Originally posted by ScuL
nej det ser du fel. kroppen borde vara hel innan det försvinner. om det nu är i jorden eller i ugnen gör ingen skillnad. kroppen är alltså inte hel om det saknar organer..
yeye, du gör som du vill....
men den dagen du ligger där och dör bara för att dina egoistiska landskamrater inte vill du donera organ även fast dom inte har nån nytta av dom... då kanske du önskar att fler skulle göra det... typ
May-14-2004 20:35
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
tror du det? inte jag. jag skulle hellre dö än att ha nån annans organ i min kropp. jag tycker folk borde inte ens våga byta organer för det är något som går emot moralen.. du kan drar linjan även vidare angående olika mediska ämne men om jag svarar ärligt tror jag att jag får hela swe-ta gruppen på mitt tak
lyckligen är valet personligt för alla.
Men Martijn.. Så ska man inte säga! Händer dumma saker då
May-14-2004 21:42
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
kanske. jag är inte rädd, alla kommer att dö nån gång.
jag är ganska principiell på några område/ämne
ingen eller inget ska förändra mina tänkar..
och det här är en av dem
jag vill f.ö. inte göra tråden smutsig bara med min offtopic snack nu
Registered: Dec 2001
quote:
Originally posted by Smekbar
för övrigt så är det ju en väldigt bra grej det där med att bli blodgivare. Köper ni inte skälet att det är en sjysst grej mot människor som hamnar i tragiska olyckor, precis som ni själv kan göra en dag, så finns det även vettiga egoistiska skäl. Det är ju faktiskt som så att människokroppen är byggd för att nyproducera blod ganska kontinuerligt, vilket den inte behöver gör idag eftersom vi lever så skyddade liv. Att då bli tappad på blod på blodcentralen gör så att kroppen producerar nytt fräscht blod vilket är väldigt hälsosamt och bland annat kan leda till att man lever längre... och det säger väl ingen nej till?
är det inte just den här proceduren som kallades för åderlåtning på medeltiden?
har inte bestämt mig ännu om jag vill donera mina organ eller ej, har inte tänkt på det innan, känns som jag vill tänka igenom saken lite innan jag rusar in i ett sådant beslut
batteries not included.
- dave
May-15-2004 12:51
AC.
Supreme tranceaddict
Registered: May 2002
Jag skulle inte låta mina organ doneras, lika så att jag skulle st'älla mig mot att kremeras eller att ens obduceras om nu så skulle krävas någon gång.
May-16-2004 01:02
Amnezia
this...is...not...örebro
Registered: Apr 2002
Känns som de får ta va de behöver från mig efter man "kilat runt hönet" kan det bidra till å rädda/hålla en annan person vid liv så sure...den personen har större behov av ett fungerande organ än jag....=) vem vet, kanske e man i den sitsen själv en dag å alla vet väl hur lång väntetid det e på "nya" organ...=)
anv i forskningssyfte e jag lite mer tveksam till dock..låter lite creepy jue om dom ska skära å hålla på å testa saker..men å andra sidan om det skulle bidra till å hitta botemedel mott ex cancer lr liknande så ere ju inte så dumt iaf...kanske man får det uppkallat efter sig..som försökspersonen man anv sig av när man hitta lösningen mot världens undergång
May-18-2004 08:01
Smeagol
Senior tranceaddict
Registered: Apr 2003
Avser inte do pa ett tag an men tills dess ska jag se till att fylla i den dar lappen. Ar man ickereligios forstar jag inte varfor man inte skulle gora det.
Off topic: (ursakta)
Blodgivare sen lange. Har nastan bara de dar blodgivart-trojorna for 30kr.
Sitter just nu aven med en blodgivarryggsack vid stolen for ovrigt. Man far ge blod 4ggr om aret, kvinnor 3. De tar 4.5dl, ca 10% och det gor att for ett tag kommer syretransporten vara pa 90% och man blir naturligt lite trottare. Hur mycket beror pa blodvardet, typ syrebararkoncentrationen i blodet. For att fa ge maste man (bland annat) ha blodvarde 130 (tror jag). Om jag har fattat ratt innebar hogt blodvarde att det inte ar blodet som ar flaskhalsen i konditionen lika mycket och -10% inte spelar lika stor roll. Den enda gangen jag kande nagot var nar jag fick for mig att spela innebandy typ 5 timmar efter blodgivningen och jag blev trott lite snabbare an vanligt. Men jag har nog ganska hogt blodvarde a andra sidan.
Nog propaganda. Ga och ge blod allihop nu!! Det ar roligt!