Originally posted by Aendy
På ämnet en bokstav för mycket kan jag nämna något jag lärt mig under tiden jag suttit med min C-uppsats. Det ska tydligen vara Svanska Fotbollförbundet och inte som jag alltid trott Svenska Fotbollsförbundet. Konstiga
korrekt.. ägandeformen ligger redan i "svenska"... fast detta är ju inget folk känner till, så förmodligen försvinner det.. eller? i talspråk säger man iaf så dvs med dubbel ägandeform
Feb-04-2003 21:52
Glorie
Goodbye for now
Registered: Apr 2002
quote:
Originally posted by reveal
är det tre stycken kvar? vid livet i en räddningskapsel?
inte i en räddningskapsel, men ute i rymden... jobbigt...
aendy, svanska säger du? nee men fotbollsförbundet trodde ja me
Feb-04-2003 21:53
AC.
Supreme tranceaddict
Registered: May 2002
Min svenska är den värsta i många avsenden...
En undring har jag dock
Hur kommer det sig att ni lärt er alla dessa regler gällande svenskan?
Och var?
Detta är väl knappast något som tagits upp under svenskan i gymnasiet antar jag
(de tre som är kvar ute i rymden är på en internationel rymdstation, vilket är försed med en räddningskappsel)
hmm börjar bli väldigt offtopicet hära, när jag sätter det som kan räknas till 'ontopic' inom parantes
Feb-04-2003 22:32
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Jag plockade upp de regler som jag kan i högstadiet, min svensklärare i gymnasiet sög. Anledningen att jag plockade upp en massa var för att jag hade ett stort intresse i att lära mig latin så småningom.
Feb-04-2003 22:45
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
min svensklärare (inte svenskalärare ) i högstadiet regerade, sjukt bra på alla sätt... men sen så beror det väl på att man är allmänt intresserad av att lära sig/utbilda sig... tror det har lite med det att göra faktiskt... (antar att universitetsutbildade stavar bättre än de som inte gått ut gymnasiet, för att dra en kanske något långsökt parallell)
edit: sen det här med särskrivning...
förstår inte att folk inte förstår det betyder ju inte alls samma sak om man särskriver... beror på att svenskan är ett av få språk i världen där uttalet av ett ord bestämmer vad det ska betyda, dvs två olika ord kan ha exakt samma stavning men skiljs åt via uttalet
praktexempel på särskrivning: brun hårig sjuk sköterska/brunhårig sjuksköterska
Feb-04-2003 23:04
AC.
Supreme tranceaddict
Registered: May 2002
Låter ju rätt logiskt att unvi. utbildade kan bättre svenska än de som inte gått ut gymnasiet, dvs de som fortfarande håller på att lära sig svenska
Jag särskriver mera vid en datorskrivning än vid handskrivning, detta pga att vid en dator skriver jag mycket snabbar och förmodligen slår hjärnan slint och slänger i väg mitt pekfinger på långtangenten när den hör ett nytt ord vilket då skulle kunna resultera i särskrivningar.
Att jag dessutom har lite svårigheter med siktet vad det gäller tangenter gör ju inte min sak bättre.
Jag missade en heldel kunskap på högstadienivå, detta för att man faktikst inte behövde plugga något föränns sista året/terminen. (Detta har jag såklart fått sota för i efterkommande studier, framför allt mattematik)
Originally posted by Glorie
inte i en räddningskapsel, men ute i rymden... jobbigt...
Finns som sagt en rysk raket däruppe, så de kan komma ner ifall det behövs. Men förr eller senare måste de skicka upp en raket iaf, eftersom stationen e så tung att den sjunker ner hela tiden, och därför behövs det då och då en raket som dockar vid den och "lyfter upp" den igen. (läste det ngnstans... ganska tufft.)
Om svenskan: jag kan iaf skylla på att jag har lärt mig svenska på lite mindre än 5 år Det kommer du märka ifall du ngnsinn hör mig prata...
Feb-05-2003 08:00
Glorie
Goodbye for now
Registered: Apr 2002
quote:
Originally posted by cviper
Om svenskan: jag kan iaf skylla på att jag har lärt mig svenska på lite mindre än 5 år Det kommer du märka ifall du ngnsinn hör mig prata...
fem år huh? du skriver skrämmande bra då ja har såklart läst dina poster extra noga nu
Originally posted by Glorie
fem år huh? du skriver skrämmande bra då ja har såklart läst dina poster extra noga nu
Nja, min svensklärare (dvs. inte svensk*a*lärare ) har vid flera tillfällen påpekad om min "gammal-svenska meningsbyggnad". Hon tyckte den var ... lite annorlunda.
Aldrig gillat att lära mig språk, men ödet spelade mig en liten spratt: jag kan nu tyska, svenska, engelska & finska (fast finska kan jag inte skriva/läsa allt för bra). Hade också franska och latin ett tag i skolan, både "ofrivilligt".
Va 'off-topic' hela threaden plötsligt blev
Feb-05-2003 17:28
Vizay
immiNspired
Registered: Dec 2001
quote:
Originally posted by cviper
Va 'off-topic' hela threaden plötsligt blev
ähhh vadå e la skönt att man kan gå lite off topic då och då utan att hela forumet börjar skrika å gorma om det
batteries not included.
- dave
Feb-05-2003 22:19
el_vez
tranceaddict
Registered: Jan 2003
jag går väl lite "on topic" igen då och tycker synd om christer fugelsang som jag trode skulle bli den första svensken i rymden och inte någon fd-baren deltagare eller liknande
Feb-05-2003 22:22
Vizay
immiNspired
Registered: Dec 2001
håller med el_vez (som jag förövrigt inte sett innan va jag vet iaf, välkommen )
hoppas verkligen att han blir först å inte nån från den där patetiska jäkla dokusåpan...de vore fan pinsamt