Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Pages (13): « 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by St_Andrew
Låer som en bra idé, dock kan jag tänka mig att det skulle bli många problem med legitmiteten i en sådan utbildning, eftersom dom som är immaner idag och med största sannolikhet skulle motsäga sig en immanskola med "svenska" ideal? Eller så skulle dom immaner som finns idag forma utbildningen och det skulle då inte hjälpa så mkt.

Nej, tvärtom så är det de muslimska församlingarna själva i Sverige som flera gånger föreslagit för politikerna om att få starta en imamutbildning. Man kan väl säga att det pga ren slapphet från politikernas sida inte omvandlats till ett konkret beslut.
Sveriges Muslimska Råd har redan en färdig plan på hur en imamutbildning ska se ut. Jag tror att det här hade löst många problem som kan dyka upp i samhället. Inte bara nu utan även på sikt.

Old Post Jan-15-2006 14:34  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by Dragon Kick
NEJ, det är INTE "helt OK" att skämta om någons tro, varken kristendomen, Islam m.m.

Och varför får man inte skämta om någons tro när man får skämta om det mesta annat i samhället? Är sjuuukt trött på att religon är särbehandlat i samhället pga det enda faktumet att det är religion. Tex får man ju säga att homosexuella är en cansersvults på samhället om man är religös, men inte om man är oreligös Så bara för att man har en bok som är flera tusen år gammal skriven av några gamla stammar från mellanöstern baserat på värden som var okay då, så får man gå förbi våran lagstiftning vi har idag (tycker iof man ska få säga att homosexuella är en cansersvults på samhället men det ska fan gälla alla och inte bara religösa!!!)

Ska försöka hitta en religion som säger att man inte ska betala skatt om man vill hamna i himlen, för att sedan dra det till europadomstolen och där vinna pga mina religösa rättigheter

Nej, sluta med särbehandlingen av religion!!!

Old Post Jan-15-2006 14:43  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Antar han menar Saudi Arabien, har hört något liknande men har ingen aning om det är sant, och egentligen bryr jag mig inte så mycket heller, är ju deras problem om dom anser sig vara bättre än alla andra, jag ska iaf aldrig bostätta mig i Saudi Arabien som det är nu. Skulle dock inte förvåna mig om det är sant med tanke på deras lagar i allmänhet, tex avrättar dom ju ett dusintal människor varje år för att dom är homosexuella

Det stämmer inte. Saudi Arabien har ingen sådan lag mot kristna och judar. Jag har själv vänner från Saudi Arabien och har diskuterat den här frågan med dem och någon sådan lag existerar inte. Man ska ändå komma ihåg att Saudi Arabien har en speciell tolkning av islam som kallas wahabism (som också är dess statsreligion). Wahabismen grundades av Muhammad Abd Al-Wahhab under 1700-talet och var en reformrörelse som strävade efter att återgå till det han ansåg var ursprungsislam. Dock ställer sig många tveksamma till hur man har tolkat Al-Wahabs idéer idag. Wahabismen anser att man ska leva ett asketiskt och avhållsamt liv och avstå från världslig rikedom. Detta går ju helt emot den livstil som kungafamiljen i Saudi Arabien företräder. Istället vältrar de sig i rikedomar. Så man kan starkt ifrågasätta Saudi Arabiens politiska ideologi.

En majoritet av världens muslimska länder har inte wahabism som statsreligion och detta ska man komma ihåg. Vissa av de regler och lagar, som just tex bestraffningen av våldsbrott som leder till halshuggning, förekommer inte i en majoritet av de muslimska länderna.

Old Post Jan-15-2006 14:44  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by RebeL9
Nej, tvärtom så är det de muslimska församlingarna själva i Sverige som flera gånger föreslagit för politikerna om att få starta en imamutbildning. Man kan väl säga att det pga ren slapphet från politikernas sida inte omvandlats till ett konkret beslut.
Sveriges Muslimska Råd har redan en färdig plan på hur en imamutbildning ska se ut. Jag tror att det här hade löst många problem som kan dyka upp i samhället. Inte bara nu utan även på sikt.

Skriv en insändare, försök få folk att förstå, för låter som en vättig lösning till ett stort problem. Jag tror 98% av Sveriges befolkning aldrig ens tänkt på det faktumet. Och om man får lite opinion så brukar man oxå få lite fart på politkerna

Old Post Jan-15-2006 14:45  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Det stämmer inte. Saudi Arabien har ingen sådan lag mot kristna och judar. Jag har själv vänner från Saudi Arabien och har diskuterat den här frågan med dem och någon sådan lag existerar inte. Man ska ändå komma ihåg att Saudi Arabien har en speciell tolkning av islam som kallas wahabism (som också är dess statsreligion). Wahabismen grundades av Muhammad Abd Al-Wahhab under 1700-talet och var en reformrörelse som strävade efter att återgå till det han ansåg var ursprungsislam. Dock ställer sig många tveksamma till hur man har tolkat Al-Wahabs idéer idag. Wahabismen anser att man ska leva ett asketiskt och avhållsamt liv och avstå från världslig rikedom. Detta går ju helt emot den livstil som kungafamiljen i Saudi Arabien företräder. Istället vältrar de sig i rikedomar. Så man kan starkt ifrågasätta Saudi Arabiens politiska ideologi.

En majoritet av världens muslimska länder har inte wahabism som statsreligion och detta ska man komma ihåg. Vissa av de regler och lagar, som just tex bestraffningen av våldsbrott som leder till halshuggning, förekommer inte i en majoritet av de muslimska länderna.

Som sagt, Saudi Arabien är inget land jag skulle vilja bo i Och är väl medveten om att det är ett undantag snarare än en regel Hursomhelst, tack för din uppklaring av frågan

Old Post Jan-15-2006 14:53  Europe
RebeL9

quote:
Som sagt, Saudi Arabien är inget land jag skulle vilja bo i Och är väl medveten om att det är ett undantag snarare än en regel Hursomhelst, tack för din uppklaring av frågan

håller med dig. jag tycker att man ska leva som man lär.

Old Post Jan-15-2006 15:14  Afghanistan
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

Senaste nytt angående detta: http://sydsvenskan.se/varlden/article138364.ece

Edit: Detta var visst mitt 6000:e inlägg på TA

Last edited by reveal on Jan-26-2006 at 17:21

Old Post Jan-26-2006 16:47 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by reveal
Senaste nytt angående detta: http://sydsvenskan.se/varlden/article138364.ece

Förvånar en ju inte direkt =/

Old Post Jan-26-2006 16:57  Europe
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

Hur tror ni det kommer påverka världen (läs USA) att Hamas tar över makten i Palestina?

Kommer de sluta med sina bomber, eller kommer det bli fler?

Vad tro NI kommer hända nu?

Old Post Jan-26-2006 23:33  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by jofawe
Hur tror ni det kommer påverka världen (läs USA) att Hamas tar över makten i Palestina?

Kommer de sluta med sina bomber, eller kommer det bli fler?

Vad tro NI kommer hända nu?

svårt att säga. paradoxen i det här är ju att alla är överrens om att det valet gick helt korrekt till enligt demokratins alla mallar. samtidigt röstades Hamas fram som av EU och USA stämplats som en terrororganisation. Personligen tror jag att Hamas kommer att reformeras i grund och botten till att bli ett moderatare politiskt parti. Vi får inte glömma att även Arafats parti Al-Fatah var stämplad som en terrororganisation innan Osloförhandlingarna påbörjades i början på 90-talet. Hamas vet att de har hela världens ögon riktade mot sig. Nu vågar de nog inte utföra några självmordsbombningar då de vet att det direkt får konsekvenser för deras politiska gren.

Old Post Jan-27-2006 05:13  Afghanistan
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
svårt att säga. paradoxen i det här är ju att alla är överrens om att det valet gick helt korrekt till enligt demokratins alla mallar. samtidigt röstades Hamas fram som av EU och USA stämplats som en terrororganisation. Personligen tror jag att Hamas kommer att reformeras i grund och botten till att bli ett moderatare politiskt parti. Vi får inte glömma att även Arafats parti Al-Fatah var stämplad som en terrororganisation innan Osloförhandlingarna påbörjades i början på 90-talet. Hamas vet att de har hela världens ögon riktade mot sig. Nu vågar de nog inte utföra några självmordsbombningar då de vet att det direkt får konsekvenser för deras politiska gren.

Tror exakt samma sak som dig. Väldigt bra för förhandlingarna oxå eftersom nu förhandlar man med den politiska makten och det faktiska problemet (dom som utför dom flesta självmordsbombningar) på samma gång. Någon sa oxå att dom redan tagit bort målet om att utrota staten israel.

Så jag tror nästan det här kan vara en bra sak för freden (det kan ju oxå bli tvärtom, beror lite på hur det sköts).

Old Post Jan-27-2006 16:41  Europe
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Old Post Jan-28-2006 11:01 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Post New Thread    Post A Reply

Pages (13): « 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackprog techno tune no.2 [2003] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackCosmos - "Take Me With You" (Tom's Y2k 3d Edit) [2008]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:47.

Forum Rules: