|
| quote: | Originally posted by BooMBooM
ok ik heb wel een paar vraagjes ik heb net ook draaitafels en een mengpaneel gekocht (2 draaitafels van soundlab met stanton 500 naalden en een mengpaneel van numark de dm3002x) maar ik ken dus nog echt geen reet van en nou vroeg ik me af of iemand een beetje goede tips voor bv het gelijk laten lopen van platen en het moment van inbrengen etc. ik mixte wel op de comp met atomix maar das dus duidelijk niet te vergelijken met in het echt |
Ok, ik kan je wel wat start tips geven, ik ben zelf namelijk geen goede DJ, daarvoor moet je bij Bellie, RV en Eye-Riz zijn, zij zijn de lui met skills, maar ik kan je wel op weg helpen.
Wat in het begin heel veel kan helpen is 2 platen kopen die heel eentonig zijn, ik ben gewoon met 2 club platen begonnen.
OK wat je doet om hem gelijk te laten lopen (De rest doen we strax)
Ik leg me eerste plaat op de linker tafel en die start ik gewoon op met standaard pitch, dan pak ik de 2 plaat, rechter tafel, zorg dat je faders uitstaan, en alleen plaat1 te horen is, start de plaat en hoe em vast op een moment dat de bas komt trek em trug en laat em los op het moment dat de andere plaat ook een bas geeft, dus dat je 2 bassen te gelijk krijgt (Je kunt ook op andere geluiden letten maar de bas is het makkelijkst) dan hoor je of plaat 2 eruit loopt (geloof me dat is altijd zo) probeer de plaat eerst iet te "helpen" door hem vooruit te duwen (ik neem aan dat je nog niet in het begin kan horen wlke plaat eruit loopt) als de plaat nog verder uitloopt dan moet de plaat dus zachter, maar ok stel voor dat de plaat weer meer gelijk gaat lopen, dan trek je de pitch je hem iets omhoog, en dan wacht je ff weer (ik weet dat RV eye riz en belle me nu uitlachen, maar volgens mij heb je als noobie DJ zoals ik nog geen skills om precies aan te horen hoveel je precies moet picthen, als je vet ervaren bent dan voel je dat gewoon aan..) anyways zo stel je hem steed bij, let er wel op dat je de plaat steeds na een beat of 16, 32 terug haalt anders zit halverwege de plaat en kom je melodietjes en andere irritante meuk tegen [EDIT: Volgens DJ_Iwan moet dit 4 of 8 zijn, maar ik bodoel dus bassen en geen maten, is natuurlijk ook een manier, tis maar wat je handiger vindt, volgens Iwan heeft het met muziek les te maken.. ik heb muziek les gehad maar ok..] , bovendien is het irri als je eerst de naal eraf moet halen en weer opnieuw het begin van de plaat moet vinden) OK als je dit een maandje heb geoefend ( ) dan mag je gaan mixen,
Denk erom dat je meetelt met de platen, als een melodie ergens begint is dat ene goed punt om te beginnen, of als de bass er weer inkomt, in het algemeen zijn dat goede aanknopings punten (uitzondering is joyenergizer, daar raak ik altijd mee in de war ) anyways, tel steeds 16 of 32 bassen voordat je de plaat erin gooit, sommige gebruiken daar liever de crossfader voor, ik gebruik liever de gewone fader, nu zijn en nog allemaal trukjes om het mooier te laten klinken door de bas etc te laten afzwakken/versterken maar omdat mijn mixer dat niet ondersteund kan ik je hier ook niet zo snel mee helpen.. daarvoor ga ik eerst wel ff bij RV of Eye in training 
Btw platen bijstellen terwijl je hem al ingemixt is niet heel erg ookal is het niet altijd even mooi, maar zorg wel dat je de plaat pakt die je er in gaat mixen behalve als de melodie opkomt want dan hoor je het extra erg, want dan gaat de molodie vervormen dan kun je beter de plaat die al langer draait bijstellen (de andere kant op, maar dat lijkt me logisch)
Ik hoop dat het iets gehoplen heeft, maybe doe ik ok wel helemaal verkeerd, want ik heb het mezelf aangeleerd.. in dat geval moeten onze TA djs maar ff ingrijpen (waarna ik natuurlijk ff op bezoek kom om de techniek over te nemen, gniffel)
Last edited by aphex on Feb-10-2002 at 15:34
|