Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > Tune of the Year
Pages (26): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Config
Elaba!

Registered: May 2006

Persoonlijk vond ik dat lijstje zo slecht nog niet hoor.. er zaten heel wat tracks bij die dit jaar enorm veel gedraaid zijn door de bekende jocks en die dat naar mijn mening ook wel verdiend hebben.
Waar haal je dat van die cynische progressive vandaan trouwens? In die lijst heb ik er alleszins toch geen aangetroffen. Ik vind dan ook niet dat ge gelijk hebt als ge zegt dat deze site hier naar zo'n genre overhelt.
En waarom staan er weinig uplifters in dat lijstje? Omdat er gewoon te weinig bekende goeie uplifting tracks waren dit jaar. Zelfs wanneer je de uplifting die we nu hebben en horen vergelijkt met uplifting trance 3 jaar geleden dan hoor je het verschil overduidelijk. Die top uplifters die we vorig jaar kenden zouden een paar jaar ervoor gewoon aanzien zijn als goeie platen, maar niet als topnummers. Er wordt trouwens zeker nog altijd goeie trance gemaakt, maar de beste tranceplaten die ik gehoord heb vorig jaar hebben weinig tot geen airplay gekregen, op enkele uitzonderingen na natuurlijk (Fly away rmx). Het is ook niet zo dat iedereen hier een afkeer van trance heeft of gekregen heeft. De eerste reden waarom we hier x tijd geleden inschreven is net door het feit dat we trance enorm graag hoorden. En ik ben er zeker van dat 90% van de leden hier nog altijd graag trance hoort. Alleen moet het goeie trance zijn natuurlijk. Persoonlijk kan ik misschien veel posts maken over goeie 'progressive' tracks, maar dat wil niet zeggen dat ik trance achter mij gelaten heb, ik luister dagelijks nog tientallen trance nummers.. maar die zijn dan wel niet allemaal zo recent meer.. Ik hoor liever iets simpeler opgebouwde platen met veel gevoel in dan om het overdreven te zeggen een tranceplaat met tientallen layers die dat echte gevoel mist.

www.djconfig.com
Config Mixcloud

Old Post Jan-14-2008 11:24  Belgium
Click Here to See the Profile for Config Click here to Send Config a Private Message Add Config to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jasperovitsj
Zehra roxorzz my boxorzz

Registered: Apr 2004

quote:
Originally posted by Remofski
Ik vind dat deze site veel te veel naar cynische progressive en naar gewoonweg slechte zijvertakkingen van elektronische muziek is geëvolueerd.

Daar zeg je het zelf. Het is een evolutie, geen bewuste en op cynisme, stoerdoenerij of welke andere reden dan ook gebaseerde keuze om van trance af te stappen. Er zullen er altijd zijn bij wie het wel het geval is natuurlijk, maar een héél groot deel van de progheads (voor zover die term nog van toepassing is) die ik ken zijn geleidelijk aan afgestapt van trance omdat ze in trance niet meer vonden wat ze in andere genres wél vonden. Ik was vroeger ook een die hard trancefan, maar het genre kon mij op den duur niet meer boeien door het verlies aan kwaliteit en inspiratie. Het feit dat er op alle muziekboards zo'n grootschalige evolutie viel op te merken wil toch meer zeggen over trance dan over de mensen zelf?

En zoals ik in een andere thread al zei, is het anno 2007 nog wel opportuun om zo'n strikte zwart-wit onderverdeling trance/niet-trance krampachtig in stand te houden?

Ook grappig dat het weeral de schuld van progressive of andere genres zou zijn dat de kwaliteit in trance zo laag ligt. Een klaarblijkelijk causaal verband (is er wel één?) dat ik nooit gesnapt heb

Old Post Jan-14-2008 11:55  Belgium
Click Here to See the Profile for Jasperovitsj Click here to Send Jasperovitsj a Private Message Visit Jasperovitsj's homepage! Add Jasperovitsj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jeronimo_jd
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2006

daarmee sla je de nagel op de kop Jasper! smaken evolueren gewoon, dat merk ik heel hard bij mezelf. Doordat je zoveel naar hetzelfde genre luistert ga je je normen daarin verleggen en wil je meer en meer kwaliteit, en wordt je dus ook kritischer, je luistert meer naar de subtiliteiten in de muziek en je zoekt er andere dingen in zodat je bv richting de minimal/techno evolueert.
ik had bv 3-4 jaar geleden niet kunnen denken dat ik ooit techno en minimal zo goed zou kunnen vinden en tis nu niet dak zo veel naar trance heb geluisterd als de rest hier denk.
de reden dat al die mensen hier nog zitten is gewoon dat het hier af en toe wel gezellig is denk

Old Post Jan-14-2008 12:13  Belgium
Click Here to See the Profile for jeronimo_jd Click here to Send jeronimo_jd a Private Message Visit jeronimo_jd's homepage! Add jeronimo_jd to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Push2005
Sidechain'd

Registered: Oct 2004

quote:
Ik vind dat deze site veel te veel naar cynische progressive en naar gewoonweg slechte zijvertakkingen van elektronische muziek is geëvolueerd. Soms lijkt het net alsof het een schande is om nog naar uplifting, euforische trance te luisteren i.p.v. de meer duistere, underground varianten.

Sinds die elitaire Sasha de dood van trance heeft aangekondigd en er zielige derivaten van zijn gemaakt zoals techtrance en Nu Trance om het genre nog wat te reanimeren, is het gwn volledig de verkeerde kant opgegaan. Kwantiteit en een gebrek aan melodie lijken voor te gaan op goeie melodieuze, opbouwende kwaliteit. Sinds wnn is het minimaliseren van muziek (zoals bij minimal en minimal trance dus bv.) een deugd geworden?

Volgens mij luistert de helft van de users hier nog liever naar techno dan naar het beste genre dat ooit gemaakt is.

Ik had dat gevoel eigenlijk ook een beetje enkele jaren terug. Ik was doorspekt van het idee dat trance hét genre bij uitstek is. Eigenlijk is dat nog voor een stuk zo; maar dan wel met de oudere trance.

Begin 2006 ben ik mij beginnen afvragen hoe het kwam dat zoveel nieuwe trance die gepromoot werd zo hard leek op mekaar; en eigenlijk weinig vernieuwends bracht. De trancelabels die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn in grote mate Armada en Anjunabeats. Zij zijn geleidelijk aan beginnen focussen op één niche binnen trancemuziek; maar promootten het als dé trance bij uitstek. Trance omvat zoveel meer, maar omdat Dj's die zich zogezegd profileren op trance (Armin Van Buuren, Above & Beyond, ...) telkens maar een smaller assortiment aan muziek beginnen te spelen; denkt men dat trance nog louter en alleen uit deze sound bestaat.

Zoek oude trancecompilaties van bovengenoemde Dj's en je zult merken wat ik bedoel. Vroeger zat er nog eens iets duister in; iets progressive; iets mysterieus... Nu is het precies allemaal feel-good muziek, gebaseerd op dezelfde formule.
Pas op, hier en daar vind ik ook nog een Anjunaplaat goed hoor; maar over het algemeen kan ik me niet van het idee ontdoen dat het teveel op mekaar lijkt en te machine-eachtig of "generic" geworden is.

Je kan natuurlijk lang discussieren over een definitie van de term trance, maar dat is eigenlijk nutteloos. Bekijk gewoon de evolutie in de trance die door grote namen is gespeeld geweest en je moet ongetwijfeld een versmalling inzake variatie vaststellen.

Ik ben beginnen luisteren naar andere dj's, sets in andere genres enz en dat kan soms aangenamer zijn dan je denkt. Ik zal altijd een melodic-addict blijven; maar dat kun je evengoed terugvinden in andere stijlen die het ietsje origineler aanpakken. Zo zijn bvb de clichévoorbeelden Deadmau5 - Faxing Berlin & Aril Brikha - Winter hier een goede illustratie van (maar er zijn er nog honderden anderen uiteraard)

Daarnaast zoek ik ook nog constant naar oude tranceplaten die ik helaas gemist heb (doordat ik te jong was, of het gewoon nergens ben tegengekomen, enz) en die vind ik gigantisch veel beter dan de trance die nu uitkomt. Het nostalgie-element telt dus niet; want ik ontdek de platen nieuw; en ze klinken veel spontaner en origineler dan die van de dag van vandaag.
Sterker nog; als platen als Anthem of Why (Aly & Fila Remix) vandaag voor trance doorgaan; dan wil ik ofwel niet meer met het genre geassocieerd worden uit schaamte; ofwel moet je het beest een passendere naam geven: namelijk een subgenre zoals poptrance

Old Post Jan-14-2008 13:14  Belgium
Click Here to See the Profile for Push2005 Click here to Send Push2005 a Private Message Add Push2005 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
FCB_Fanatic
Moments Are Forever !!!

Registered: Jul 2004

ik kan mij volledig in de post vinden van Push2005, ... alleen ben ik tegenwoordig vooral overgestapt op psy trance. Daar kan ik veel meer mijn ding in vinden dan het overgrote deel van de huidige (asot, anjuna) trance. Zeker stukken meer dan in minimal, electro, en ook neo trance (hoewel hier wel een aantal leuke platen in te vinden zijn).

