanligt förekommande i USB-utförande. Firewire har inte slagit lika bra på PC (som på MAC), främst beroende på att det initialt var väldigt dyrt, samt att USB redan fanns. Det enda tillbehöret jag kan komma att tänka på idag som använder Firewire är iPOD, men man kan använda USB 2.0 med den också, så om man inte verkligen behöver Firewire, då finns det ingen anledning att utrusta en 3 år gammal dator med Firewireanslutningar.
Det är inte bara datorns ålder som avgör ifall man kanköra Firewire eller USB, det beror även på operativsystemet. USB började stödjas i Windows 98, medan Firewire förmodligen inte stöds förrän Windows 2000 (?).
Diskettstationen ansluter man inte på samma sätt som vanliga hårddiskar, cd-spelare, etc, så den räknas inte till de normalt sätt 4 enheter man kan ansluta. Begränsningen 4 enheter beror på att en IDE-kanal endast klarar 2 enheter, och ett normalt moderkort har 2 IDE-kontakter. Lite "finare" moderkort har 4 IDE-kontakter. Det går även att köpa PCI-kort med 2 extra IDE-kontakter, då kan man ansluta ytterligare 4 enheter. Sådana kort ("kontrollerkort för IDE") kostar från ca 300 kr och uppåt.
Din dator är relativt gammal. Personligen hade jag då inte börjat att investera i utbyggnadskort. Beroende på om du tror att du kommer att behålla din nuvarande dator länge hade jag antingen låtit den vara ifall du "snart" kommer att byta, eller så hade jag bytt ut en (liten) hårddisk mot en lite större, ifall du ska ha kvar datorn "länge". Jag hade inte köpt en jättestor hårddisk, för det har man ingen egentlig nytta av i en gammal dator, det är inte ens säkert att man kan utnyttja allt utrymme, beroende på begränsningar i datorn.
Om du tex har en hårddisk med 10 gig, och en med 40, då hade jag försökt leta upp en billig 40-gigshårddisk, och ersatt 10-gigaren. Man kan även överväga nyttan av att ha två cd-spelare, en brännare duger ju gott som läsare också. (Om det inte är en cd-brännare och en dvd-spelare, då ska båda naturligtvis sitta kvar.)
(Varför har jag fått för mig att det handlar om hårddiskar? Läste just originalinlägget en gång till, och där står fan inget om hårddiskar )
Hoppas att det bringade lite klarhet