Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Gaat Vinyl helemaal verdwijnen..........??
Pages (3): « 1 2 [3]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
SnuggLe
drs. Betweter

Registered: Mar 2001

quote:
Originally posted by Optimus
Het wordt tijd voor vakantie Bram, je bent niet meer scherp

Ja dat is het al een tijdje. Maar die f*cking scriptie moet eerst af.

Maareh...hulde, mooie thread dit. Een keer een normale discussie zonder geflame et cetera. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik lees met volle aandacht mee.

Old Post Aug-19-2004 12:58 
Click Here to See the Profile for SnuggLe Click here to Send SnuggLe a Private Message Add SnuggLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AlFerox
Dirty Brown And Miserable

Registered: May 2002

quote:
Originally posted by Chicane
Vinyl gaat er echt uit of je nou wil of niet. Eerst de grote namen dan de bedrooms. Als je een dag met de nieuwe technics heb mogen spelen wil je gewoon niet anders meer, on-the-fly remixen en je eigen samples gebruiken door huidge tracks heen, dat apparaat berekend zelf het tempo en de snelheid zitten zelfs functies in om het precies op de maat (1ste tel) toe te passen, ideaal gewoon. Bovendien is mp3/wave gewoon bijna gratis en vinyl betaal je dik tegen de 9 euro voor. (http://www.beatport.com)

helemaal mee eens! met cd's en/of digitale muziek is gewoon veel meer mogelijk dan met vinyl. daarnaast is het een stuk praktischer en goedkoper. waarom dan blijven vasthouden aan vinyl?
overigens gaat het al best snel hoor.. met de komst van final scratch/ableton/cd-spelers is het een uitzondering wanneer je een dj enkel op 2 platenspelers ziet draaien

Old Post Aug-19-2004 13:17  China
Click Here to See the Profile for AlFerox Click here to Send AlFerox a Private Message Add AlFerox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Ding Chavez
drs. progger

Registered: Jan 2001

quote:
Originally posted by AlFerox
met de komst van final scratch/ableton/cd-spelers is het een uitzondering wanneer je een dj enkel op 2 platenspelers ziet draaien

Eigenlijk zijn cd's ook alweer een gepasseerd station, vergelijkbaar zoals volgens sommigen vinyl een gepasseerd station zijn. Als je degenen die ermee werken moet geloven kun je met ableton en final scratch weer ongelooflijk veel meer dan met cd-spelers. Bovendien komt de DVD er ook alweer aan, ook al staat dat nog wel in de kinderschoenen.

Old Post Aug-19-2004 14:29  Netherlands
Click Here to See the Profile for Ding Chavez Click here to Send Ding Chavez a Private Message Add Ding Chavez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Chicane
Toilet Duck®

Registered: Nov 2001

Pioneer had al DVD mixers, maar das alleen voor visuals. DVD is veel duurder in productie en distributie (lees: autheursrechten en buma/stemra toeslag) dan CD. Bovendien is een CDtje gauw gevult en klaar voor verkoop, op een DVD past, 4/9/14/20GB, dat vul je niet effe en zal ook minder snel verkopen, helemaal omdat je 2 exemplaren nodig hebt om te mixen (der kunnen immers minstens 50 tracks op, genoeg om 1 avond te vullen met een dvd).

Op terug te komen op de opmerking van TranceFool en Ding, het haalt inderdaad de magie weg maar er zit ook een analoge vinyl functie op dat je cd's net zo moet cue'en en afspelen als vinyl, het enige wat je niet meer heb is het gestuntel met een enorme tas vinyl en je naalden. Het voorbeeld wat ik gaf is voor mensen die on-the-fly bezig willen zijn, je moet natuurlijk wel beatmatchen, pitchen en de barren op de juiste plek hebben dat doet dat ding niet voor je. Het enige wat hij wel voor je doet is de effecten synchronizeren met de beat/maat. Dat is verder het enige automatisme. Verder moet je ook niet veel waarde hechten aan de beatcounter want die is zo nauwkeurig dat het aangegeven BPM per seconde steeds verschilt. Als je een plaat heb van 135 bpm geeft ie gerust aan dat op dat moment de bpm op 137 zit en 5 seconden later ineens 133, dus daar heb je ook geen ene kloot aan.

