Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > al-Qaida
Pages (5): « 1 2 [3] 4 5 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003

ok, reb9, förlåt om man har sagt nåt fel, tack också för din insyn och yeah, det var allt

Old Post Mar-14-2004 23:21  Syria
Click Here to See the Profile for montana Click here to Send montana a Private Message Visit montana's homepage! Add montana to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Cloudburst
I am the maximum

Registered: Oct 2003

Tack for förfriskningen av gymnasieskolans historia, Rebel9.

Ja, vad ska man säga. Det är förjävligt...

insignificant cor member alliance

Old Post Mar-14-2004 23:37  Finland
Click Here to See the Profile for Cloudburst Click here to Send Cloudburst a Private Message Visit Cloudburst's homepage! Add Cloudburst to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by RebeL9
För det första kan någon av er komma med konkreta bevis för att Al-Qaida eller någon annan terrororganisation gått ut och sagt att man vill konvertera alla ickemuslimer till muslimer? Det skulle jag gärna vilja se.

http://www.ict.org.il/articles/fatwah.htm
http://www.cfrterrorism.org/groups/alqaeda2.html#Q15
http://www.fas.org/irp/world/para/ladin.htm
http://www.secularislam.org/jihad/exegesis.htm

tex.

quote:
1. Establishing the rule of God on earth
2. Attaining martyrdom in the cause of God
3. Purification of the ranks of Islam from the elements of depravity

annars, bra post såg nån till grej men jag orka inte kolla det nu

Old Post Mar-14-2004 23:46  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

den sortens retorik som påbjuder att man ska konvertera hela världen till Islam förekommer i många religioner. I synnerhet inom kristendomen. tex står det i Evangelierna: "Jesus uppenbarade sig för sina lärjungar och sa åt dem att gå ut och döp hela världens befolkning". Detta citat använde man sig senare under kyrkans historia för att tvångskonvertera naturfolk mfl till kristendom.

I en av länkarna du postade står följande:

"Al-Qa'ida's goal is to "unite all Muslims and to establish a government which follows the rule of the Caliphs." Bin Laden has stated that the only way to establish the Caliphate is by force. Al-Qa'ida's goal, therefore, is to overthrow nearly all Muslim governments, which are viewed as corrupt, to drive Western influence from those countries, and eventually to abolish state boundaries."

står som sagt inget om att tvångskonvertera ickemuslimer till Islam.

Old Post Mar-14-2004 23:52  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

som jag ser det så använder Bin Laden bara religionen som ett svepskäl för att på något sätt försöka rättfärdiga de handlingar han har varit med och planerat mot bl.a. usa

varför folk i västvärlden ser islam som någon sorts fiende tror jag beror på att vi i själva verket inte har sett den verkliga sidan av islam, det enda vi hör om religionen är via media när dom berättar om ännu ett så kallat hedersmord eller ännu en självmordsbombning.

Som jag har förstått det (ska varken säga att jag har rätt eller fel eftersom jag inte är överdrivet påläst i ämnet) så är inte Islam en kvinnoförtryckande eller terroristfrämjande religion, det är några få sjuka människor som har fått oss att tro det och det är tack vare media som deras åsikter har kunnat föras fram, vare sig media själva ville det eller inte.

det jag tycker är skrämmande med hela den här härvan är att folk så gärna drar alla över en kant. Döm inte de vanliga människorna efter de extrema människornas handlingar...

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-15-2004 01:13  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

mycket vettigt och förnuftigt inlägg Vizay. Tummen upp

det är precis som du säger ett fåtal människor som utnyttjar religionen för sina egna syftens skull. Låt säga att Usama Bin Laden skulle utföra terrordåd. Han skulle inte på långa vägar ha sån stor slagkraft som om han gjorde det i religionens namn eftersom Islam är en religion som utövas av över en miljard människor så räknar han med större gehör och slagkraft. Detta är tragiskt och man bör ha det i åtanke.

Tragiskt är som du säger att Islam endast förekommer i media i samband med terrordåd, förtryck och liknande.

Old Post Mar-15-2004 04:29  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
bAbYfuNk
Junior tranceaddict

Registered: Mar 2004

hm jag forsokte forsta sa myket jag kunde av din post rebel9..stog myket intresant dar och fick reda pa myket ny info... folk har vet nog valdigt lite om vad all beror pa...manga har och specellt har i nyc ar valdigt oroliga for nya atacker...och oroan och nervositet gor att folk vill ha nan att skylla pa..lite kunskap gor att islam blir den man skyller pa..nar det ar en liten grup som ar de skyldiga..
alla amerikaner star inte bakom vad regeringen och Bush gor borta i "middle east" ..tyvarr begransar min svenska kunskap mig har och har kanske missupfatat nagat men hoppas ni forstar ar valdigt sent har nu ocksa heheh..

Old Post Mar-15-2004 08:49  United States
Click Here to See the Profile for bAbYfuNk Click here to Send bAbYfuNk a Private Message Add bAbYfuNk to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SilverX
Senior tranceaddict

Registered: Feb 2004

enda utvägen är väl att bomba hela mellanöstern

Ahhh! Woooh! What's happening? Who am I? Why am I here? What's my purpose in life? What do I mean by who am I? Okay okay calm down calm down get a grip now. Ooh, this is an interesting sensation. What is it? Its a sort of tingling in my... well I suppose I better start finding names for things. Lets call it a... tail! Yeah! Tail! And hey, whats this roaring sound, wooshing past what I'm suddenly gonna call my head? Wind! Is that a good name? It'll do. Yeah, this is really exciting. I'm dizzy with anticipation! Or is it the wind? There's an awful lot of that now isn't it? And whats this thing coming toward me very fast? So big and flat and round, it needs a big wide sounding name like 'Ow', 'Ownge', 'Round', 'Ground'! Thats it! Ground! Ha! I wonder if it'll be friends with me? Hello Ground!

Old Post Mar-15-2004 09:11  Sweden
Click Here to See the Profile for SilverX Click here to Send SilverX a Private Message Add SilverX to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

babyfunk: jo jag förstog väl dig ganska bra

men altså det är ju mycket utav det amerikanska folket som inte vet vad de krigar mot igentligen osv, men samma gäller världen över. seriöst talat vi här på forumet har ingen aning om vad som händer. även du rebel9 kan bara gå på det du hört från mun eller läst osv.

de personer som vet allt är ju regeringar och sånt. så det är svårt att motivera överhuvudtaget någonting från vårat håll för vi saknar så mycket fakta. vi är som bönder på medeltiden.

därför tycker jag att det är viktigt att folket väljer en regering som man kan lite på och som man tror kommer göra de rätta besluten. demokrati är ett växande väsen, i anti grekland så var det enligt oss barbariskt men där började den första deokratin och för dem som bodde där så kändes det som väldigt rättvist osv. det samma gäller ju oss idag, vi tycker oss leva i ett väldigt demokratiskt samhälle och vi tycker oss veta mycket om allt men i själva verket är vi väldigt lätt kontrolerade.

om det är någon här som sett filmen "gladiator" så kan ni referera till när commedeus pratar om att "rome is just a mob, give them what they want and they will love you for it" eller något i den stilen

Old Post Mar-15-2004 11:09  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Versace
Senior tranceaddict

quote:
Originally posted by SilverX
enda utvägen är väl att bomba hela mellanöstern

det kommer verkligen lösa alla problem

Old Post Mar-15-2004 12:09  Yugoslavia
Click Here to See the Profile for Versace Click here to Send Versace a Private Message Add Versace to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by RebeL9
den sortens retorik som påbjuder att man ska konvertera hela världen till Islam förekommer i många religioner. I synnerhet inom kristendomen. tex står det i Evangelierna: "Jesus uppenbarade sig för sina lärjungar och sa åt dem att gå ut och döp hela världens befolkning". Detta citat använde man sig senare under kyrkans historia för att tvångskonvertera naturfolk mfl till kristendom.

I en av länkarna du postade står följande:

"Al-Qa'ida's goal is to "unite all Muslims and to establish a government which follows the rule of the Caliphs." Bin Laden has stated that the only way to establish the Caliphate is by force. Al-Qa'ida's goal, therefore, is to overthrow nearly all Muslim governments, which are viewed as corrupt, to drive Western influence from those countries, and eventually to abolish state boundaries."

står som sagt inget om att tvångskonvertera ickemuslimer till Islam.

i några utav dom andra länkarna står det bland annat:

quote:
I have been sent with the sword between my hands to ensure that no one but God is worshipped, God who put my livelihood under the shadow of my spear and who inflicts humiliation and scorn on those who disobey my orders.

quote:
The ruling to kill the Americans and their allies--civilians and military--is an individual duty for every Muslim who can do it in any country in which it is possible to do it

quote:
We -- with God's help -- call on every Muslim who believes in God and wishes to be rewarded to comply with God's order to kill the Americans and plunder their money wherever and whenever they find it.

Den här är ganska rakt på sak:
quote:
Establishing the rule of God on earth

jag kan ju inte säga att jag vet till 100% vad al qaida står för, men jag kommer tro på det här tills du visar bevis för motsatsen.

sen måste jag fråga, ni säger alla att USA förtjänar detta pga "sitt bombande av mellanöstern"... hur mycket har dom bombat egentligen, förutom irak? INGET?! och det är ju första kriget vi snacka om då, och så vitt jag vet är det väl ingen som har nått emot att världen försvarar kuwait (oavsett om USAs avsikt med det var att tjäna pengar eller inte...)?

Old Post Mar-15-2004 19:48  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by St_Andrew

jag kan ju inte säga att jag vet till 100% vad al qaida står för, men jag kommer tro på det här tills du visar bevis för motsatsen.

sen måste jag fråga, ni säger alla att USA förtjänar detta pga "sitt bombande av mellanöstern"... hur mycket har dom bombat egentligen, förutom irak? INGET?! och det är ju första kriget vi snacka om då, och så vitt jag vet är det väl ingen som har nått emot att världen försvarar kuwait (oavsett om USAs avsikt med det var att tjäna pengar eller inte...)?

Genom att stödja Israel både ekonomiskt och militärt så har man indirekt förtryckt och berövat det palestinska folket sitt land. Glömde du bort det?

Du får tro vad du vill i Al-Qaida-frågan. Jag har läst en hel del i ämnet och bara kommit fram till att deras dröm är att se att hela världen är islamiskt fast det tror jag de själva är medvetna om att det är omöjligt och just därför så nämner de det aldrig i sina tal etc. När BBC's reporter intervjuade Bin Lade 2001 så sa han tex att det var rätt att döda varje amerikan eftersom han ansåg att amerikaner ekonomiskt stödde den amerikanska närvaron i mellanöstern. Han nämnde aldrig något om att de skulle tvångskonvertera ickemuslimer till islam.

Jag har fortfarande inte fått några konkreta källor. Som jag visade så stod det till och med i en av dina källor precis vad Al-Qaida stod för. Och där stod det inget om tvångskonvertering.

Old Post Mar-15-2004 20:13  Afghanistan

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > al-Qaida
Post New Thread    Post A Reply

Pages (5): « 1 2 [3] 4 5 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackJamnesia - Get Busy [2005] [9]

Click here to listen to the sample!Pause playbackThe Music Factory - All In You [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 22:05.

Forum Rules: