Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
quote:
Originally posted by dbl
här har du lite tutorial sidor.. har inte kollat igenom dem själv dock.. använder aldrig tutorials...
Jävlar i mig det var en lista som heter duga Danke. Men visst måste man tjuvkika på något för att få upp skillsen - är ju som sagt en jävla amatör inom PS
Originally posted by DJ_Laszlo
Jävlar i mig det var en lista som heter duga Danke. Men visst måste man tjuvkika på något för att få upp skillsen - är ju som sagt en jävla amatör inom PS
hade inte tillgång till internet och så när jag började med grafik.. och när jag väl hade tillgång till det så hade jag ingen aning alls att det ens fanns... sen hittade jag ett forum på nått sätt.. så fick ju kommentarer och så på det jag gjorde....
men använde aldrig tutorials.. visste inte ens att det fanns.. hehe
har dock visserligen kollat igenom nån tutorial lite snabbt nån gång.. men aldrig följt nån.. typ kollat på bilderna lite snabbt.. hehe... men har ju inte hjälpt direkt...
Feb-19-2004 20:51
Laszlo
The weekend has landed
quote:
Originally posted by dbl
hade inte tillgång till internet och så när jag började med grafik.. och när jag väl hade tillgång till det så hade jag ingen aning alls att det ens fanns... sen hittade jag ett forum på nått sätt.. så fick ju kommentarer och så på det jag gjorde....
men använde aldrig tutorials.. visste inte ens att det fanns.. hehe
har dock visserligen kollat igenom nån tutorial lite snabbt nån gång.. men aldrig följt nån.. typ kollat på bilderna lite snabbt.. hehe... men har ju inte hjälpt direkt...
Jag antar väl att vissa av oss är med naturligt begåvade än andra
alltså att använda tutorials för att lära sig hantera ett program på ett så bra sätt som möjligt, samt att lära sig tips o trix, skulle inte jag sammankoppla med talang... Jobbar man mycket med ett program lär man sig ju det succesivt, men om man utnyttjar tutorials så lär man sig ju helt enkelt från andra vill snabbar upp ens egen inlärningsprocess. Det är ju precis som i skolan typ... Jag skulle kunna sitta hemma o försöka komma fram till och lära mig all matte själv från grunden, vilket nog itne skulle ge ett speciellt bra resultat, men genom att gå på lektioner och ta del av andras kunskap så lär man sig snabbare...
Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com
Feb-19-2004 22:54
Laszlo
The weekend has landed
quote:
Originally posted by Smekbar
alltså att använda tutorials för att lära sig hantera ett program på ett så bra sätt som möjligt, samt att lära sig tips o trix, skulle inte jag sammankoppla med talang... Jobbar man mycket med ett program lär man sig ju det succesivt, men om man utnyttjar tutorials så lär man sig ju helt enkelt från andra vill snabbar upp ens egen inlärningsprocess. Det är ju precis som i skolan typ... Jag skulle kunna sitta hemma o försöka komma fram till och lära mig all matte själv från grunden, vilket nog itne skulle ge ett speciellt bra resultat, men genom att gå på lektioner och ta del av andras kunskap så lär man sig snabbare...
Jag skulle kunna sitta hemma o försöka komma fram till och lära mig all matte själv från grunden, vilket nog itne skulle ge ett speciellt bra resultat, men genom att gå på lektioner och ta del av andras kunskap så lär man sig snabbare...
att säga detta e samma sak som att säga att jag suger egentligen... alltså delen med att om du hade läst matte själv från grunden, så hade inte det gett något bra resultat... och eftersom jag körde photoshop från grunden själv kan ju inte det ge mig bra resultat
däremot om man går på lektionen så lär man sig snabbare och man blir säkerligen bättre än om man inte gjorde det..
och visst, om man läser tutorials så lär man sig la snabbare....
MEN finns inget alls som säger att man blir bra pga att man läser tutorials.... man kan fortfarane suga totalt... visst.. man kanske lär sig hur man gör vissa saker, men det gör en inte bra för det..
det blir som att bara för att jag kan åka skridskor gör inte det mig till en bra hockey spelare.
så egentligen va hela matten grejen inte alls bra skrivet
Feb-20-2004 11:16
Smekbar
I smek, there for I am.
Registered: Apr 2003
hehe jag tror du vet att det inte var så jag menade... självklart kan man lära sig photoshop från grunden helt själv, så gjorde till stor del även jag, men det underlättar att se exempel och självklart är det inte säkert att man blir duktig för att man läser tutorials Har sett många exempel där folk inte lär sig av tutorialsen utan bara snor rakt av och inte kan ta till sig kunskapen...
det där med matte var väl visst en ganska bra liknelse tycker jag... _Jag_ skulle _aldrig_ kunna lära mig den matten jag lärt mig utan att ha läst massor av matte i skolan, jag skulle med stor sannolikhet inte heller kunna allt som jag kan i photoshop utan att ha spenderat en sommar på att lära mig det programmet utan och innan delvis med hjälp av tutorials... Men det är ju jag, detta gäller alldeles säkert inte för dig
Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com
Feb-20-2004 17:20
dbl
Whitesun
Registered: Dec 2001
quote:
hehe jag tror du vet att det inte var så jag menade...
hehe.. klart jag fatta
men tyckte bara inte liknelsen va något bra
Feb-20-2004 17:51
Virus
yes
Registered: Oct 2001
Problemet med tutorials är att det är lätt att man inte utvecklar en personlig stil och bara kopierar andras lösningar.
Jag använder tutorials ibland dock, men jag tycker att det bästa sättet för att lära sig är att testa sig fram.
Feb-21-2004 01:43
AC.
Supreme tranceaddict
Registered: May 2002
Behöver lite länktips på var jag kan hitta photoshop forum (gärna svenska) var man kan fråga om lite hjälp!
Vet att åtminstonde ett part av er här besöker andra grafikforum, så fram med länkarna!
Feb-27-2004 02:32
Laszlo
The weekend has landed
quote:
Originally posted by AC.
Behöver lite länktips på var jag kan hitta photoshop forum (gärna svenska) var man kan fråga om lite hjälp!
Vet att åtminstonde ett part av er här besöker andra grafikforum, så fram med länkarna!
www.graphic-forums.com är väl så vitt jag vet det allra bästa forumet - på engelska dock.