Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Pages (4): « 1 2 [3] 4 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Originally posted by fe_maLe
visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker..

helt rätt!

Old Post Apr-11-2005 19:50  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by AC.
Visst du får låna miljoner på banken, starta företag osv osv. allt det när du är 18, men du får inte handla på Systemet. Jag hört det allt förr.

Vad du inte förstår är attdet handlar inte om det. Det handlar om att din kropp inte än är fullt utvecklad och darför är risken mycket större för dig att den tar skada av ett förstort alkoholintag. Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja )

Men grejer är att det funkar ju i så många andra länder! Större delen av europa faktiskt! Där dom nästan har fri tillgång på alkohol i riktigt låga åldrar, ändå har dom mindre problem med alkolism där!

Mer friheter, mer skoj, mindre alkolism, suuuuper (no pun intended )

Old Post Apr-12-2005 02:40  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

Fast det handlar väl mer om att sänka 20 till 18?

För att komma in på "rätt" ämne igen så tycker jag dels det suger att ha olika åldrar för tjejer och killar på samma ställe, dels att det trots allt måste vara upp till krögaren/motsv att bestämma. Lite klurigt...

Old Post Apr-12-2005 15:25 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

quote:
Originally posted by St_Andrew
Men grejer är att det funkar ju i så många andra länder! Större delen av europa faktiskt! Där dom nästan har fri tillgång på alkohol i riktigt låga åldrar, ändå har dom mindre problem med alkolism där!

Mer friheter, mer skoj, mindre alkolism, suuuuper (no pun intended )

traditioner. Sen varför jämföra oss med andra när vi kan göra det med oss själva. Alkoholkonsumtionen i Sverige har tine varit så hög som den är i dag sedan 70-talet, då man slutade med att ha Lördagsöppet på systemet.

För att göra som reveal.
I Stockholm handlar det sällan om ålder än mer om...

Old Post Apr-13-2005 01:35  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by AC.
traditioner. Sen varför jämföra oss med andra när vi kan göra det med oss själva. Alkoholkonsumtionen i Sverige har tine varit så hög som den är i dag sedan 70-talet, då man slutade med att ha Lördagsöppet på systemet.

Men asså grejen är att vi bygger oss in i våran tradition istället för att försöka ändra den. Jag tror inte att vi helt plötsligt kan släppa på allt utan problem, min teori är att vi sakta men säkert ska röra oss mot en mer alkohol liberal politik, förstås måste man hela tiden ha koll på vad man gör och utbilda folk i skolor och så så att dom vet vad dom gör, för folk har ingen aning nu. Genom min skolgång fick jag höra iaf ett par lektioner på år att rökning är farligt, hur det påverkar dig etc, men kan bara komma ihåg en gång min lärare snackade om alkhol, och det var väldigt vinklad information (drick inte för då dör du, typ), så många vet inte riktigt hur dom ska hantera det!

Old Post Apr-13-2005 02:20  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Men asså grejen är att vi bygger oss in i våran tradition istället för att försöka ändra den. Jag tror inte att vi helt plötsligt kan släppa på allt utan problem, min teori är att vi sakta men säkert ska röra oss mot en mer alkohol liberal politik, förstås måste man hela tiden ha koll på vad man gör och utbilda folk i skolor och så så att dom vet vad dom gör, för folk har ingen aning nu. Genom min skolgång fick jag höra iaf ett par lektioner på år att rökning är farligt, hur det påverkar dig etc, men kan bara komma ihåg en gång min lärare snackade om alkhol, och det var väldigt vinklad information (drick inte för då dör du, typ), så många vet inte riktigt hur dom ska hantera det!

märk väl hur de beresta säger som du, och de som aldrig lämnat sim hemot säger tvärtom... själv kunde jag inte sagt det bättre än du gjorde. Saker och ting ändras inte över en natt, men att säga att "vi har ju det så bra här i Sverige" är det mest korkade man kan göra...

Sen har du också rätt i att det dröjer innan saker ändras, men någon gång måste man ju börja. Generationen före oss (nu utgår jag från min generation, jag är 20 år) har lärt sig att hantera alkohol på det svenska viset. Föräldrarna är tvungna att låsa spritskåpet när de går hemifrån på en fredagkväll för att ungarna inte ska tömma det. Men ni vet ju alla hur det är med sådant som är förbjudet... lagar finns för att brytas sen kanske någon tänker "men äsch han är ju bara 20 vad vet han" ...jag har varit utbytes student, jag har varit på semester, jag har jobbat osv i ett 20-tal länder i Europa, så jag anser att jag vet vad jag pratar om, och jag har aldrig någonsin sett någon göra på detta vis som Svenskarna gör...

Old Post Apr-13-2005 16:01  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
November
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2005

Jag tycker att staten är rätt så duktiga på att idiotförklara svenskar..
Särskilt när det kommer till alkoholpolitik verkar det som..
Stägningstider för pubar och nattklubbar regleras.
Och man får inte köpa alkohol i butiker.
18åringar får inte köpa på systembolaget.
Helt idiotiskt..
Sedan klagar dom över att smugglingen ökar och folk köper hembränt.
Gör mig riktigt sur

Old Post Apr-14-2005 08:45  Sweden
Click Here to See the Profile for November Click here to Send November a Private Message Add November to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by November
Särskilt när det kommer till alkoholpolitik verkar det som..
Stägningstider för pubar och nattklubbar regleras.
Och man får inte köpa alkohol i butiker.
18åringar får inte köpa på systembolaget.

Jag håller med, i princip.

Sen har jag varit med och serverat på studentfester/pubar lite under det senaste året och lagt märke till att det faktiskt är en hel del som inte kan sätta gränser själv. Det finns en viss mentalitet som säger att man ska bli full på en fest; nåt som jag har sett mindre utomlands (söderut).

Old Post Apr-14-2005 19:43  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by cviper
Jag håller med, i princip.

Sen har jag varit med och serverat på studentfester/pubar lite under det senaste året och lagt märke till att det faktiskt är en hel del som inte kan sätta gränser själv. Det finns en viss mentalitet som säger att man ska bli full på en fest; nåt som jag har sett mindre utomlands (söderut).

jag tror mycket av den mentaliteten kommer ifran att "nar man val har tillgang till alkohol, da javlar maste man supa".. plus det faktum att vi hela var uppvaxt bara far hora en massa vinklat skit om hur man ska hantera alkhol (dvs, drick inte alls, istallet for drick med ansvar)...

Old Post Apr-15-2005 14:36  Europe
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

quote:
jag tror mycket av den mentaliteten kommer ifran att "nar man val har tillgang till alkohol, da javlar maste man supa"..

Jag är tveksam till det. Hur många av oss som faktiskt har råd och möjlighet att köpa "massor" med alkohol super för det? Jag har tillgång, men super inte för det. Borde finnas någon som håller med mig iaf

Old Post Apr-15-2005 15:36 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by reveal
Jag är tveksam till det. Hur många av oss som faktiskt har råd och möjlighet att köpa "massor" med alkohol super för det? Jag har tillgång, men super inte för det. Borde finnas någon som håller med mig iaf

Jo precis, du har tillgång och du super inte bara för det. Dvs, strypa tillgången gör det bara värre, för då när folk väl får tillgång till det så måste dom ta tillfället i akt... Det sagt, somliga som har fri tillgång super som det oxå, men det har nog mer med att göra hur dom fick handskas med alkohol innan det... och så klart, är inget perfekt system det heller, men mycket bättre än det vi har idag...

Old Post Apr-15-2005 20:32  Europe
P4z!
see you in another life

Registered: Jun 2001

quote:
Originally posted by reveal

Detta gäller mig också, fast det gäller nog inte för den stora massan.. det finns nog en anledning varför många krogar är fullproppade precis efter löning t.ex.

Old Post Apr-16-2005 00:53  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 2 [3] 4 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playback[1969] []

Click here to listen to the sample!Pause playback[1969]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 21:02.

Forum Rules: