Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hjälp mej hoppas!!
Pages (7): « 1 2 [3] 4 5 6 7 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Snakebyte
Supreme tranceaddict

Registered: Mar 2004

Jag håller tummarna åt er familj! Hoppas ni hittar alla som är försvunna!

Old Post Dec-29-2004 02:13  Sweden
Click Here to See the Profile for Snakebyte Click here to Send Snakebyte a Private Message Visit Snakebyte's homepage! Add Snakebyte to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

1500 svenskar som saknas tydligen :S

och uppåt 60 000 döda nu :S

läskig video scul :S

Old Post Dec-29-2004 05:49  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SWE_TRANCE
Spacemonkey

Registered: Jul 2001

Saxat från Expressen och ett desperat mail dom fått:

"Livet är hemskt ska du veta. Blir ett kort meddelande bara för att låta dig veta att Anna, Peter, Per, Lotta,
Lotta R och Robert samtliga har omkommit här. Alla var ute med grupper. Totalt 65 personer.

Vi hjälper till med att ta hand om döda. Jag vet inte hur jag ska kunna gå vidare efter detta. I går plockade vi upp bebisar och barn ur vattnet. Och det finns mängder kvar. Hela vattnet är fullt.
Många ligger under rasmassor som vi inte orkar lyfta på. Det ligger minst 1 000 människor i vattnet och minst lika många här på land. Det luktar ska du veta.
Jag har sett människor utan huvud, utan armar och utan ben. Värmen är ett helvete. Kommer du ihåg vad jag sa till dig i går? Att det minst var 300 svenskar bara här. Höj den till 500 minst. Då har man inte tagit i.

Det är värst med alla barn, med blöjor med motiv av till exempel Nalle Puh. Hur ska man orka leva, självmord lockar ska du veta. Så fort jag blundar är det skit. Det finns mängder som mår jättedåligt och självmorden kommer att öka lavinartat hemma. De måste få hjälp direkt när de kommer hem, även jag!
Såg på nätet att det var 6 döda svenskar? Vad fan sysslar Sverige med? Jag ser sex döda svenskar om jag går två meter på stranden.

Den totala siffran kommer inte att stanna vid 2 000 människor. Bara här finns det totalt säkert 2 000 döda i vattnet och på stränderna. Och då har ingen varit på ”Chicken” eller ”Ley” och kollat vad jag vet, och där var det mängder av snorklare.
Och inte heller att de flesta finns i bergen. Efter så här många dygn så är man hungrig och törstig, myggbiten så man håller på att bli förgiftad. Man sitter inte kvar där, det kan jag lova. Folk är döda.”

Old Post Dec-29-2004 11:48  United Nations
Click Here to See the Profile for SWE_TRANCE Click here to Send SWE_TRANCE a Private Message Visit SWE_TRANCE's homepage! Add SWE_TRANCE to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Saxat från Expressen och ett desperat mail dom fått:
..............

fy fan va hemskt alltså... helt sjukt detta

Old Post Dec-29-2004 12:03  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles

Registered: Mar 2002

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Hörde det sjukaste på radio tidigare idag... Myndigheter där nere visste att det vart en jordbävning och att det möjligtvis var en jättevåg på väg, under ett krismöte så kom mna fram till att man inte ville störa turismen...

japp... dom trodde att vågen inte skulle nå på land när dom fick höra om jordbävningen och dom visste om den en timme innan den kom! De kunde ha räddad tusentals liv...

Old Post Dec-29-2004 12:29 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Scintilla
tranceaddict

Registered: May 2004

Jag hoppas verkligen att ni som har anhöriga/vänner i de drabbade områdena får hem dem levande...

St Andrew: Den siffran talar bara om dem som charterbolagen saknar. Det är minst lika många som har rest själva...

Steve och Benni: Helt otroligt, jag är mållös... inte ens en varning, när de visste om att en våg var på väg... jag förstår att de inte kunde förutspå omfattningen av det som har hänt, men hade de ett krismöte om saken måste de ju ändå vetat att det var ganska allvarligt...

Old Post Dec-30-2004 00:21  Sweden
Click Here to See the Profile for Scintilla Click here to Send Scintilla a Private Message Visit Scintilla's homepage! Add Scintilla to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by Scintilla
Jag hoppas verkligen att ni som har anhöriga/vänner i de drabbade områdena får hem dem levande...

St Andrew: Den siffran talar bara om dem som charterbolagen saknar. Det är minst lika många som har rest själva...

säker? trodde det var UDs officiella siffra typ (altså medräknat folk som rest dit själva)?

quote:
Steve och Benni: Helt otroligt, jag är mållös... inte ens en varning, när de visste om att en våg var på väg... jag förstår att de inte kunde förutspå omfattningen av det som har hänt, men hade de ett krismöte om saken måste de ju ändå vetat att det var ganska allvarligt...

tror det hade med att göra att:
1. Dom underskattade situationen, dom visste att en våg var på väg men trodde inte den var så allvarlig (dom hade liknande hot några dagar innan, men då hände inget i princip).
2. Kommunikationen är inte den bästa i dessa länder. Att evakuera alla människor från alla stränder är inget lätt sak att göra, ännu svårare om man har väldigt kort om tid på sig.
3. Det är alltid lättare i efterhand, men dom har förhoppningsvis lärt sig en läxa och kommer fixa så detta aldrig mer kommer hända. Det är ungefär som 11 sept, dom visste att ett plan krashat in i ett av tornen, dom visste att det var kapat, dom visste att det var 3 mer plan kapade, men dom kopplade inte att dom skulle göra samma sak. Om detta hände igen, så skulle dom sjuta ner dom andra planen eller nått...

säger inte att dom gjorde rätt eller nått, säger bara att det inte är så lätt i stundens hetta som det är med facit i hand

Old Post Dec-30-2004 01:47  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=232912

hade det vart för två veckor sen hade jag skänkt en hel del, nu är jag dock ganska pank

Old Post Dec-30-2004 02:56  Europe
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

liten uppdatering från min sida.

Vår grannfamilj befann sig hel och hållen i en annan del av Thailand å hade inte märkt av katastrofen mer än vad dom såg på nyheterna. Känndes skönt å få höra det

dock fick vi reda på att några vänner till mina föräldrar som flyttat bort till thailand har omkommit så det blev både goda och dåliga nyheter :/

batteries not included.

- dave

Old Post Dec-30-2004 15:27  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003

Helt enorm kraft det är i dessa Tsunamis. Är drygt 50 års mellanrum mellan liknande Tsunamis, men då och har det blivit jordskalv på ut till tusen gånger så starkt som denns i asien. Vågor på över 50 meter som rör sig i närmare 1000 km/h.. Läskigt

*Håller tummarna för att nära och kära hittas oskada*

Old Post Dec-30-2004 16:14  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rikard
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2001

quote:

samma här

Old Post Dec-30-2004 16:17 
Click Here to See the Profile for Rikard Click here to Send Rikard a Private Message Add Rikard to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SWE_TRANCE
Spacemonkey

Registered: Jul 2001

quote:
Originally posted by MojjMojj
Helt enorm kraft det är i dessa Tsunamis. Är drygt 50 års mellanrum mellan liknande Tsunamis, men då och har det blivit jordskalv på ut till tusen gånger så starkt som denns i asien. Vågor på över 50 meter som rör sig i närmare 1000 km/h.. Läskigt

Det är enorma krafter som ligger bakom!
Men lite korrigeringar på den info du gav.
Tsunamin är endast mellan 0,5-1m hög ute på djupt vatten, där kan de vara 100km breda och färdas i upp emot 800km/h.
Hur hög vågen blir vid kustremsan beror på hur mycket energi som utlöstes vid skalvet. Hastigheten reduceras till ca 50km/h när vågen börjar närma sig land. Desto brantare stigning från botten in mot land, desto högre blir vågen. Det är bl.a dörför Koh Lak drabbades svårare än andra stränder, det inte lika långgrunt där. Du pratar om vågor som är 50m höga och färdas i 1000km/h, det har du nog läst i nån Sci-Fi blaska

Var har du fått den siffran som "tusen ggr så starkare skalv"?
Skalvet på juldagen var det 4:e största som har mätts i modern tid.
Richterskalan fungerar som så att för varje heltal på skalan, då ökar energi (kraften) 31ggr! Så detta skalvet på 9.0 är altså 31ggr så kraftigt som ett på 8.0. För att förklara hur stor kraft vi snackar om här kan jag säga att 8.0 på richterskalan är som 60.000 x 1 Megaton vätebomb.

1991 var det en Tsunami som drabbade Bangladesh och tog 138.000 människors liv, det är inget att leka med det!
Tycker att det är RIKTIGT dåligt att det inte finns badvakter på stränderna i Thailand? Hade det funnits och dom bara hade haft riktig utbildning så hade 1000-tals människoliv räddats!

Last edited by SWE_TRANCE on Dec-30-2004 at 19:47

Old Post Dec-30-2004 19:31  United Nations
Click Here to See the Profile for SWE_TRANCE Click here to Send SWE_TRANCE a Private Message Visit SWE_TRANCE's homepage! Add SWE_TRANCE to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hjälp mej hoppas!!
Post New Thread    Post A Reply

Pages (7): « 1 2 [3] 4 5 6 7 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackHelp needed [2006] [10]

Click here to listen to the sample!Pause playbackThree Drives - "Carrera 2" (Nu-Nrg Remix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 06:28.

Forum Rules: