|
| quote: | Originally posted by Smeagol
Men om majoriteten vill att man inte ska fa ha strangare miljolagar, ska Sverige inte fa ha det da aven om de vill? 
Min poang ar nog:
nej, om Spanien inte vill ha strangare miljolagar ska EU inte kunna tvinga dem. |
att få ha strängare lagar, borde nog vara tillåtet, är ju liksom inte så att nån förlorar på det direkt (skulle behöva förklara det lite mer kanske, för det lät som en tanke som var vinklad från det svenska synsättet, men är så jävla slut i skallen just nu så om du inte förstår vad jag menar fråga så får jag förklara det ltie mera )... men ja EU ska kunna tvinga spanien. det är inte bara spanien som berörs av deras miljölagar, utan (egentligen hela världen) hela EU. altså, om det är majoritetnen av EUs befolkning som vill ha strängare miljölagar ska dom kunna tvinga spanien att införa det. Eller om EUs befolkning vill starta krig mot terrorism så måste alla ställa upp på det på samma sätt som alla i sverige skulel behöva ställa upp på det om sverige besluta sig för det... däremot hur skolsystemet i madrid ska se ut ska EU ge fan i... eller vad alla bönder gör... grejen är ju att alla kan inte alltid ha rätt, oavsett om det är innom ett land, eller innom en kontinent. alla i england var inte nöjda med att blair gick in i irak tex, likasom om EU hade bestämt sig för att gå in i irak så skulle göran person blivit pissed of...
| quote: | | Tror som sagt att Europerna fortfarande inte ar tillrackligt lika for att man ska kunna behandla dem som ett land. Jamenar, vi ar val battre an de j-a Italienarna tex!? Dar ar man ju tvungen att aga alla, TV-kanaler och tidningar, landets basta fotbollslag, storre delen av domarna och enormt mycket pengar for att klara en valperiod. Vad vet de om svenska styrrantan? (ursakta avrubrikexemplet) |
tyvärr tänker många som i ditt exempel (vet inte om du själv tänker så?), men faktum är ju att vi har mycket att lära av varandra... 
| quote: | | Demokrati pa demokrati blir konstigt. Om det racker med att 51% av manniskorna i 51% av landerna tycker nat sa kan 26% av befolkningen i Europa sla igenom med synbar majoritet om de bor pa ratt stallen. Mindre om man tar exemplet med USA... (ursakta avrubrik igen) |
mjo nackdelen med sån demokrati, verkligen... men det är ändå en ytterst teoretisk händelse... vet ej om jag är för eller emot... tror jag är emot och hellre ser ett system som det i sverige ungefär...
| quote: | Isf far man gora det som verkligen ETT LAND, ie rostning direkt till Eu-perlamentet.
umm... Vilket ar precis anledningen till den har traden. Stryk det har stycket. |
hehe, men precis min idé, vi röstar till ett eu parlament, skippar ministerrådet, perfekt imo 
| quote: | | ok, skulle val vara idealet. Att fixa sa att EU blir precis som vi vill. Kanske inte realistisk, men vad annat kan man gora mer an att forsoka? Ga ur ar arligt talat inte heller realistiskt att hoppas pa. |
precis... asså inget blir nånsin perfekt, gäller att göra det bästa av det, och det tror jag europa klarar av 
| quote: | | Sa vi kommer da till den SVARA fragan. Hur kan vi gora sa att EU blir battre? |
Genom att rösta på rätt parti till EU-Parlamentet 
|