|
|
|
|
 |
TOR
Traveller

Registered: Aug 2001
|
|
|
| quote: | Originally posted by Tiger777
Ik heb da ook gezien en om eerlijk te zijn, dat was het eerste wat ik daarvan hoorde
Als we het louter rationeel bekijken en alleen rekening houden met de mate van zelfbewustzijn, kunnen we veronderstellen dat een kikker minder waard is dan een hond. Als we de lijn doortrekken, kunnen we dan niet stellen dat een mentaal gehandicapte minder waard is dan een volwaardige chimpansé? |
dit is wel een merkwaardige formulering, moet ik zeggen. dit is toch geen kwestie van beter of slechter? het ging in eerste instantie over geschiktheid. en inderdaad, iemand met een belangrijke mentale achterstand is niet in staat met de verantwoordelijkheden die een menselijk kind met zich meebrengt, om te gaan. maar in de wet vermelden dat zo'n mensen daar niet toe mogen overgaan, is onmogelijk. zich voortplanten is een oerinstinct dat bij de meest primitieve levensvormen zit ingebakken, en dat kun je niet zomaar bij wet wegnemen.
|
Feb-04-2005 16:04
|
|
|
 |
 |
Kaidreas
Lord of the offtopics

Registered: Dec 2003
|
|
|
elk levend ding verdient een kans om te leven, of om te proberen te leven. er zijn er die niet verdienen te leven, en er zijn er die verdienen te leven maar toch dood gaan. that's the way it is.
kvind als ge bewust kinderen wilt, en het blijkt dat het gehandicapt is.. moet ge er ook maar de verantwoordelijkheid voor opnemen. Er voor zorgen, en liefde geven met dat ene kind kunt ge misschien is nadenken of ge er nog wel wilt.
kinderen maken is niet het zelfde zoals naar de gb gaan e... Niet tevreden geld terug. da werkt zo niet, ge kunt toch ook niet kiezen ofdat ie blond haar krijgt ofzow. zover mijn menig over abortus.
Btw abortus, kan dat ook niet alleen in een bepaalde periode???Ik had precies zoiets gehoord, bv dat ge daar de eerste 3maanden alleen kon. ben niet zeker, weet iemand daar wat meer over?
euthanasie: moet kunnen als er een raad van dokters is bijeen gekomen en de toestemming geeft hierover: "is het nodig of niet, wat is zijn/haar vooruitzicht voor de toekomst"
en na overeenkomst met elk familielid, dan vind ik dat het wel moet kunnen.
[Qoute] en er al je tijd in te steken, dan vind ik dat je voor die keer toch wel aan jezelf mag denken. Niet te vergeten, dat vergt praktisch al je tijd op he.
That being said, ik zou het persoonlijk niet aankunnen.[/Qoute]
en in een gewoon kind moet je geen tijd steken? trouwens je hebt al aan jezelf gedacht: "IK wil kinderen."
als je het persoonlijk niet zou aankunnen, kan je dan wel een normaal kind aan?
Last edited by Kaidreas on Feb-04-2005 at 18:32
|
|
Feb-04-2005 18:24
|
|
|
 |
 |
Tiger777
Pensionable tranceaddict

Registered: Dec 2002
|
|
|
| quote: | Originally posted by Kaidreas
kvind als ge bewust kinderen wilt, en het blijkt dat het gehandicapt is.. moet ge er ook maar de verantwoordelijkheid voor opnemen. Er voor zorgen, en liefde geven met dat ene kind kunt ge misschien is nadenken of ge er nog wel wilt.
|
+1. Maar als ze u voor de keuze stellen dat ze een genetische afwijking detecteren (en dat kan al veilig vanaf maand 2 van de dracht), gaat ge het houden of niet? Ikzelf zou weigeren, maar dat zou niet alleen van mij afhangen. Er zijn altijd 2 mensen bij betrokken en als de ander met mij daarover van mening zou verschillen, zou ik mij daarbij neerleggen.
| quote: | | Btw abortus, kan dat ook niet alleen in een bepaalde periode???Ik had precies zoiets gehoord, bv dat ge daar de eerste 3maanden alleen kon. ben niet zeker, weet iemand daar wat meer over? |
3 maand is dat ja. Maar daarvoor moet je nog 2 gesprekken gehad hebben met een psych, dus, is 2.5 maand een limiet om nog tot abortus te beslissen.

| quote: | Originally posted by Push2005
Ik ben net terug begonnen met cassettes op te kopen... Die pitchcontrol is echt ongelofelijk ! |
|
|
Feb-04-2005 18:40
|
|
|
 |
 |
Tiger777
Pensionable tranceaddict

Registered: Dec 2002
|
|
|
| quote: | Originally posted by TOR
en inderdaad, iemand met een belangrijke mentale achterstand is niet in staat met de verantwoordelijkheden die een menselijk kind met zich meebrengt, om te gaan. maar in de wet vermelden dat zo'n mensen daar niet toe mogen overgaan, is onmogelijk. zich voortplanten is een oerinstinct dat bij de meest primitieve levensvormen zit ingebakken, en dat kun je niet zomaar bij wet wegnemen. |
Een oerinstinct, klopt. Maar hét verschilpunt van de mens tov andere dieren is net dat het die oerinstincten kan onderdrukken. Als ze bij mij morgen een of andere genetische afwijking vaststellen die ik gegarandeerd doorgeef aan mijn kinderen, zal ik niet aan kinderen beginnen...
Trouwens, oké, een oerinstinct, maar in de oertijd werden óók licht/zwaar lichamelijk/geestelijk gehandicapten geboren. Ons oerinstinct zei toen dat we die mensen moesten achterlaten. Maar goed, nu hebben we faciliteiten om voor die mensen te zorgen.
De gehandicapten die er zijn, moeten de beste zorgen krijgen, maar morgen zij de toekomst van anderen hypothekeren omdat ZIJ kinderen willen?

| quote: | Originally posted by Push2005
Ik ben net terug begonnen met cassettes op te kopen... Die pitchcontrol is echt ongelofelijk ! |
|
|
Feb-04-2005 18:45
|
|
|
 |
 |
Nyah

|
|
|
| quote: | Originally posted by CygnusX
Elke ouder wil een gezond kind, ja.
Maar je licht/zwaar mentaal/lichamelijk ongeboren gehandicapt kind euthanaseren/aborteren omdat je liever een gezond kind hebt, is iets heel anders. Een mensenleven is me teveel waard daarvoor.
Abortie nog voor er sprake is van leven ligt weer anders, maar ik denk niet dat een handicap al zo vroeg te "detecteren" is. |
Sja, ik blijf erbij dat àls je een keuze hebt, binnen die 3 maanden of hoe lang dat is, geen idee, je moet denken wat voor n implicaties dat op je leven kan hebben, van jou, je partner, maar ook je kind en in mijn geval zou ik serieus een abortus overwegen. Ieder zijn mening hierover.
Feb-04-2005 18:46
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
Nyah

|
|
|
Een kind kan vanaf een jaar of 8 ofzo wel alleen naar school enz. Allé, ik zie mezelf nog met men fietske naar school en de winkel gaan enz. Let wel, woon wel ni in een drukke stad, dus zo'n factoren spelen ook mee. Een gehandicapt kind moet ge altijd verzorgen, wat als ge beiden een baan hebt? Ok, er bestaan verzorgingsinstellingen enz. maar dat kost ook veel geld. 't Hangt er ook vanaf wat uw dromen en verwachtingen van het leven zijn. Ge hebt vrouwen die gewoon heel hun leven willen wijden aan de opvoeding van hun kinderen, ge hebt er ook die ook kinderen willen, maar daarnaast ook een carrière uitbouwen en enigszins nog een sociaal leven hebben, zonder daarbij uw kinderen te verwaarlozen off course. Keuzes maken he.
Natuurlijk gaat ge van uw kind houden eenmaal hij/zij er is, en ge gaat hem/haar zeker niet met afschuw behandelen, want het is uw eigen vlees en bloed. Mr ja, als je dat had kunnen vermijden (in geval van zware handicap vooral)... dunno.
Dus boodschap: niet zomaar aan kindjes beginnen he, beta's Nog tijd genoeg 
Feb-04-2005 19:00
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 02:07.
Forum Rules: