Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Trance och Svarje
Pages (5): « 1 2 [3] 4 5 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Virus
yes

Registered: Oct 2001

quote:
Originally posted by mindshooter

Vi´måste fortfarande (som jag sa) visa dom att det ÄR vitt skilda ting. Och om det nu är det. Varflr MÅSTE då folk ta med sig knark? Tycker att man skulle kunna visa dom att det inte handlar om det nån gång,

Därför att folk tycker att det är roligt med droger och musik. Plus att ingen annan ska lägga sej i vad man själv gör med sin kropp. Om man har den utgångspunkten så känner man nog att man inte har något man vill bevisa.

--
Tyckte oxå mycket om Xplorers inlägg btw..

Old Post Aug-20-2002 11:09  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jre
Supreme tranceaddict

Registered: Nov 2000

[QUOTE]Originally posted by King of Clubs

Därför att folk tycker att det är roligt med droger och musik. Plus att ingen annan ska lägga sej i vad man själv gör med sin kropp. Om man har den utgångspunkten så känner man nog att man inte har något man vill bevisa.

Håller med om att man själv ska få bestämma hur man vill leva sitt
liv och göra med sin kropp, till en viss gräns.Det finns även
anhöriga som far illa..

Tyvärr så går endel överlik för att skaffa dessa droger det
är då oskyldiga medborgare far illa..Agda 79 får offra höften pga
att nån har ett abstinens sug utan dess like och är tvungen att få tag i stålars snabbt för att hämma sina begär.

Sen finns det mycke tragiska aspekter på drog användandet också
En bekant valde i helgen att HOPPA ifrån 6:e våning rätt ner
i backen pga att han var helt trött på livet efter några års
missbruk.. Så valde han att leva sitt liv! Nu får de efterlevande
ta konsekvenserna.Lidande!

Nu kanske nån sitter framför sin skärm och tänker asch!
Jag ska ju bara gå på nån fest 1 gång i månaden och kanske
röka på nån gång..Fint! Lycka till! Jag tror inte att min bekant
tänkte när vi trimmade mopparna och han tyckte det var fränt
att ha rökt på att han 7 år senare skulle stå på balkong räcket
se hela sitt liv flasha förbi och sedan ta beslutet att
det inte längre var värt att leva.

Värt att tänka på.. Det kan vara början till slutet 1 Fäst
1 Tripp.

Och tänk förihelvete på att det finns anhöriga!

/ Jre

Old Post Aug-20-2002 12:22  Sweden
Click Here to See the Profile for Jre Click here to Send Jre a Private Message Add Jre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Xplorer76
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by King of Clubs

Tyckte oxå mycket om Xplorers inlägg btw..

Tack tack....

Vet inte varför men jag gillar detta ämmne, kan ju bero på att det känns som om man vad med från början, hoppade av tåget men sen stiga på när det hade gått lite längre...

Det går inte att jämföra idag och igår, verken det gäller musiken eller mäniskorna runt omkring.
Dom mäniskor som fanns då, tror jag sökte till nåt dom kunde skapa en identitet till, tyngre musik, hårda trummor, psykadeliska substanser och total öppenhet och ärlighet, så var det för mig i början, (lätt att dra paralleler till 60 talet)självklart kan man inte ha det så bra utan att det ska komma in elemnet och ska känna pengar och förstöra för en.
Med att känna pengar menar ja 12or som fick en otrolig prishöjning väldigt snabbt och då gällde bara i en viss musikkategori, ni vet vilken jag menar och "langare" som genom att dela ut grattis produkter, fick redan ett väldigt lyckligt folk, känna sig ännu lyckligare och skapa en värld som inte existerar.
Sen när dom väl upptäckte att världen försvann så ville man gärna åka ditt igen men då kostade det pengar, men det var det värt tänkte man.

I och för sig kan man säga att dessa langare både va ute för att känna pengar och förstöra för den enskilde individen och visst som många tänker så tillförde dom också en helt ny syn på saker och ting.

Dom som riktigt förstörde va massmedia och våra vänner polisen.
Aftonbladet skrek ut. "Dansar din son på moln i natt??" "Ectasyn väller in från Holland" o.s.v . Det fick den vanliga massan att agera och polisen va tvungen att göra nåt åt det, tror i och för sig att polisen inte hade så stora problem med att många ungdommar gick till ett ställe där dom va hela natten, utan bråk och sköte sig bra, men vanlig Svensson klarar inte av detta, allt som är olagligt är farligt.

Vad har techno betytt för mig?? Jag hade inte varit den person jag är idag utan den musiken, den har lärt mig mycket.
Vad hade hänt om jag inte hade fått tag på en bootleg platta från studio one? Tyvärr har jag inget minne av vilken låt det eller grupp, det jag däremot minns är alla plattor från Bizzar INC, XL recordings (Prodigys label), Humanoid Staker, vinyl solution o.s.v ...
Idag finns det en uppsjö utav techno, vilket är bra, men då ficvk man vänta upp till en vecka för att få höra en ny låt, minns när man kom ner på mega och såg en färsk tolva från XL, det va julafton det.
Tyvärr så dog även den känlsan ut när man hade tillräckligt med spelningar/pengar och bara kunde gå ner och säga. "ge mej ett ex av varje som du har fått in senaste veckan".

Min far är en riktig 60 tals flummare, nu på senare år så vet mina föräldrar allt och han drar väldigt mycket paralleler till 60 talet.
Så det är nog det som är problemt, techno kulturen en ny form utav ett 60 tal och det gillar inte dom som va med och emot det då. (För dom som va med och inte va emot det, har redan vart med om det,så dom bryr sig inte)

Allt som är annorlunda är farligt, allt som aviker från det dagliga mönstret är farligt, allt som tidningarna målar fram som en hot bild är farligt. Allt farligt ska BEKÄMPAS. Världsklass.

hehe...

Nåja, nu har jag varit väldigt nostalgisk och jag har ingen moral kaka med detta.

Ni som är i min ålder som jag var början 90. (alltså runt 14-16 år.) Gör vad fan ni vill bara ni har skoj. Och vad ni än gör, gör det länge och noga.

Kanske spånar vidare senare, men nu får det vara nog och jag vet att mycket av det jag säger krockar med andra saker som jag har sagt "moment 22 alltså", men jag bryr mig inte. Jag hade jävligt kul. Både nu som då.

Last edited by Xplorer76 on Aug-20-2002 at 17:38

Old Post Aug-20-2002 12:52  Sweden
Click Here to See the Profile for Xplorer76 Click here to Send Xplorer76 a Private Message Add Xplorer76 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
lonne
Stranger Than Fiction

Registered: Mar 2002

Jag är inte den första som säger det, men JÄVLIGT bra inlägg

Explorer 76.

Mkt intressant och välskrivet, samt en hel del vettiga synpunkter.

Kula att höra ngn berätta om hur sveriges rejvkultur såg ut för 10 år sen.

Håller faktiskt också med Koc,om att det är upp till var och en att

avgöra vad de vill göra med sin kropp. Dessutom tycker jag bättre om att prata med ngn på en fest som är E`ad, hellre en ngt fyllo som skriker och spottar en i ansiktet.

Jag är ingen drogförespråkare, men jag håller definitivt med om att att det är synd att trance fått sin STÄMPEL som knarkmusik.

SKITSNACK... lika mkt droger på vilken jävla klubb/krog i city.
Synd bara att det inte uppmärksammas på samma sätt när 50% om inte mer, av alla Stockholms B kändisar,popartister och 25 åriga kontorsnissar snortar koks,spelar allan och bråkar.

Old Post Aug-20-2002 16:36  Sweden
Click Here to See the Profile for lonne Click here to Send lonne a Private Message Add lonne to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Xplorer76
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by lonne
lika mkt droger på vilken jävla klubb/krog i city.

Jo visst är det så.... idag ja.
Varför tro du det knarkas fett på krogen idag för??

För 10 år sen var det inte lika vanligt med knark på krogarna.
(vet detta då halva min kompis krets jobbar på krogen och har gjort så i 15 år)
Jag säger att mycket knark som har spridigt sig till krogarna kommer från influenser från techno/rejv scenen.
Med techno kom tex E och tjack/speed vart mer utbrett än innan.
det fanns liksom ingen party drog för 15 år sen,
kokain har funnits länge men varit en drog för överklassen.
LSD är ingen party drog, tro mig. (Hehe men jävligt kul)
Med tjack och E hade alla råd, och det är fortfarande billigare att ta E än att supa sig full + så slipper man bli bakis.

Så jag hävdar att med technon kom knarket till dom vanliga arbetarna.

Old Post Aug-20-2002 17:31  Sweden
Click Here to See the Profile for Xplorer76 Click here to Send Xplorer76 a Private Message Add Xplorer76 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
lonne
Stranger Than Fiction

Registered: Mar 2002

Men frågan är varför droger är ett så vanligt alternativ bland dagens ungdomar ?

Jag är själv 20 år och kan därför inte säga exakt hur det såg ut för 5-10 år sedan.

Om jag ska tala för mig själv tror jag att anledningen till att jag själv provade på droger berodde på nyfikenhet.

I efterhand känns det som flera aspekter varit inblandade. Framförallt tror jag att många ungdomar med mig själv är jäkligt trötta på Stockholms nöjesutbud och alternativ till hur man ska spendera sin fritid.

Efter att man provat på drogerna ett ant ggr och hunnit bilda sig en uppfattning tror jag att det lätt blir ett alternativ.

Anledningarna är många. Du kan sitta hemma en hel helg men polarna men ändå ha kul, likväl som du kan gå ut och ha jävligt kul.

Samm tidigt är det kul att uppleva nya sinnestillstånd, prata om grejer man sällan gör annars, öppna sig och prata om saker som är viktigt.

Självklart fungerar det bra utan några kemikaliska preparat,men dock inte för alla.

Det tråkiga är dock att alla ungdomar inte vet när det är nog och i vilken mängd man bör konsumera droger.

Personligen är jag ingen större fantast av syntestiska droger längre.
Det känns som jag haft mitt roliga, även om det kommer ske igen.

Jag ber om ursäkt ifall ni tycker jag skrev för personligt, men det blev enklast så.

Det jag undrar är varför tror ni att så många unga knarkar ?

Beror det på bristande information i skolan ?

Jag tror att det kan göra det med tanke på att poliser samt andra droginformatörer ljuger och skrämmer upp barn och ungdomar.

Det leder nog i sin tur till nyfikenhet, som leder till att de unga tappar förtroendet för de äldre ?

Jag kanske halkade in lite för mkt på droger, men ämnet är rätt intressant och jag vet att många har delade uppfattningar.

Old Post Aug-20-2002 18:35  Sweden
Click Here to See the Profile for lonne Click here to Send lonne a Private Message Add lonne to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

quote:
Originally posted by Xplorer76
Ni som är i min ålder som jag var början 90. (alltså runt 14-16 år.) Gör vad fan ni vill bara ni har skoj. Och vad ni än gör, gör det länge och noga.

BRA INLÄGG!!!

quote:

Det jag undrar är varför tror ni att så många unga knarkar ?

Beror det på bristande information i skolan ?

Jag tror att det kan göra det med tanke på att poliser samt andra droginformatörer ljuger och skrämmer upp barn och ungdomar.

Det leder nog i sin tur till nyfikenhet, som leder till att de unga tappar förtroendet för de äldre ?

Jag kanske halkade in lite för mkt på droger, men ämnet är rätt intressant och jag vet att många har delade uppfattningar.

Bristande information är det inte. Jag tror 99% av Sveriges befolkning vet vad droger gör/påverkar. Jag tror det är mest av nyfikenhet och mer som en "kompis"-sak som gör att så många ungdomar knarkar.

Old Post Aug-20-2002 19:42  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Xplorer76
Supreme tranceaddict

Jag kan nog säga exakt vad det beror på varför ungdomar idag tar droger.... jo p.g.a att det är ett alternativ.
Vad det är ett alternativ till??, beror på vem du frågar.

Unga människor har alltid provat saker, tänja på gränserna och få nya erfarenheter, så har det alltid varit genom historien.
Just nu lever vi i en tid där det är svårt att upptäcka nya saker, alla länder är relativt utforskade, vi har varit på månen... ja ni fattar...
Därför fungerar drogerna som ett substitut för detta.
Men det kommer att försvinna, om hundra år det något annat som gäller och dom ungdomar som lever då kommer garva åt oss för att sen åka iväg och leta liv på andra planeter eller nåt....

Space the last frontier.

Hela våra liv går ut på att utforska och lära oss nya saker, vidga våra sinnen... vissa gör det på ett sätt och andra på ett annat.
Okej folk kommer alltid festa och umgås tillsammans, men kolla skillnaden på hur man gjorde för hundra år sen och hur man gör det idag... den är stor.

Techno är bara en fluga?? Jo kanske, men den kommer alltid att uppskattas utav oss som lever med den idag.
Det kommer en ny musik still vart 20 år ungefär.
Vilka tar till dig den först?
Jo ungdomarna, och när technon kom så kom även droger med den.
Nästa musik still kanske tillför något helt annat och då blir det inte hippt att knarka..... vad vet jag.

Ser det inte som ett jätte problem att ungdomar idag tar mycket droger... för 15 år sen krökade man som fan.
Och innan dess vad det poopis med yoga eller nåt.

kom igen alla, håll denna tråd levande ett litet tag till.

Old Post Aug-20-2002 20:15  Sweden
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

drogerna är ju helt klart en av huvudnycklarna till hur danskulturen behandlas som den gör idag men frågan är om det verkligen är huvudsaken till det? jag har börjat inse mer och mer att det kanske inte hjälper att bara sitta å säga att drogerna måste bort...

som flera har påpekat så förekommer droganvändandet inte bara på ravefester och liknande utan även ute på vanliga krogar och fester och liknande saker

Precis som nån påpekade innan så kommer danskulturen att acepteras mer och mer men det kommer ta tid....kolla bara på rocken när den kom...den blev inte världsomspinnande över en natt....det tog flera år innan den blev riktigt riktigt stor....kollar man på danskulturen å jämför med rocken så visar det på att danskulturen snart kommer växa sig större än nånsin...dock kommer den nog inte att bli nån ny pop eller rock eftersom det idag finns så många olika genrer att välja mellan.....alla kanske helt enkelt inte klarar av att lyssna på trance å liknande....

jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll om trance/techno etc. förnkippas med droger...det kommer bli stort iaf..oavsett om folk knarkar inom den kulturen eller inte

det vi måste visa för dom icke insatta är att det inte är så farligt...vi måste visa att det är kul helt enkelt

å sen ang. droger så är det ju faktiskt så att det inte är så mycket farligare att ta t.ex. E än alkohol...allt handlar om i hur stora mängder du tar det....alkohol är fan minst lika farligt som E om du får för mycket....enda skillnaden är att det krävs en större mängd alkohol än det krävs E för att du ska vara i farozonen

(rätta mig om jag har fel på den sista punkten)

batteries not included.

- dave

Old Post Aug-20-2002 20:16  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

Massa bra inlägg,
Håller med det mesta, särskilt Vizays mogna 17-års vision, mycket bra grabben,

Sen bara för att jag tycker det är så kul att provocera så tänkte jag påpeka att många av Jre's exempel beror just på att narkotika _är_ förbjudet, vilka jag menar får ni smarta personer lista ut själva,

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Aug-20-2002 21:35  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

ryssen: jag vet inte om du va ironisk där eller inte men skit samma

men ryssen om man skulle legalisera droger...som jag ser det så skapar du ett nytt problem...dom personerna som börjar ta men inte klarar att kontrollera det....om en legallisering sker innebär det att staten måste ta ett viss ansvar för detta och ta hand om dom som inte klarar det...och för att ha råd med detta så måste man höja skatterna eller dra in resurserna på andra områden etc etc (du förstår säkert vart jag vill komma)

hur vrickat har samhället inte blivit då lilla lisa 7 år inte ens får egna skolböcker pga. att några inte har klarat av att hantera sitt bruk av droger (ok kanske lite överdrivet exempel men du förstår säkert återigen vart jag vill komma)

du måste ju betänka konsekvenserna av en legalisering...allt blir ju inte bra bara för att man tillåter det

batteries not included.

- dave

Old Post Aug-20-2002 22:05  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

Var inte alls ironisk, ber om ursäkt om du uppfattade det så!

Självklart måste man hjälpa dem som inte klarar av droger, man skulle få enorma pengar om alla resurser som går till att bekämpa droger gick till att hjälpa missbrukare istället, massor med pengar! Läste någonstans att 7/10 grova brott i Sverige var narkotika brott. Tänk vad mycket våldtäckter, mord, dråp, misshandel och rån polisen skulle kunna ägna sin tid åt!

Vi betalar MASSOR i skatt, finns definitivt pengar nog att hjälpa folk som inte klarar av droger, troligen skulle drogbruket öka i något decennium om det legaliseras innan folk lär sig handskas.

I grund och botten handlar det om att förbud mot droger skapar mer problem än om det varit lagligt!

Precis så enkelt är det

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Aug-20-2002 22:17  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Trance och Svarje
Post New Thread    Post A Reply

Pages (5): « 1 2 [3] 4 5 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackplayed by Christopher Lobsinger [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackThe Act - "Something About You" (DJ Garry Mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 05:22.

Forum Rules: