Oj vad mycket intressant och tankvärt det fanns i denna tråd.
Jag måste bara säga, att tyvärr håller jag halvt med ang Trance-musiken. Mycket av det som produceras är som sagt på tok för likadan.
Det ges dessutom grymt mindre utrymme att leka med melodisk trance än med t.ex. monotonare varianter, House, Techno, Prog m.m.
Jag började min "EDM-karriär" med att lyssna på DJ Quicksilver och ATB. Jag ratade Scooter och måste säga att jag gör det fortfarande.
Nu är dom EDM-stilar som finns i mina hörlurar:
House, Progressive, Trance, Techno, Psy, Chillout, Breakbeat, Drum N Bass, Jungle m.fl.
Jag har alltid varit väldigt udda i mina umgängeskretsar eftersom att jag har lyssnat på EDM. Det skiter jag i och det har väl accepterats efter ett tag. Nu har jag även lyckats influera mina kompisar med lite brända mix-skivor av div. mys från EDM-världen.
Här i lilla Östersund är det inte heller så utbrett, vad jag vet, att folk lyssnar på "äkta" trance eller techno, t.ex. (vad jag tycker är rätt mainstream) Armin, Tiësto eller dyl.
När folk hör Techno/Trance så börjar de flesta bubbla om hur bra Aquagen och Phasio är.
När jag nämner namn som Probspot, Junkie XL el. Adam Beyer så bara skakar dom på huvet och tror att jag är Schizofren i princip.
Visst, alla som känner mig, känner i någon form till Tiësto, men dit sträcker sig kunskaperna.
Jag har som så många andra "mognat in i EDM-världen" och upptäckt den underbara sidan av EDM; Psy-Trance. Då mest Goa och Mörk Psy. Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album.
Det finns så mycket utrymme att leka och skruva till musiken med effekter att jag baxnar. Att mixa det är relativt enkelt och publiken rör sig. Fantastiskt! Visst det är lite monotont, men samtidigt inte med alla effekter och knorrljud.
Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"?
Det finns så mycket kvar att upptäcka av den musikaliska världen att jag nog inte kommer att hinna med allt innan jag dör.