|
Het is eigenlijk door Frank Verstraeten dat ik mixen met MP3's gestart ben. Ik ben op een avond z'n gloednieuwe, immense, dj booth gaan testen. Ik had geen echte MP3's, dus had ik al mijn originele Zillion CD's omgezet. Dus... ik kom toe in een lege Zillion, met temidden van de zaal die grote dj booth, bestaande uit twee computers met BPM Studio erop en de nodige controllers.
Twee uur heb ik er gemixt en ik was onmiddellijk overtuigd van de mogelijkheden van MP3! Ik heb er mij beginnen in te verdiepen en kwam zo terecht bij Virtual DJ en later bij Hercules dj Console. De software staat op punt tegenwoordig en je kan er meer truukjes mee doen. Het mixt ook een stuk relaxter en zuiverder. Eén van de zovele leuke functies: auto gain. De software trekt het geluidsniveau gelijk. Dus geen surprises meer dat de ene plaat luider of zachter klinkt. Backspin, reverze, phasing, teveel effecten om op te noemen.
BPM Studio was nog onstabiel toen, de beat zweefde teveel. Ik denk dat het te maken heeft met het continue herberekenen van de beats. Alleszins, als je de eerste parties (her)beluistert hoor je dat die beats in mixen durven zweven. Eénmaal met Virtual DJ was dit volledig opgelost.
Ik denk dat je MP3 en computer mixing ook in zijn context moet bekijken. Stel je volgende voor: ik word geboekt om in het buitenland te draaien. Ofwel sleur ik loodzware platenkoffers mee waarin gemiddeld 100 platen zitten. 2 of 3 stuks maximaal. Op het vliegtuig zetten kost veel geld (moet als speciale bagage behandeld worden) plus risico dat deze verloren gaan. Eén harddisk van 40 Gb (wat tegenwoordig een minimum is) bevat ongeveer 4000 tracks... en het kan mee als handbagage.
Als je op de site van PCDJ klikt dan staat er een verslag waarin de ontwerpers van de OO DJ notebook een gesprek hadden met Paul van Dyk. Er komt dus een speciale PVD editie van. Wees er maar zeker van dat Paul binnenkort enkel met dit toestel nog draait. Het is zelfs veel handiger dan Final Scratch of andere toestellen. Gewoon twee kabels in het mengpaneel en voeding voor de notebook. Plain & simple...
Maar da's natuurlijk mijn idee erover.
|