Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Förbjuda glowsticks?
Pages (4): « 1 2 [3] 4 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
WhiteRussian
Hooked on smack



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

Det handlar egentligen inte om det är farligt eller inte. Utan om man har rätt att bestämma över sig själv och sin egen kropp. Precis så lätt är det. Och helt seriöst, jag har _aldrig_ sett statistik på hur många som dött av enbart passiv rökning.

Det finns juh ett ganska känt exempel, en dansk servitris som blev tilldömd skadestånd efter hon fått lungcancer. Enligt henne pga passiv rökning. Grejen var att hon rökte också....

Det är bara en tidsfråga tills beslutsfattare around the world kommer fram till samma sak. Det har de juh gjort i Holland, Tyskland, England, Schweiz, Storbritannien, Spanien, Portugal, Luxemburg, Belgien...osv.

Helt enkelt att det är bättre att försöka minimera skador av droger än att helt förbjuda alla vilket leder till mycket mer problem.


___________________
Top Tunes:
Deepsky - Talk Like a Stranger (Skylark Dub)
Electric Tease - Tear It Up (Richard K's Ripped Remix)
Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Dec-19-2002 14:06  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

att jämföra ett ciggarett förbjud med ett förbud mot bilar känns lite avlägset...
Samhället är beroende av dess transporter således kan det inte förbjuds, men visst utveckla det och få fram ett miljövälligt alternativ. Drick du alkhol på krogen drabbar inte det mig, sätter du dig dock i en bil och försöker köra den blir du då den samhälls fara då åropade, men just att köra bilmed mer än 0,2 promille är förbjudet


Ciggaretter är inte något vi är beroende av i samhället, snarare är det en plåga och börde för det.
För mig får du kära sitta och röka hur mycket du vill, inne i ditt eget rum! Eller någon annanstanns där jag inte riskerar att bli drabbad eller att behöva stå ut med en illamående framkallande lukten som kommer från röken

Old Post Dec-19-2002 16:24  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm
Giftstav farlig för testiklar

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,241636,00.html

Old Post Dec-20-2002 12:16  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

Precis som alla andra håller jag med om att om man kan ta bort bara de farliga och låta de icke farliga vara kvar är juh det bara jättebra.

Men grejen är juh att det skulle vara intressant att se hur många som fått sina testiklar pajade av glowsticks.
Är det en stor sammhällsfara? Riskerar flera generationer att försvinna då generationerna innan har pajat sina testiklar?

Man får juh ha lite perspektiv, finns väl farligare saker att förbjuda då.


___________________
Top Tunes:
Deepsky - Talk Like a Stranger (Skylark Dub)
Electric Tease - Tear It Up (Richard K's Ripped Remix)
Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Dec-20-2002 12:59  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

Vad du inte tycks förstå vitryssen är att det är intresant hur många som fått sina testikal pajjade utan hur många som inte får det. Detta är knappat någon sytor samhällsfara då dessa lystavar endast förekommer i en väldigt begränsad skala.

Men förbjuder leksaker som är riktade till barn för att de inte är giftiga men de skulle potentielt kunna sväljas av barnet och på så sätt utgöra en fara.

Halsskyddet i ishockey för att ta ett exemple, i Sverige krävdes det en person död för att det skulle bli tvång på halsskydd, hur många tror du inte det fanns i Sverige som vid den tiden spelade hockey utan halsskydd och aldrig änns varit nära att få halsen uppskuren?

Varför tror du polisen har uniformer för? De skulle ju kunna ta många flera tjuvar om de alla var civila. Polisen har uniformer för att synas och på så sätt avskräcka från brott.

Det handlar om att förebygga

Old Post Dec-20-2002 15:36  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by AC.
att jämföra ett ciggarett förbjud med ett förbud mot bilar känns lite avlägset...
Samhället är beroende av dess transporter således kan det inte förbjuds, men visst utveckla det och få fram ett miljövälligt alternativ. Drick du alkhol på krogen drabbar inte det mig, sätter du dig dock i en bil och försöker köra den blir du då den samhälls fara då åropade, men just att köra bilmed mer än 0,2 promille är förbjudet


Okej, men samhället tjänar ju pengar på tobak, så då kan man säga att det ger någonting positivt tillbaka också.
Hur ser du på godis? Det ger också en känsla av njutning fast det egentligen bara är skadligt. Precis som tobak.

Du löper visst risk av att drabbas av andras fylla. Har du någonsin hamnat i bråk på krogen? Förmodligen ja. Var personen berusad eller nykter? Hur många mord, misshandlar eller andra brott tror du inte begås p.g.a. alkohol?

quote:
Originally posted by AC.

Ciggaretter är inte något vi är beroende av i samhället, snarare är det en plåga och börde för det.
För mig får du kära sitta och röka hur mycket du vill, inne i ditt eget rum! Eller någon annanstanns där jag inte riskerar att bli drabbad eller att behöva stå ut med en illamående framkallande lukten som kommer från röken


Visst, jag har inte en objektiv syn på den här frågan, det kan jag medge. Jag förstår ditt resonemang, men jag håller inte med. Tobak är en del av krogkulturen och så kommer det med största sannolikhet förbli. Så du kommer förmodligen fortsätta att irriteras av mina cigg för jag kommer inte sluta röka ute på ställen.

Old Post Dec-20-2002 16:33  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

Samhället förlorar nog mycket mera än vad de tjänar på ciggratter, samma sak med alkohol. Då tänker jag främst på sjukvårdskostnader

Old Post Dec-20-2002 16:48  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Ravesquad
Supreme tranceaddict



Registered: Sep 2001
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by King of Clubs

Jag tycker att en regering ska behandla sina medborgare som vuxna individer och låta dem göra sina egna val. Självklart behövs en del förbud, men dessa ska minimeras så gott det går. Det är min ideologi.

EDIT: Stavning


Då betalar du dina vårdkostnader också? då dessa knappast täcks av eventuella skatter på tobak utan av mina surt förvärvade slantar.. Sålunda är din rökning tyvärr inte bara ditt problem..


___________________
Ohm Nama Shivaya

Old Post Dec-20-2002 17:14  Sweden
Click Here to See the Profile for Ravesquad Click here to Send Ravesquad a Private Message Add Ravesquad to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att jag skulle kosta samhället mer än vad jag ger tillbaka. Alkohol- och tobakskatten är hiskeligt hög. Säg att jag röker ett paket cigaretter om dagen och dricker mej dyngig åtminstone nån gång i månaden. Utöver det så betalar jag faktiskt delvis mina vårdkostnader nuförtiden. Dessutom betalar jag ju skatt och annan moms som alla andra.

jag gör en förlustaffär även om jag, peppar peppar, kommer att få genomgå någon operation eller någon annan form av påkostad sjukvård i framtiden p.g.a. mitt osunda leverne.

Det är vad jag tror.

Old Post Dec-20-2002 17:46  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

Nu tänker jag inte bevis att staten får betala mer för dig om du blir sjuk pga av ditt ohällsosamma betende.

Vad som igentligen spelar roll är att du tar upp tid som kunde dedikerats åt andra sjuka person som kanske brutit benet och fått vänta i 12 timmar på akutmottagningen

Old Post Dec-20-2002 17:59  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

Svensk sjukvård är så otroligt underbemannad och det är inte rökarnas eller alkoholisternas fel. Att någon med ett brutet ben kan få vänta flera timmar på behandling beror på resursbrist.

Old Post Dec-20-2002 18:13  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
robstar
Excited



Registered: Nov 2001
Location: Stockholm

*Håller med Kungen*

Old Post Dec-20-2002 19:22  Sweden
Click Here to See the Profile for robstar Click here to Send robstar a Private Message Add robstar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Förbjuda glowsticks?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 2 [3] 4 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackunknown house tune (PvD played) [2004] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMario Piu - "Mathmos" [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 11:00.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!