|
| quote: | Originally posted by Obi
Belofte maakt schuld. Hoewel ik er door een paar individuen helemaal geen zin meer in had moeite voor te doen, wil ik toch graag mijn mening toelichten, hier mijn motivatie:

Ik zal beginnen met de cover van !_PeTrUs_! Hoewel ik deze toch een stuk beter vind ogen dan die van Flipper heb ik nog een aantal kanttekeningen:
Het grootste bezwaar wat ik voel als ik je hoes zie is dat ik het gevoel krijg dat ik een Photoshop-Filterregen over mij heen krijg. Ik zie alleen maar standaard filtertjes.
De lensflare achter de ‘pod’ is een van de meest ge(mis?)bruikte filters van Photoshop. Mensen hebben de neiging die overal maar in te proppen. Het is mijns inziens ook één van de lelijkste filters. Als ik zo’n lensflare op artwork zie gaan mijn tenen krommen.
Dan de ‘wind’ filter die zo’n effect aan de letters geven: Waarom?
Ik zal dit even uitleggen. Ik krijg het idee als ik de cover zie dat je een plaatje hebt gemaakt en daar maar een grote willekeur van filters overheen hebt gegooid. Dus niet dat je een bepaald beeld voor ogen had en daar naartoe heb getracht te werken met behulp van bijvoorbeeld Photoshop, maar dat je een aantal filters geprobeerd hebt en keek wat jij er cool uit vind zien. Dat is natuurlijk een methode, maar ik denk dat je dan vast gaat lopen in je creativiteit.
Ikzelf heb vaak een beeld voor ogen en tracht dat in de computer uit te beelden. Voor mij zijn programma’s ook alleen maar gereedschap om te kunnen bereiken wat ik probeer. Niets meer, niets minder.
Verder gaand over je cover: De waterfilter die over de achtergrond ligt en die je gegumd hebt rond de ‘pod’ is ook zoiets. Ik zie geen reden waarom die daar is.
Moet ik toegeven dat de onderdelen linksonder (achtergrond van de letters) en de texture rechtsboven wel oké oogt. Als je bijvoorbeeld dat had gebruikt en de rest een beetje strak had uitgewerkt zonder al die filtes had het er VOLGENS MIJ een stuk beter uit gezien.
Ik denk dat het belangrijk is bij artwork om op één punt te focussen en de rest niet te zwaar te laten zijn. Bij jouw cover mis ik een verband tussen de objecten die ik zie. Het is geen geheel.
Typografie: Ik vind de letters die je gekozen hebt voor de artiestnamen niet bij de letters van de TE huisstijl passen. Het kiezen voor een dropshadow achter de letters zorgt voor een valse diepte die onrust veroorzaakt.
------------------------------------------------
Nu de covers van Flipper01:
Ik zal beginnen bij de voorkant.

De compositie is goed.
Als je de letters “Trance Energy” iets naar rechts had gedaan, zit iets teveel tegen de linker zijkant aangeplakt, kwam het al een heel end.
De pod zelf vind ik een stuk minder geslaagd met de oranje kenmerken, persoonlijk vind ik de blauwe variant beter. Maar ja, daar valt over te twisten. Weer trouwens de ‘lens flare’ die mijns inziens veel roet in het eten gooit. Op zich is de rode gloed om het centrum van de ‘pod’ wel oké. Geeft een gevoel van energie.
Nu de achterkanten.
De eerste drie achterkanten:

Typografie: Net als bij !_PeTrUs_!, vind ik je keuze van lettertype verkeerd. Het past in het geheel niet bij de stijl en de andere letters (logo TE). Ook zou je de foto’s van de achterkant een kadrering mee kunnen geven, dit zorgt voor rust.
De randjes die op de zijkanten van de CD zichtbaar zijn zijn veel te druk. De letters & logo vallen veel teveel weg omdat het contrast te klein is. Zeker als je het af zal drukken wordt zichtbaar dat het erg onrustig oogt en dat de tekst moeilijk leesbaar wordt. Ook passen de kleuren van de randen niet bij de rest van het artwork, weinig eenheid in je design.
De vierde achtergrond, tweede design van Gielen:

De ‘pod’ is slordig vrijgemaakt. Lelijke lichte kartelranden maken het erg onrustig en storend. Moeilijk tot niet zichtbaar is het feit dat Gielen door het centrum van de pod zichtbaar is, de foto wordt tenietgedaan door het object. Ook hier geld dat de randen te druk zijn.
Voor alles wat hierboven staat geldt dat het MIJN MENING is. Ik zal niet beweren dat dat veel waarde heeft.
Ik ben zelf geen geniale designer, maar heb wel redelijk veel theoretische en praktische ervaring met design. Het is mijn werk.
Mijn commentaar is niet gericht om de ontwerper de grond in te trappen, maar slechts om deze mijn (wellicht beperkte) inzicht mede te delen, zodat de designer misschien er iets aan heeft en ervan kan leren.
Vriendelijke groeten, Obi. |
kan me hierin wel vinden, sommige dingen ga je pas zien als ze verteld worden maaruhh nogmaals, ik doe t niet na hoor 
|