Old Post Jan-14-2008 19:09  Belgium
Click Here to See the Profile for FCB_Fanatic Click here to Send FCB_Fanatic a Private Message Add FCB_Fanatic to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Progrez
Antwerp's Finest

Registered: May 2004

De schrijfcursussen die de Luc bij mij volgt beginnen precies te renderen.

De nagel op de kop.

No Rules, Great Old

Old Post Jan-14-2008 19:40  Austria
Click Here to See the Profile for Progrez Click here to Send Progrez a Private Message Add Progrez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Remofski
Senior tranceaddict

Registered: Dec 2007

@Config: Het feit dat progressive in de eerste plaats ontstaan is, vind ik al cynisch. Het betekent dat men een genre dat door bepaalde redenen aan populariteit heeft moeten inboeten nieuw leven wou inblazen door zijn inspiratie te halen uit - laten we eerlijk zijn - minder mooie genres. Pas op: ik vind niet alle progressive slecht, de plaatjes die nog dicht bij de oorspronkelijke trance aanleunen, zoals - pakweg - een flaming june van BT, zijn nog wel mooi. Als je daarentegen naar minimal trance of techtrance ofzo kijkt, komt het bij mij dikwijls over alsof je afval smeert op de Mona Lisa.

Nu goed: ik moet toegeven dat de kwaliteit van tranceproducties over de jaren daalt, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd goede dingen worden geproduceerd. Ik zie drm niet in wrm je dan je heil moet gaan zoeken in genres met minder esthetiek erin. Persoonlijk luister ik dan nog liever naar platen van 5 jaar geleden dan naar sommige moderne rommel die er nu wordt gemaakt. Aangezien ik pas in 2001 naar trance ben beginnen luisteren, ontdek ik gelukkig nog geregeld zo'n oude pareltjes. En zoals je zegt: trance is een gevoel, geen ingewikkelde structuur.

@Jasperovitsj: Natuurlijk is smaak een evolutie: mijn smaak is over de jaren heen ook veel minder commercieel geworden, maar ik blééf wel zoeken naar mooie platen met een meerwaarde erin. Trance is 1 van de weinige genres, naast klassieke muziek, die die meerwaarde op grote schaal kan bieden. Techno, pop, r&b, minimal en drum&bass kunnen dat nu eenmaal niet, of ze nu een nichepubliek hebben of een brede fanbasis.

Progressive is volgens mij ontstaan uit een soort schaamte voor het toenmalige succes van trance en een zoektocht naar een meer elitaire individualisering die aan de instorting van het genre heeft bijgedragen. Dat is de reden wrm die oude sound niet meer gemaakt wordt: artiesten vrezen de onoriginaliteit.
Het is net alsof mensen van bier afstappen en wijn beginnen drinken omdat dat sjieker staat, hoewel pils nog altijd goed kan smaken. Hoewel Interbrew minder goede biertjes maakt, kan een kleine inspanning ons toch niet tegenhouden om andere, lekkerdere merken op te zoeken zonder meteen een nieuwe drank aan te hangen?

Het ís opportuun om anno 2008 terug naar de roots van trance te gaan, als je merkt dat ook die nieuwe invloeden in de trance (ik moet hier nogmaals aan minimal trance denken *huiver*) het genre nu eenmaal niet verbeteren en dat die andere genres de oorspronkelijke trancekwaliteit nooit zullen overstijgen. Dat heeft niets met een zwart-wit onderverdeling te maken, want trance heeft altijd al zijn invloeden gehad (wrm zitten er anders violen e.d. in elektronische muziek). Het punt is dat er geen contaminatie hoeft te zijn van een goede sound.

Progressive is niet de oorzaak van de ondergang van trance, maar het was meer een self fulfilling prophecy die eraan heeft bijgedragen. Wrm nog goeie trance maken als je veel meer scoort met elitaire progressive platen? Sasha, I blame you!

Srry voor de lange tekst jongens.

Old Post Jan-14-2008 20:34  Belgium
Click Here to See the Profile for Remofski Click here to Send Remofski a Private Message Add Remofski to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Progrez
Antwerp's Finest

Vanaf nu moet elke post bestaan uit ten minste zeven goed gevulde alinea's.

Start!

No Rules, Great Old

Old Post Jan-14-2008 20:50  Austria
Click Here to See the Profile for Progrez Click here to Send Progrez a Private Message Add Progrez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Remofski
Senior tranceaddict

@jeronimo: Ik word ook kritischer in mijn keuze, maar dat betekent gwn dat ik minder platen goed vind, niet dat ik een genre in zijn geheel ga opgeven. Subtiliteiten zijn ok, maar die zullen nooit het 'minimaliseren' van muziek goedmaken. 'Kritisch' en 'techno' kan ik toch heel moeilijk in 1 zin zien.

@Push2005: Ik kan je wel ergens volgen in de zin dat Armin met Armada en ASOT idd niet erg veel originaliteit promoot. Langs de andere kant kan je Anjunabeats niets kwalijk nemen: zij hebben een aantal jaar geleden een unieke en aparte sound gecreëerd die trance nooit gekend heeft en zijn langs die weg beginnen experimenteren. Het resultaat was iets dat trance een nieuwe richting kon geven en er terzelfdertijd voor zorgde dat zowel het euforische en het rustige melodieuze zijn plaats kreeg.
Er zijn er niet veel die hetzelfde genre alsook dezelfde originaliteit produceren. Ze promoten het niet als dé trancesound, maar gwn als een nieuwe weg die trance kan inslaan. Een weg die voldoende in zich heeft om een tijdje te volgen als je het mij vraagt. Iedere producer heeft zijn eigen stijl en eventuele populariteit die erbij komt, zorgt ervoor dat je veel gedraaid wordt.

Duister...srry hoor, maar de reden dat ik niet bijvoorbeeld naar gothic of metal luister, is omdat ik liever geen muziek hoor die me aanzet tot zelfmoordneigingen. Ik ben een volbloed optimist en dat klinkt ook door in het gros van mijn muziek, al zal ik op tijd en stond geen melancholisch plaatje ontberen. Het is precies of "duister" en alternatief" zijn waarden die je moet nastreven, terwijl ik liever naar schoonheid luister dan naar de 'originele' esthetica van de lelijkheid zoals de avant-garde die populair was in het begin van de 20e eeuw. Ik vind de oorspronkelijke anjunasound te origineel en mooi om het generisch te kunnen noemen. Er zit ongeloofelijk veel talent bij dat label.
Het verbaast me ook ergens dat je de Deadmau5-sound dan weer niet generisch vindt.

Wat je in je laatste alinea zegt, daar kan ik me wel volledig in vinden. Platen zoals Anthem zijn natuurlijk geen échte trance of zelfs mooie trance, maar ik kan ze beter pruimen als interludum in een set dan die techtrance-hype van tegenwoordig. Zo vond ik de plaat in de PvD-set op Tomorrowland niet slecht als sfeermaker. Je moet trance zien als een waaier van verleden en heden, als een schat aan prachtige geluiden. Eén die ik als geheel nooit mijn rug zal kunnen toedraaien, al moet ik wat langer wachten op mooie, nieuwe producties.

Old Post Jan-14-2008 20:58  Belgium
Click Here to See the Profile for Remofski Click here to Send Remofski a Private Message Add Remofski to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Antony
Van Dyck

Registered: Jun 2005

kwil ni moeilijk doen, mr da zijn er 3 te weinig

Old Post Jan-14-2008 20:59  Belgium
Click Here to See the Profile for Antony Click here to Send Antony a Private Message Add Antony to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Remofski
Senior tranceaddict

Lol. Het is te merken dat degene die journalistiek studeert, hier het minste zijn bakkes opentrekt.

Old Post Jan-14-2008 21:23  Belgium
Progrez
Antwerp's Finest

quote:
Lol. Het is te merken dat degene die journalistiek studeert, hier het minste zijn bakkes opentrekt.

De discussie over de evolutie (lees: teloorgang) van trance heb ik - bij wijze van spreken - al honderd keer gevoerd op ten minste tien verschillende fora. Ook op dit forum is die discussie al enkele keren aan bod gekomen. Ik zie het nut er dan ook niet van in om hier nogmaals mijn visie over neer te pennen. Daarbij komt dat Luc reeds een goede samenvatting heeft geschreven waarin ik me meer dan voldoende kan vinden.

Tot slot ben ik de mening toegedaan dat ik - als laatste der Mohikanen - net probeer om toch altijd een minimum aan inhoud in mijn berichten te leggen. Ge bent natuurlijk vrij om mijn 601 posts daarop te analyseren, maar ik denk dat andere lezers van dit forum u daarover ook kunnen informeren, en u zo een calvarietocht doorheen de donkerste kerkers van dit forum besparen.

"Bezin eer je begint", zegt God, "dan zal Ik je dragen over de moeilijkste paden en langs grachten en kuilen."

No Rules, Great Old

Old Post Jan-14-2008 22:00  Austria

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > Tune of the Year
Post New Thread    Post A Reply

Pages (26): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackBreaks tune... i think [2004] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playbackRitmo - G 13 (Evolution Remix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:44.

Forum Rules: