|
|
|
|
 |
|
 |
 |
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by AC.
traditioner. Sen varför jämföra oss med andra när vi kan göra det med oss själva. Alkoholkonsumtionen i Sverige har tine varit så hög som den är i dag sedan 70-talet, då man slutade med att ha Lördagsöppet på systemet. |
Men asså grejen är att vi bygger oss in i våran tradition istället för att försöka ändra den. Jag tror inte att vi helt plötsligt kan släppa på allt utan problem, min teori är att vi sakta men säkert ska röra oss mot en mer alkohol liberal politik, förstås måste man hela tiden ha koll på vad man gör och utbilda folk i skolor och så så att dom vet vad dom gör, för folk har ingen aning nu. Genom min skolgång fick jag höra iaf ett par lektioner på år att rökning är farligt, hur det påverkar dig etc, men kan bara komma ihåg en gång min lärare snackade om alkhol, och det var väldigt vinklad information (drick inte för då dör du, typ), så många vet inte riktigt hur dom ska hantera det!
|
|
Apr-13-2005 02:20
|
|
|
 |
 |
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004
|
|
|
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Men asså grejen är att vi bygger oss in i våran tradition istället för att försöka ändra den. Jag tror inte att vi helt plötsligt kan släppa på allt utan problem, min teori är att vi sakta men säkert ska röra oss mot en mer alkohol liberal politik, förstås måste man hela tiden ha koll på vad man gör och utbilda folk i skolor och så så att dom vet vad dom gör, för folk har ingen aning nu. Genom min skolgång fick jag höra iaf ett par lektioner på år att rökning är farligt, hur det påverkar dig etc, men kan bara komma ihåg en gång min lärare snackade om alkhol, och det var väldigt vinklad information (drick inte för då dör du, typ), så många vet inte riktigt hur dom ska hantera det! |
märk väl hur de beresta säger som du, och de som aldrig lämnat sim hemot säger tvärtom... själv kunde jag inte sagt det bättre än du gjorde. Saker och ting ändras inte över en natt, men att säga att "vi har ju det så bra här i Sverige" är det mest korkade man kan göra...
Sen har du också rätt i att det dröjer innan saker ändras, men någon gång måste man ju börja. Generationen före oss (nu utgår jag från min generation, jag är 20 år) har lärt sig att hantera alkohol på det svenska viset. Föräldrarna är tvungna att låsa spritskåpet när de går hemifrån på en fredagkväll för att ungarna inte ska tömma det. Men ni vet ju alla hur det är med sådant som är förbjudet... lagar finns för att brytas sen kanske någon tänker "men äsch han är ju bara 20 vad vet han" ...jag har varit utbytes student, jag har varit på semester, jag har jobbat osv i ett 20-tal länder i Europa, så jag anser att jag vet vad jag pratar om, och jag har aldrig någonsin sett någon göra på detta vis som Svenskarna gör...
Apr-13-2005 16:01
|
|
|
 |
 |
|
 |
All times are GMT. The time now is 21:02.
Forum Rules: