|
|
|
|
 |
|
 |
 |
SnuggLe
drs. Betweter

Registered: Mar 2001
|
|
|
| quote: | Originally posted by TranceFool
Dit lees ik wel vaker maar heb ik eigenlijk nooit echt begrepen.....
Ik vind progressive namelijk wel gewoon een muziekstijl net als groove, club, trance, techno. En binnen zo´n muziekstijl kan me idd vernieuwend bezig zijn. Maar sommige progressive die ik hoor (en dat is niet echt veel) vind ik verre van vernieuwend
?? |
Nah, daar stond progressive voor dan denk ik. Progressive, progressief. Toen stond het voor iets nieuws, iets anders, maar dat is in de jaren ook flink uitgedijd. Netzoals je eerst alleen trance had, nu hardtrance, progtrance, euphoric trance etc. Nu heb je progressive, breaks, et cetera et cetera.
Ik heb het maybe verkeerd omschreven want progressive is ook gewoon een 'hokje' zoals techno, club et cetera ja. Maar ' vroegah ' was het iets nieuws, iets anders dan toen gangbaar was en toen werd het progressive genoemd. Ik vond het wel wat raakvlak hebben met trance, maar dieper. Tjsa ik weet niet wie de naam uitgevonden heeft 
Ik vind het ook moeilijk hoor, en maybe klopt het ook niet helemaal wat ik schrijf, maar snap je mijn bedoeling van dat stukje?
Apr-26-2005 16:42
|
|
|
 |
 |
Djeebie
music addict

Registered: Feb 2002
|
|
|
Ik vind juist dat het bijna ondoenlijk geworden is om tegenwoordig muziek nog onder de noemer progressive te scharen. Puur voor het gemak doe je het wel, maar de stijl is zo divers tegenwoordig dat je niet meer echt van progressive kan spreken zoals de progressive van drie tot vier jaar geleden.
Het is ook grappig om te zien dat die hele bliepjes muziek ála Markus Schulz, AvB, Probspot en god weet ik allemaal niet wie, door veel mensen als progressive wordt gezien, terwijl dat in mijn ogen gewoon de nieuwe trance is. Ik vind het niet eens meer progressive trance ofzo.
Daarnaast wordt veel muziek onder de noemer progressive geschaard vanwege het verleden van de producers. Maar als je kijkt naar wat Digweed, Sasha, Cattaneo enz. draaien dan is dat bijna niet meer progressive te noemen. Ze draaien zoveel verschillende dingen. Invloeden van heel veel stromingen worden bij elkaar gegooid en daar komt wat uit. Dat kun je progressive noemen als in vernieuwing en vooruitgang (zoals SnuggLe ook zei), maar in mijn ogen niet zozeer als een muziekstroming.
Nog een mooi voorbeeld is James Zabiela. Hij wordt door veel mensen getypeerd als progressive dj, maar als ik hem iets niet vind dan is het wel een progressive dj. Hij draait minimal, techno, electro, house...allemaal door elkaar. Z'n manier van dj-en vind ik dan wel weer progressief te noemen.
Hokjes bestaan alleen inderdaad nu eenmaal, omdat het de overzichtelijkheid ten goede komt. Door iets te plaatsen in een hokje zorg je voor herkenbaarheid. Logisch ook, maar soms ook wel jammer. Daarom denk ik dat veel mensen hier het wel met me eens zijn (het is hier in het verleden al vaak genoeg gezegd) als je zegt "fuck die hokjes".
Apr-26-2005 17:01
|
|
|
 |
 |
SnuggLe
drs. Betweter

Registered: Mar 2001
|
|
|
| quote: | Originally posted by Djeebie
Hokjes bestaan alleen inderdaad nu eenmaal, omdat het de overzichtelijkheid ten goede komt. Door iets te plaatsen in een hokje zorg je voor herkenbaarheid. Logisch ook, maar soms ook wel jammer. Daarom denk ik dat veel mensen hier het wel met me eens zijn (het is hier in het verleden al vaak genoeg gezegd) als je zegt "fuck die hokjes". |
En ik denk dat veel mensen het hier ook wel eens zijn als je zegt "respect the skillz" Nee maar zonder gekheid op een stokje, in de techno en progressive zie je een aantal draaikunstenaars: Dave Clarke, Jeff Mills, Sasha, James Zabiela. Plus mensen die echt een heel breed scala aan muziek draaien, zoals je zegt, minimal/techno/electro/house/progressive. Dat soort mensen zie ik bij de trance niet eerlijk gezegd. Geen vingerwijzing, maar constatering.
Misschien kan je daar juist aan zien dat progressive geen hokje is, maar veel breder, en daarom kan je denk ik progresive en trance niet vergelijken.
| quote: | Originally posted by Djeebie
Het is ook grappig om te zien dat die hele bliepjes muziek ála Markus Schulz, AvB, Probspot en god weet ik allemaal niet wie, door veel mensen als progressive wordt gezien, terwijl dat in mijn ogen gewoon de nieuwe trance is. Ik vind het niet eens meer progressive trance ofzo. |
Helemaal mee eens. Progtrance is het, geen progressive denk ik.
Het is progessieve trance. De naam progressive, voor zover het een hokje/naam was, wordt zo uitgehold, en verdwijnt op den duur zelf.
Kijk, het begon met alleen 'house'.
Daaruit ontsprongen dingen als acid, club, techno. Ik denk dat dat toch wel de grondstromingen zijn. Daaruit komen weer andere dingen voort... Dat heb je nu bij progressive misschien wel.
Apr-26-2005 18:10
|
|
|
 |
 |
moogwai
In TrancEaddict We Trust