Louis Vega had een filmpje gemaakt met die technics dat je je eigen samples kan gebruiken, check de technics website voor dat filmpje dan snap je misschien beter wat ik bedoel.

Old Post Aug-19-2004 14:50  Netherlands
Click Here to See the Profile for Chicane Click here to Send Chicane a Private Message Add Chicane to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
GrooveCollect.
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Laten we ook niet vergeten dat het er een beetje mee te maken hebt hoe 'groot' je bent als dj of je met vinyl of met cd's draait.

De grote namen draaien tegenwoordig 90 % cd's, omdat deze dingen simpelweg (nog) niet op vinyl zijn. Die gasten krijgen alles maanden voor de release datum van de artiest of het label opgestuurd op cd en draaien het dan als ze het goed vinden. Tegen de tijd dat een track dan op vinyl uit komt is het eigenlijk al weer oud en zullen hun het niet meer draaien.

Dus waar hebben we het hier over ?
Voor de beroemde dj's is vinyl al bijna verdwenen.
Zijn vaak de 'mindere goden' die nog vinyl kopen.

Old Post Aug-20-2004 00:03  Netherlands
Click Here to See the Profile for GrooveCollect. Click here to Send GrooveCollect. a Private Message Visit GrooveCollect.'s homepage! Add GrooveCollect. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
raoel
just addicted

quote:
Originally posted by GrooveCollect.
Laten we ook niet vergeten dat het er een beetje mee te maken hebt hoe 'groot' je bent als dj of je met vinyl of met cd's draait.

De grote namen draaien tegenwoordig 90 % cd's, omdat deze dingen simpelweg (nog) niet op vinyl zijn.

Natuurlijk draaien ze wel veel van CD omdat het, zoals je zegt, nog niet op vinyl verkrijgbaar is. 90% is echter veel en veel te veel.
Vorig jaar bij TiC draaide Tiësto wel wat met de pioneers, maar nog veruit het meeste met vinyl.

Ben benieuwd hoe dat met de komende TiC zal zijn.

quote:
Originally posted by Chicane
Bovendien is mp3/wave gewoon bijna gratis en vinyl betaal je dik tegen de 9 euro voor. (http://www.beatport.com)

Als je betaald je MP3's of WAVjes download, zoals op die link (neem ik aan) is het natuurlijk niet erg, maar nummers draaien die je illegaal hebt gedownload vind ik erg laag.
Ik ben benieuwd hoeveel DJ's die house draaien met illegale muziek draaien voor publiek. Wanneer de CD speler nog meer opkomt onder de DJ en er steeds meer mee gedraaid zal worden verwacht ik ook dat er controles zullen komen om DJ's te pakken die met illegale muziek draaien.

Wij downloaden allemaal van internet, zijn allemaal illegaal bezig (toch? ). Ik keur het niet goed maar voor thuisgebruik kan het nog, als je de CD's die je echt goed vind maar blijft kopen. Als je er echter geld ermee verdient ben ik toch van mening dat je ervoor betaald MOET hebben.

Ik hoop ook dat ze er hard tegen op gaan treden, anders gaat de danceindustrie helemaal kapot.

check my website:
www.riechels.nl

Old Post Aug-20-2004 08:29  Netherlands
Click Here to See the Profile for raoel Click here to Send raoel a Private Message Visit raoel's homepage! Add raoel to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
HiGH_NrG
Als een gek!

Registered: Jun 2001

quote:
Originally posted by raoel
Natuurlijk draaien ze wel veel van CD omdat het, zoals je zegt, nog niet op vinyl verkrijgbaar is. 90% is echter veel en veel te veel.
Vorig jaar bij TiC draaide Tiësto wel wat met de pioneers, maar nog veruit het meeste met vinyl.

Ben benieuwd hoe dat met de komende TiC zal zijn.

Ik denk dat dat ook komt, omdat hij toen redelijk wat oudere platen draaide...

Old Post Aug-20-2004 08:42  Netherlands
Click Here to See the Profile for HiGH_NrG Click here to Send HiGH_NrG a Private Message Add HiGH_NrG to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MischaJonker
Junior tranceaddict

Registered: Mar 2004

quote:
Originally posted by Ding Chavez
Ik denk trouwens dat die legale downloads nog wel in prijs zullen stijgen. Op dit moment wordt dat gewoon gebruikt als tegenhanger van het illegale gratis downloaden van tracks, dus kun je de prijs niet veel hoger leggen dan gratis, anders is de drempel te hoog. Zo gauw dat ingeburgerd raakt en er meer mensen gebruik van gaan maken zal ook die prijs gaan stijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een producer straks rond kan komen van een x% van 1 euro per download...

ik denk dat het wel meevalt. Vergeet niet: je haalt slechts een nummer op, en niet meer dan dat. Als je een verzamel-CD koopt, zo'n mix-album met 2 cd's bedoel ik dan, zijn die vaak zo rond de 20-30 euro. Daar staan dan 2x14-15 =30 nrs op. Dan zit je dus eigenlijk al onder die prijs van 1 euro, en bovendien zit daar nog een 'toegevoegde' waarde van de DJ bij die de boel aanmekaar knoopt.

Daarnaast is het met die CD's ook zo dat de productie en distributiekosten hoog zijn: loop maar eens een CD winkel in en kijk in de bak met oude cd's (zelfde geldt voor platen trouwens). Er liggen er genoeg, en allemaal voor een prikkie; dat verlies moet dus ook gecompenseerd worden. Met MP3's maakt het niet uit hoeveel je er verkoopt, je zal nooit blijven zitten met restpartijen. En ik denk trouwens ook wel dat de overhead van het bijhouden van een servertje met MP3's een stuk kleiner is dan een compleet ingerichte platenwinkel met werknemers en huur etc.

Voor zover mijn betoog van dat 1 euro voor een download helemaal niet goedkoop is. Nu het deel 'dan krijgt de artiest toch bijna niks?':

Ik weet het niet hoor, want ik zit niet in de platenmaatschappijwereld, ben alleen maar klant, maar wat denk je dat die artiesten op dit moment krijgen? Ik denk dat ze van een release op vinyl misschien inderdaad wel iets meer krijgen per plaat dan zo'n mix-cd, maar van die laatste worden er over het algemeen meer verkocht. Toch denk ik dat het niet de 20 eurocenten zal overstijgen per vinyltje. Nou, nu met die ene euro zijn het al vooral de platenmaatschappijen die winst zullen gaan verliezen denk ik, en dat is ook de reden dat ze er zo moeilijk over doen.

Want, al dat geklooi met soulseek enzo: het is soms best lastig om het goede nummer met goede kwaliteit te vinden. Als onze lieve vrienden van de platenmaatschappijen er nou eens gewoon voor zouden zorgen dat er een GOED alternatief zou zijn (wat dat legale downloaden steeds meer begint te worden)--> dus cheap (onder de 50 cent per track of nog minder), snel (hoge bandbreedte dus), ruime keus, etc. Dan gaat niemand (behalve de 13-jarige sletjes dan die met hun 5 euro zakgeld na het nuttigen van de nodige zoete drankjes op vrijdagmiddag in de kroeg geen geld meer over hebben om de nieuwste single van lange frans en baas b te downloaden) meer moeilijk lopen doen met KaZaa en al die rommel. Vanzelfsprekend gaat dit ook niet eerder goed werken dan dat er een goed systeem voor dit soort micropayments is ingeburgerd.

zo dat is er ff uit

Old Post Aug-23-2004 21:00  Netherlands
Click Here to See the Profile for MischaJonker Click here to Send MischaJonker a Private Message Visit MischaJonker's homepage! Add MischaJonker to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
eXos
The Delight

quote:
Originally posted by raoel
maar nummers draaien die je illegaal hebt gedownload vind ik erg laag.

