|
| quote: | Originally posted by Progrez
Brugge heeft gewoon massa's supporters over heel België die ze zich eigen heeft gemaakt door successen in het verleden. Gij bent daar toch een voorbeeld van? Want wat heeft een Limburger nu voor affiniteit met een West-Vlaamse club? |
dit is eigenlijk een klassieke kritiek van mensen die het niet begrijpen 
Ik begrijp dan weer niet waarom er absoluut een lokale band moet zijn met een club om ervoor te supporteren. Iedere club heeft een bepaalde identiteit en een eigen spelwijze. Iets dat die club definieert (Anderlecht = "champagnevoetbal", Club = kracht en werkvoetbal ...). Dat zijn net zo goed redenen om voor een club te supporteren (in mijn ogen zelfs belangrijkere redenen). Ik kan mij enorm goed vinden in de stijl van Club, er is dus zeker een bepaalde affiniteit. Plaats heeft daar in ieder geval voor mij niets mee te maken. Ik zou het trouwens belachelijker vinden om voor een club te supporteren die op een twintigtal minuutjes is gelegen, maar waar je je niet mee identificeert.
Persoonlijk vind ik het dan nog eens een extra belachelijke kritiek omdat we in België wonen. De afstanden zijn hier echt niet zo groot hoor. Brugge is allerminst het andere eind van de wereld, hoewel veel Belgen dat mss vinden (-> typisch Belgische kerktorenmentaliteit).
Europese grootheden hebben trouwens over heel de wereld supporters. Succes zal er zeker toe hebben bijgedragen, maar de reden waarom mensen voor 1 specifieke club supporteren is in mijn ogen omdat ze zich identificeren met de club, het voetbal, de spelers ...
| quote: | | Dat het nu een seizoen of drie wat minder gaat verandert daar niet veel aan. Maar goed, misschien is 'schijnsupporter' of 'salonsupporter' een beter woord. |
Ik ben er nochtans zeker van dat er weinige clubs in Belgie zo een trouw supporterspubliek hebben als Club. In Anderlecht of Standard zou het volgens mij alvast te merken zijn geweest in hun supportersaantallen. En in Genk hebben ze al gemerkt dat mindere resultaten een negatieve invloed hadden.
De kritieken die vorig jaar trouwens bij Brugse supporters te horen waren gingen trouwens in de eerste plaats over de mentaliteit. In meerdere matchen toonden de spelers geen beleving en inzet. DAT was toen hetgeen waardoor veel supporters gedegouteerd waren. Een verlies kan altijd, maar als er alles aan gedaan is om dat te voorkomen, kan er mee geleefd worden. Dat was vorig jaar niet altijd het geval.
| quote: | En Brugge wordt - zeker door onze harde kern - wel degelijk aanzien als vijand nummer 1. En ik kan het weten want ik loop genoeg van die kwieten tegen het lijf . Beerschot wordt ook verafschuwd, maar Club is pure haat. Dat weten die van Brugge ook wel. Ik vind toch dat gij, als Fanatiekeling, bijzonder weinig op de hooge bent. Ook een salonsupporter misschien? |
Ik ben ieder geval zulke kwieten nog nie tegen gekomen, vandaar mss dat ik der niks van wist. En Antwerp is nu niet echt een onderwerp dat vaak aan bod komt bij de Brugse supporters die ik ken. Die hebben het meer over de groensels, de kwekkers of de mauven (en in mindere mate de mafia) 
|