|
Uitslag poule 3
Gaan door: Mix 10 / Mix 12
Gaan niet door: Mix 09 / Mix 11
Commentaren voor Mix 09 en Mix 11
Mix 09
Mix 09
Techniek
Technisch was deze mix best oké, maar zeker niet super. Het beat- en phasematchen was redelijk tot goed, en de fouten die voorkwamen werden redelijk goed opgevangen en weggewerkt of handig gecamoufleerd. Harmonisch zat het wel niet altijd even goed. Geregeld waren er overlappende melodieën of basslines, en dat was soms storend. Soms waren die clashes te wijten aan te vroeg inmixen, soms waren ze te wijten aan tracks die harmonisch niet bij elkaar pasten (zie bij Opbouw/Flow). De dj speelde ook vaak met het volume en effectjes. Soms waren ze op hun plaats en goed uitgevoerd, en gaven ze de mix iets extra’s. Soms waren ze echter minder goed uitgevoerd of pasten ze niet helemaal in de flow van de mix, en dan is zo’n Spielerei eerder storend. 18/25
Opbouw/Flow:
De opbouw van deze mix was me niet helemaal duidelijk. De eerste paar platen hadden een beetje een progressive gevoel, maar daarna werd er nogal abrupt overgeschakeld op wat meer groovy en housy nummers, afgewisseld met meer electro/minimal getinte plaatjes. Jammer genoeg leken de platen nogal at random in de mix gegooid, waardoor de meeste platen niet echt bij elkaar pasten qua stijl en vibe. Zo kreeg je op 4 nummers tijd een overgang van commerciële groove (Supermode) naar minimal, dan naar Ibiza house en weer terug naar minimal. Op die manier leek er weinig lijn en verhaal in de mix te zitten, en leek het eerder een willekeurige verzameling van tracks die min of meer in grote lijnen binnen hetzelfde genre zitten, maar toch totaal van elkaar verschillen. Er was ook geen opbouw naar een hoogtepunt in de mix, het kabbelde zo maar een beetje voort. Ik denk dat de mix veel beter tot zijn recht zou zijn gekomen als de tracks in een iets andere volgorde hadden gestaan, zowel qua flow en opbouw als in technisch (harmonisch) opzicht. 9.5/15
Trackkeuze:
De mix begon veelbelovend met Yah Yah, maar daarna vond ik de trackkeuze maar matig en weinig origineel. De mix was wel origineel in de zin dat het geen trancemix was, maar een eerder groovy mix. Maar qua tracks was de mix dan weer minder origineel. Naar mijn smaak waren er té veel crossover groove/electro/minimal hitjes die je op elke fuif en in elk danscafé kunt horen en die al op elke commerciële clubcompilatie van het voorbije jaar hebben gestaan. Op zich is het niet slecht dat je hitjes in een mix steekt, dat geeft de luisteraar een punt van herkenning en zin om verder te luisteren. Maar dit was naar mijn gevoel een beetje te veel van het goede, zeker in combinatie met de zwakke flow. Ik kreeg te vaak het gevoel dat de dj gewoon wou scoren (of op safe spelen?) door willekeurig wat semi-commerciële hitjes in de mix te gooien. Toch zitten er ook een paar sterke en minder bekende platen en een paar sterke vocals tussen, dus helemaal rampzalig is het zeker niet. 6.5/10
Totaal: 34/50
--
Mixtechniek:
Setje begint wat stroef, de eerste transition is wel mooi gebeatmatched ,
maar daar bleef het dan wat bij, plaat komt in op verkeerde moment ingegooid
en paste eigenlijk echt niet bij de vorige.. Na de eerste transitions was er
opeens een erg goeie transition, en vanaf dan waren de transitions toch
beter, platen werden op geschiktere momenten ingegooid, enz. Goed herpakt en
mixen altijd lekker lang proberen aanhouden.
Nog iets over je effectjes die je wou toevoegen aan je set.. Niet zomaar los
wat beginnen draaien aan je knobs.. Het idee die erachter zit was goed, maar
jammergenoeg de timing niet..
Ook spijtig dat je bij de laatste track een beetje te overmoedig bent in je
idee om wat te gaan pitchen naar de climax toe, maar jammergenoeg had dat
niet echt een positief effect voor mij op de climax, die daardoor veel
minder sterk overkwam. 15/25
Structuur:
Er zat duidelijk wel een idee achter om tegen het einde van de set toch een
schoon climaxke te kunnen leveren. Daar is de dj redelijk goed in geslaagd
vind ik. Wel jammer.. De openingstrack was echt heeel goed, maar past totaal
niet in je setje als je de tracks hoort die er daarna op volgen.. indien je
wat langer progressive gebleven had dan had dit natuurlijk wel gekunnen.. Nu
was er een te groot contrast met de 2de track.. Redelijk wat hitjes
gedraaid.. op zich is er daar niets mis mee natuurlijk , maar misschien
waren het er toch teveel. Eerlijkgezegd vond ik de tracks die ik op voorhand
niet kende of maar vaag kende gewoon de beste.. Er zat een hele vette ruwe
track in net op et goeie tijdstip van de set naar de climax toe waardoor ik
toch effe lekker aant meefeesten was Misschien had et NOG beter geweest
die ruwe track als laatste te draaien, kwestie van de afsluiter in de
hoogste climax te laten eindigen.., nu vond ik de laatste track toch
eigenlijk al een beetje et begin van de afbouw.. 11/15
Concept:
Eerlijkgezegd twijfel ik nog altijd tussen 2 concepten om te bepalen wat
eigenlijk je echte concept was achter de mix.. gewoon voor een ambicafé of
een lekker setje voor thuis.. Aangezien je dan met zoon chilly progressive
track opent ben ik eerder geneigd te concluderen dat je voor een setje gaat
om thuis te beluisteren.. In dat opzicht vond ik dan ook dat je dat niet
slecht gedaan hebt Transitions mogen in dit geval ook lang duren en da
deed je ook.. Dan komen we terug op die effecten.. en die vind ik dan niet
echt passen in het concept van de set.. vooral dat pitch gedoe bij de
laatste plaat niet.. Wel is het duidelijk dat je opt einde van de set toch
een leuk feestje wil laten plaatsvinden en kvind dat je in dat opzicht best
een goeie trackkeuze hebt gemaakt. Concept vond ik dus redelijk goed
meevallen:
Wil de tracklist best eens bekijken want ik heb paar goeie tracks gehoord 7/10
--
Techniek 14/25
Verre van zuivere techniek. Geen al te zware fouten maar veel op zeker gespeeld met korte overgangen. Het “gepruts” in de voorlaatste track was er teveel aan.
Concept - Structuur – Tracks 18/25
Combinatie van progressive trance en house ben ik maar matig fan van. Kwerd eerst nog verleid met die remix van chasing cars, de set drijft door op het zelfde ritme.
Mix 11
Techniek
Technisch zat deze mix ongeveer op hetzelfde niveau als mix 09. Het beat- en phasematchen was meestal redelijk tot goed, en foutjes werden meestal snel gecorrigeerd. Maar er zaten ook enkele overgangen bij waarin het zwaar misliep, zoals bijvoorbeeld de laatste. In die gevallen is het misschien aangenamer voor de luisteraar om zo’n overgang waarin de beats sterk uiteen lopen niet zo lang te rekken als nu het geval was. Sommige overgangen waren harmonisch ook dissonant. Bijvoorbeeld bij de eerste overgang: het idee erachter was heel mooi, en de timing was ook goed. Maar jammer genoeg pasten beide melodieën totaal niet bij elkaar, waardoor het eerder storend klinkt. Het is ook twee keer voorgevallen dat een plaat op het verkeerde moment werd ingemixt en daarom snel terug uit de mix werd gehaald. Zo’n dingen kunnen de luisteraar het gevoel geven dat je als dj je platen niet goed genoeg kent om de overgangen goed te timen. 17/25
Opbouw/Flow
Er was in deze mix wel sprake van enige vorm van flow, maar jammer genoeg viel de mix zo’n beetje uiteen in twee aparte delen. Het eerste half uur bestaat uit stevige, melodische trance met genoeg energie om de vaart in de set te houden. Dan wordt er opeens redelijk bruusk overgeschakeld naar stevige techtrance, zonder echt een rustige en geleidelijke overgang. Dat brak voor mij wel een beetje de aangename uplifting sfeer die de mix tot dan toe had. Daarna wordt stevig verder gebeukt, met slechts af en toe een spoor van melodie. Beide stijlen zijn wel perfect te combineren in een set, maar in deze mix leek het meer alsof er twee aparte, contrasterende delen waren zonder een overgang of verbinding ertussen. En voor mij mocht de dj gerust verdergaan in de stijl van het eerste half uur van de mix, want die kon me veel meer bekoren dan het tweede deel.
Als laatste plaat koos de dj voor Beautiful Things, en dat was toch een verrassing. Het idee om de mix met een zachtere track af te sluiten is heel goed, maar in dit geval was het contrast tussen deze track en de voorgaande gewoon té groot, net zoals eerder in de mix. Bovendien was de plaat naar mijn smaak ook iets té hoog opgepitched, waardoor het eerder klonk als Andain ft The Chipmuncks. 10/15
Trackkeuze
De trackkeuze in deze mix vond ik wat wisselvallig. Het eerste half uur was sterk, met goeie melodische en uplifting trance, stuk voor stuk sterke, kwalitatieve en redelijk bekende nummers. Het tweede deel was naar mijn mening dan weer veel minder, met relatief platte techtrance en hardere platen die me nooit echt konden bekoren. De keuze van de laatste plaat was origineel, maar zoals hierboven al gezegd paste de plaat niet echt in de mix, waardoor de keuze toch niet zo geslaagd was. 6.5/10
Totaal: 33,5/50
--
Mixtechniek:
Mix begon met een paar lekkere transitions vond ik, zeker ni mis, soms wat
bijregelen maar das de normaalste zak van de wereld natuurlijk.. Naart einde
van de set toch wat meer moeilijkheden ondervonden dacht ik, af en toe een
trainwreckske, met als hoogtepunt die laatste overgang naar Beautifull
Things.. ANyway, zit hier als stuurman aan wal mijn commentaar te geven, dus
ik heb makkelijk praten. Over het algemeen vond ik de transitions nog deftig
gedaan hoor, et moment dat ze ingefade werden was telkens goed gekozen, en
das ook heel belangrijk, alleen et gebeatmatched blijven van de platen daar
was er voor mij toch nog een tekort 18/25
Structuur:
Structuur zat hier best ok, van Trancy sounds gingen we over naar een meer
techy track om wat op dat niveau te blijven hangen.
Alleen de afsluiter: die vond ik persoonlijk wat ongepast en ik zou
eigenlijk nooit op zoon manier afsluiten.. Van 4LB naar de G&D Remix van
Beautifull Things is een erg groot verschil.. Akkoord, het is een goeie
plaat, maar het contrast tussen beide is zoo groot qua Bpm en stijl enzo..
Voor mij werkte het jammergenoeg niet.. En de transition ging daar ook wel
effe uit de bocht..
Voor de rest een goeie opbouw enzo, Ik heb echt wel genoten van dit setje,
en dat was mede het geval door de opbouw die erachter zat.
Verder nog et feit dat er voor mij wel redelijk veel hitjes inzaten.. maar
daar stoorde ik mij niet aan.. vooral in het techy gedeelte hoorde ik dan
weer plaatjes die voor mij onbekend waren en die echt wel heel lekker
klonken. 11/15
Concept:
Tis duidelijk dat dit een setje is die evengoed zou kunnen gerecord zijn
vanop een Trance/Techtrance-party. In dat opzicht is die set dan ook goed
opgebouwd. En de tracks zouden er zeker de sfeer in kunnen houden. 8/10
--
Mix 11 25/50
Techniek 12/25
Onzuiver tot slecht mixen zeker in het 2e deel van de mix. Verschillende slechte overgangen
Concept – structuur – tracks 13/25
Het eerste deel van de set vind ik zeer ok. Goeie trance tracks. Dan toch een zeer bruuske overgang naar tech trance gevolgd door een paar populaire tracks. Die afsluiter van Gabriel & dresden verknoeid het wel volledig. Wie draait er nu een track als die tegen die pitch na al dat hard geweld?
Last edited by Push2005 on Oct-23-2006 at 18:59
|