Ik kan me nog herinneren dat op Dutch Dimension er marco V - Damn Noa werd gedraait ,door een kleine iets dikkere DJ, die gewoon van een livesetje was geript. Iets aan gepast en spaaien maar

Old Post Aug-23-2004 21:09 
Click Here to See the Profile for eXos Click here to Send eXos a Private Message Visit eXos's homepage! Add eXos to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Ding Chavez
drs. progger

quote:
Originally posted by MischaJonker
ik denk dat het wel meevalt. Vergeet niet: je haalt slechts een nummer op, en niet meer dan dat. Als je een verzamel-CD koopt, zo'n mix-album met 2 cd's bedoel ik dan, zijn die vaak zo rond de 20-30 euro. Daar staan dan 2x14-15 =30 nrs op. Dan zit je dus eigenlijk al onder die prijs van 1 euro, en bovendien zit daar nog een 'toegevoegde' waarde van de DJ bij die de boel aanmekaar knoopt.

Ik had het meer over de vergelijking met een cd single, daar betaal je vaak iets meer per nummer. De vergelijking van eigen produktie naar nummer op een mix cd gaat volgens mij niet helemaal op.

quote:
Daarnaast is het met die CD's ook zo dat de productie en distributiekosten hoog zijn: loop maar eens een CD winkel in en kijk in de bak met oude cd's (zelfde geldt voor platen trouwens). Er liggen er genoeg, en allemaal voor een prikkie; dat verlies moet dus ook gecompenseerd worden.

Ook hier gaat de vergelijking niet helemaal op naar mijn mening. Als je in de cd bak bij bv de FRS kijkt, wat ik denk dat je bedoelt, dan liggen daar idd cd's voor een prikkie. Maar dan is het de FRS die daar het verlies op maakt en niet de platenmaatschappij. FRS heeft de cd al bij de inkoop betaalt, verkopen ze em niet, dan is dat pech voor de FRS en gaan ze em dus afprijzen om er toch nog wat voor terug te zien.

quote:
Met MP3's maakt het niet uit hoeveel je er verkoopt, je zal nooit blijven zitten met restpartijen. En ik denk trouwens ook wel dat de overhead van het bijhouden van een servertje met MP3's een stuk kleiner is dan een compleet ingerichte platenwinkel met werknemers en huur etc.

Ook hier is er weer het verschil tussen een platenmaatschappij/label en een platenwinkel. De platenwinkel zorgt idd ook voor een aardige winstmarge, maar ik had het over de labels. Ik weet natuurlijk niet hoe de prijzen in elkaar zitten, maar als je het mij vraagt worden die downloads nu goedkoper aangeboden dan in vergelijking met de cd.

quote:
Ik weet het niet hoor, want ik zit niet in de platenmaatschappijwereld, ben alleen maar klant, maar wat denk je dat die artiesten op dit moment krijgen? Ik denk dat ze van een release op vinyl misschien inderdaad wel iets meer krijgen per plaat dan zo'n mix-cd, maar van die laatste worden er over het algemeen meer verkocht. Toch denk ik dat het niet de 20 eurocenten zal overstijgen per vinyltje. Nou, nu met die ene euro zijn het al vooral de platenmaatschappijen die winst zullen gaan verliezen denk ik, en dat is ook de reden dat ze er zo moeilijk over doen.

Ik denk niet dat de platenmaatschappij zich als een filantropische instelling zal gaan gedragen en zelf al het verlies zullen pakken. Als ze moeilijk doen (doen ze dat over legale downloads?) dan zal het zijn om dat ze meer winst met cd's kunnen maken, maar als ze nu minder marge halen op een download zal dat ook ten koste van de artiest gaan. Het blijft een bedrijf.

quote:
dus cheap (onder de 50 cent per track of nog minder), snel (hoge bandbreedte dus), ruime keus, etc.

Dat is wel erg veel gevraagd maar je mag altijd blijven hopen

Old Post Aug-24-2004 07:17  Netherlands
Click Here to See the Profile for Ding Chavez Click here to Send Ding Chavez a Private Message Add Ding Chavez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MischaJonker
Junior tranceaddict

Registered: Mar 2004

quote:
Originally posted by Ding Chavez
Ook hier gaat de vergelijking niet helemaal op naar mijn mening. Als je in de cd bak bij bv de FRS kijkt, wat ik denk dat je bedoelt, dan liggen daar idd cd's voor een prikkie. Maar dan is het de FRS die daar het verlies op maakt en niet de platenmaatschappij. FRS heeft de cd al bij de inkoop betaalt, verkopen ze em niet, dan is dat pech voor de FRS en gaan ze em dus afprijzen om er toch nog wat voor terug te zien.

ja, ik snap dat het verlies dan bij de FRS ligt, maar het is wel een factor die nu in de verkoop prijs meegenomen wordt. Maar inderdaad, dit is niet iets wat voor de platenmaatschappij uitmaakt.

Ik bedoelde eigenlijk: met het downloaden haal je er eigenlijk een schakel tussenuit, in principe kunnen de platenmaatschappijen direct aan de klant downloads aanbieden, dus dan kan de prijs ook omlaag.

quote:

Ook hier is er weer het verschil tussen een platenmaatschappij/label en een platenwinkel. De platenwinkel zorgt idd ook voor een aardige winstmarge, maar ik had het over de labels. Ik weet natuurlijk niet hoe de prijzen in elkaar zitten, maar als je het mij vraagt worden die downloads nu goedkoper aangeboden dan in vergelijking met de cd.

ja dat klopt, die downloads zijn goedkoper. maar je krijgt ook minder. wat hoeft de platenmaatschappij nou precies te doen om aan dat geld te komen? echt bijna niks, zorgen dat er ergens een server staat met muziek erop, wat administratie en een percentage doorsluizen naar de artiest. Heel wat minder dan cd-cover te ontwerpen, masteren (of wat ze dan ook allemaal doen met dat persen), persen en distributie (dat laatste moet natuurlijk wel, maar is nu veel goedkoper door de servers)

quote:

Ik denk niet dat de platenmaatschappij zich als een filantropische instelling zal gaan gedragen en zelf al het verlies zullen pakken. Als ze moeilijk doen (doen ze dat over legale downloads?) dan zal het zijn om dat ze meer winst met cd's kunnen maken, maar als ze nu minder marge halen op een download zal dat ook ten koste van de artiest gaan. Het blijft een bedrijf.

platenmaatschappij is geen filantropische instelling, maar wat ik met mijn betoog eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat ik persoonlijk denk dat die platenmaatschappijen veel meer verdienen als ze die downloads echt extreem goedkoop maken. welk percentage van de downloaders doet dat nu op dit moment legaal? ik denk dat je de een procent nog niet eens haalt. als je het nou echt aantrekkelijk maakt, kun je misschien wel richting 40-50% 'marktaandeel' gaan. nou als je dat nou voor 1/5 van de prijs aanbiedt, maak je nog steeds meer winst dan de huidige oplossing. maar goed, ik weet ook niet hoe de getallen liggen, het is maar een ruw gokje

Old Post Aug-24-2004 20:09  Netherlands
Click Here to See the Profile for MischaJonker Click here to Send MischaJonker a Private Message Visit MischaJonker's homepage! Add MischaJonker to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Gaat Vinyl helemaal verdwijnen..........??
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): « 1 2 [3]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackprobably obvious - Kyau & Albert [2007] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDaniel Kandi - "Make Me Believe" [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 07:08.

Forum Rules: