|
| quote: | Originally posted by RebeL9
Några fler saker som man inte bör glömma när det gäller USA (som ironiskt nog kallas möjligheternas land som är öppen för alla)
|
| quote: |
1. USA har aldrig haft en kvinnlig president, bara det faktum att länder som Indonesien och Pakistan haft kvinnliga premiärministrar är intressant. |
Sverige har inte heller haft någon kvinnlig statsminister, att sedan säga att Lindh var på tur är inte någon som helst ursäkt. För det första så VAR hon aldrig statsminister och väldigt mkt kunde kommit mellan sedan är det även ett faktum att Lindh blev väldigt uppskriven efter hennes död. (har/hade absolut ingenting mot Lindh som politiker så det är inte att hon på något sätt var dålig jag menar)
2. En amerikansk president MÅSTE vara kristen och tydligt visa att han är troende. Kerry är katolik och Bush är protestant, den sistnämnde har upprepande gånger sagt att det var Guds vilja att han skulle bli vald som president. Att presidenten måste vara kristen är avgörande för att han ska bli vald. Är han inte kristen får han inte den kristna högerns röster. Med andra ord har ateister, muslimer och andra trosinriktningar ingen chans att bli presidenter. |
Säg mig gärna vad som är konstigt med det? :P I runda tal 84% av landets invånare är kristna, betänk då även att ju längre bakåt i tiden du går desto större blir andelen kristna. Hade snarare varit konstigt om någon icke-kristen hade varit president.
3. Presidenten måste ha en fin och trygg bakgrund. Han måste ha gått på någon av de fina skolorna; Harvard, Yale eller Princeton |
Har ingen stor koll på det men det med skolorna stämmer ju framför allt pga att man behöver i princip vara mer eller mindre rik för att kunna genomföra en kampanj där man har någon chans. Sorgligt men sant.
4. Enligt amerikansk lag måste presidenten vara född i USA. Med andra ord kan Arnold Schwarzenegger inte bli president oavsett om han skulle vara långt mer populär än någon annan kandidat. |
Vad jag kan förstå (rätta mig gärna om jag har fel) så måste man i Sverige för att bli Statsminister inte bara vara svensk medborgare utan även vara född i Sverige.
Så vi ska inte hacka för mkt på usa när vi har det likadant.
5. Allra helst ska presidenten ha medaljer från något krig. |
Kan tyckas lite komiskt, men det är väl som Moore sa på Leno, vem skulle du helst ligga i en skyttegrav med (liknelse) Bush eller Kerry. "Jag skulle iaf valt Löjtnant Kerry" sade Moore, ligger väl en del bakom det.
|