Registered: Oct 2000
|
|
|
| quote: | Originally posted by Partyhardy!
Dat komt mijn inziens omdat de kwaliteit van de huidige anthem/euphoric/superstring tunes nog wel hoog ligt maar in een vele mindere kwantiteit komt. Nu zijn er een tiental platen die er tussen uit steken terwijl dat er 2 a 3 jaar geleden 100 waren. Omdat men méér wil ga je op zoek naar andere stijlen waardoor je misschien bij progressive uitkomt. Ik vind niet dat trance "ten koste" gaat van progressive. Als er meer goede euphoric tunes uit zouden komen zou trance ook weer opleven. Overigens is trance nog zeker hot getuige een Trance Energy dat met 30.000 bezoekers volledig uitverkoopt en Armin is ook nog de man en ook de djmag top5 is trancy.
|
Je kunt het ook anders bekijken. Euphoric tunes zijn tegenwoordig niks nieuws meer, een nummer moet nu echt helemaal geweldig zijn, wil je 'm goed vinden. Vroeger vond je een plaat misschien sneller goed, ook omdat het nog redelijk "nieuw" was. Maar dit neemt niet weg dat er altijd nog goede euphoric trance uitkomt.
| quote: | Originally posted by SnuggLe
Als eerste vind ik de scene wel een stukje verbeteren, vooral ook om de redenen die je geeft. Als eerste heb je de technologie die verbetert, etc
|
Goed stuk! Mee eens.
Wat ik wel vind is dat progressive op het moment (als we toch in hokjes blijven) een stuk vernieuwender is dan de ‘normale’ trance, die nu juist terugvalt op het oude succes. Kijk eens op de nieuwe TE-cd (die je, ik zag je reactie op mijn recensie op PF, slecht vond): kijk eens hoeveel “2004 of 2005 remakes” er op staan.
|
Geldt ook voor andere stijlen. In de (progressive)house heb je nu ook de jaren 80 remakes... Owner Of A Lonely Heart, Money For Nothing, Eric Prydz - Fading Like A Flower/In And Out, etc. En dan heb je nog een vrachtwagen vol meer commerciele house, met tig remakes waar o.a. de Benny Benassi sound nog flink wordt uitgemolken. En dan heb ik nog niets eens over de hardere stijlen, waar dit natuurlijk al jaren bezig is. Iets ouds/bekends doet het blijkbaar altijd goed bij het publiek.
Misschien kan je daar juist aan zien dat progressive geen hokje is, maar veel breder, en daarom kan je denk ik progresive en trance niet vergelijken.
|
Vroeger had je echt trance en progressive naast elkaar. Nu zitten deze stijlen veel dichter naar elkaar groeien. Nu heb je veel TA-ers die progressive goed kunnen waarderen, terwijl er een paar jaar terug de progressive fans hier op één hand te tellen waren.
Misschien is dit ook wel het vernieuwende van trance, dat trance zelf ook veel breder is geworden. Nu heb je veel meer dan alleen de echte typische "string" trance. Daarom verveelt mij trance ook niet, ik hou van variatie. En de progtrance (zeg maar de schulz trance tot Nikola Gala/Kosmas Epsilon) aan de ene kant en de techtrance (Sander Van Doorn, Marco V) vullen deze ook goed in.
|
|
Apr-27-2005 09:39
|
|
|
 |
 |
Fkwebeman
Sletlana

|
|
|
Zelf ben ik ooit met de (echte) dance in aanraking gekomen door per ongeluk een cd-tje te kopen van Tiesto (live@innercity)
helemaal verkocht toen, alleen ben ik mij uiteindelijk meer gaan orienteren, eens wat andere dj's op feesten opzoeken dan altijd maar dezelfde.
ook via TA kom ik met andere dingen in aanraking.
Het is voor de echte liefhebbers jammer dat de grote dj's zo gehyped zijn en dat er nu andere publiek op feesten afkomt dan 'vroegah'
Maar aan de andere kant betekent het natuurlijk wel weer een hoop meer positieve exposure voor de scene, die nu echt niet langer meer direct geassocieerd wordt met pillen en coke.. (ik kan me nog een zeker optreden van Tijs in Barend en van Dorp herinneren waarin het constant over pillen e.d. ging)
Zo is de ontwikkeling nou eenmaal, een goede rockband in de top40 krijgt ook ineens ander publiek.
Hier in het noorden des lands is het altijd zoeken geweest naar een echt trance/techno feest, Huize Maas doet nog wel eens wat, maar de zachtere stijlen lijken hier welhaast nooit echt doorgedrongen. R&B was er altijd al en iedereen lijkt hier wel van de hardstyle e.d. Nou kan ik daar ook nog wel wat nummertjes in ontdekken die ik zeker niet onaardig vind, maar een hele nacht van die muziek zou ik niet volhouden.
Echt 100% 'door ontwikkelen' in de muziek heb ik mijn inziens nooit gedaan, in elke stijl heb ik zeker geweldige nummers gevonden en naast Tiesto en Armin nog een aantal goede dj's ontdekt. Maar het blijft wel allemaal een beetje melodieuzer.. ik hou nog altijd van plingeltjes en biepjes op een lekkere toon. Hoewel ik daarentegen de sets van Don Diablo ook altijd een hoogtepunt vind, geweldige sfeer zet hij altijd neer.
Tegenwoordig luister ik wel vaker naar een setje van Matthew Dekay, Thrillseekers of Don Diablo dan Tiesto of Ferry Corsten..
Daarentegen kunnen dj's als Cattaneo of Zabiela mij nog altijd niet echt bekoren..
dus aan jullie om te bepalen of ik mij nou daadwerkelijk ontwikkeld heb.. 
Het gaat mij erom dat ik langdurig naar iets kan luisteren EN iets voelen.. dat is nog altijd het belangrijkste, het gevoel dat je er bij krijgt.
Apr-27-2005 12:47
|
|
|
 |
 |
Djeebie
music addict

|
|
|
| quote: | Originally posted by Fkwebeman
Hier in het noorden des lands is het altijd zoeken geweest naar een echt trance/techno feest, Huize Maas doet nog wel eens wat, maar de zachtere stijlen lijken hier welhaast nooit echt doorgedrongen. R&B was er altijd al en iedereen lijkt hier wel van de hardstyle e.d. Nou kan ik daar ook nog wel wat nummertjes in ontdekken die ik zeker niet onaardig vind, maar een hele nacht van die muziek zou ik niet volhouden. |
Dat is altijd zo met feesten in de provincie. Het overgrote deel van de feesten ten oosten van Noord - en Zuid-Holland heeft een harde stijl van house. In de Randstad wordt altijd breder geprogrammeerd omdat dat daar gewoonweg kan. De mensen zijn veel breder georiënteerd en vrijer.
| quote: | Originally posted by Fkwebeman
Echt 100% 'door ontwikkelen' in de muziek heb ik mijn inziens nooit gedaan, in elke stijl heb ik zeker geweldige nummers gevonden en naast Tiesto en Armin nog een aantal goede dj's ontdekt. Maar het blijft wel allemaal een beetje melodieuzer.. ik hou nog altijd van plingeltjes en biepjes op een lekkere toon. Hoewel ik daarentegen de sets van Don Diablo ook altijd een hoogtepunt vind, geweldige sfeer zet hij altijd neer.
Tegenwoordig luister ik wel vaker naar een setje van Matthew Dekay, Thrillseekers of Don Diablo dan Tiesto of Ferry Corsten..
Daarentegen kunnen dj's als Cattaneo of Zabiela mij nog altijd niet echt bekoren..
dus aan jullie om te bepalen of ik mij nou daadwerkelijk ontwikkeld heb..
Het gaat mij erom dat ik langdurig naar iets kan luisteren EN iets voelen.. dat is nog altijd het belangrijkste, het gevoel dat je er bij krijgt. |
DJ's als Cattaneo, Zabiela en Digweed hebben wel degelijk melodie in hun sets, alleen is de stijl van de platen die ze draaien natuurlijk heel anders dan Thrillseekers of Ferry Corsten. Dat is gewoonweg niet te vergelijken. De melodieuze platen die zij draaien zijn veel dieper en hebben geen duidelijke tra-la-la-la melodie.
De dingen die zij draaien kun je ook niet direct waarderen. Daar moet je toch een beetje in 'groeien'. Het luistert gewoon, zeker als je net begint, niet lekker of makkelijk weg. Maar je kan van heel veel mensen hier aannemen dat wanneer je d'r eenmaal wat meer inzit, de sets van mensen als Sasha, Cattaneo, Nick Warren etc. voor je gevoel toch lekkerder zijn. Het zijn niet van die hapklare brokken alleen 
Apr-27-2005 17:18
|
|
|
 |
 |
|
 |
All times are GMT. The time now is 05:04.
Forum Rules: