|
| quote: | Originally posted by Ding Chavez
Ook hier gaat de vergelijking niet helemaal op naar mijn mening. Als je in de cd bak bij bv de FRS kijkt, wat ik denk dat je bedoelt, dan liggen daar idd cd's voor een prikkie. Maar dan is het de FRS die daar het verlies op maakt en niet de platenmaatschappij. FRS heeft de cd al bij de inkoop betaalt, verkopen ze em niet, dan is dat pech voor de FRS en gaan ze em dus afprijzen om er toch nog wat voor terug te zien.
|
ja, ik snap dat het verlies dan bij de FRS ligt, maar het is wel een factor die nu in de verkoop prijs meegenomen wordt. Maar inderdaad, dit is niet iets wat voor de platenmaatschappij uitmaakt.
Ik bedoelde eigenlijk: met het downloaden haal je er eigenlijk een schakel tussenuit, in principe kunnen de platenmaatschappijen direct aan de klant downloads aanbieden, dus dan kan de prijs ook omlaag.
| quote: |
Ook hier is er weer het verschil tussen een platenmaatschappij/label en een platenwinkel. De platenwinkel zorgt idd ook voor een aardige winstmarge, maar ik had het over de labels. Ik weet natuurlijk niet hoe de prijzen in elkaar zitten, maar als je het mij vraagt worden die downloads nu goedkoper aangeboden dan in vergelijking met de cd.
|
ja dat klopt, die downloads zijn goedkoper. maar je krijgt ook minder. wat hoeft de platenmaatschappij nou precies te doen om aan dat geld te komen? echt bijna niks, zorgen dat er ergens een server staat met muziek erop, wat administratie en een percentage doorsluizen naar de artiest. Heel wat minder dan cd-cover te ontwerpen, masteren (of wat ze dan ook allemaal doen met dat persen), persen en distributie (dat laatste moet natuurlijk wel, maar is nu veel goedkoper door de servers)
| quote: |
Ik denk niet dat de platenmaatschappij zich als een filantropische instelling zal gaan gedragen en zelf al het verlies zullen pakken. Als ze moeilijk doen (doen ze dat over legale downloads?) dan zal het zijn om dat ze meer winst met cd's kunnen maken, maar als ze nu minder marge halen op een download zal dat ook ten koste van de artiest gaan. Het blijft een bedrijf.
|
platenmaatschappij is geen filantropische instelling, maar wat ik met mijn betoog eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat ik persoonlijk denk dat die platenmaatschappijen veel meer verdienen als ze die downloads echt extreem goedkoop maken. welk percentage van de downloaders doet dat nu op dit moment legaal? ik denk dat je de een procent nog niet eens haalt. als je het nou echt aantrekkelijk maakt, kun je misschien wel richting 40-50% 'marktaandeel' gaan. nou als je dat nou voor 1/5 van de prijs aanbiedt, maak je nog steeds meer winst dan de huidige oplossing. maar goed, ik weet ook niet hoe de getallen liggen, het is maar een ruw gokje