|
En ge kent het hé. Een beetje de anarchist uithangen en het hele gerechtsapparaat uitdagen en provoceren. Tot het escaleert en er echt erge dingen gebeuren. Gegarandeerd is het dan de schuld van de politie of "de regering" of eender welke andere imaginaire zondebok die ze kunnen vinden
Allé, ik heb in principe niks tegen anarchie en volksopstand als er echt een gegronde reden voor bestaat, zoals dictatoriale onderdrukking of wanbeleid waar het volk geen inspraak in heeft of andere middelen om het te veranderen dan geweld en opstand. Maar jeugdbendes die al jaren de wet aan hun laars lappen, oorlogje spelen en daarbij hele wijken terroriseren hebben totaal geen recht om nog een stap verder te gaan en complete anarchie proberen te creëren. Kwil niet in zwart-wit denken vervallen, maar ik vind het enorm kortzichtig om de Franse regering de schuld te geven van hun armzalig bestaan, terwijl ze zelf niet echt moeite doen om iets te veranderen aan hun bende-bestaan. Kvind het vooral onaanvaardbaar dat ze dat als excuus en reden (voor de buitenwereld én om zichzelf te overtuigen volgens mij) gebruiken om ongestraft hun agressieve oerdriften bot te vieren op de maatschappij die ze zo verguizen. Wat hopen ze daarmee te bereiken? Omverwerpen van het regime, terugkeren naar barbaristische en anarchistische staten? Of is het gewoon een manier om "gehoord" te worden door de regering?
Echt belachelijk, dat wanhopig korte termijn denken in termen van geweld en vernieling. En nog veel erger is dat het zoiets is wat mensen overal over de streep kan trekken om zelf ook in anarchie te vervallen
Enfin, hoop dat het in België niet zo ver komt, maar moest het zo zijn hoeven ze voor mijn part echt geen compassie te hebben met die krapullekes. Direct hun agressie de kop in drukken vooraleer het helemaal escaleert en er onschuldigen het slachtoffer van worden. Maar daar wringt nu net het schoentje: vanaf ze in die geweldspiraal zitten zal elke poging tot verzet of controle van het geweld leiden tot nog meer geweld