|
| quote: | Originally posted by Progrez
En dan nog. Ik ga al naar het voetbal sinds 1989 en bij mijn weten zijn er altijd al 'kwetsende' dingen geroepen naar de overkant. Maar nu, met de communautaire crisis nog vers in het achterhoofd, mag er ineens niets meer naar de rivaliserende supporters geroepen worden.
Als dat zo doorgaat, zitten we binnen 5 jaar braafjes op een stoel met das en maatpak en houden we onze mond tot we het stadion uit zijn. |
Idd, de voetbalbeleving begint meer en meer te verdwijnen en plaats te maken voor een cinemapubliek. Wij in Genk hebben al langer te kampen met ganse gezinnen die op het gemakje naar het stadion komen, een lekker zakje snoep kopen, hopen een prijs te winnen tijdens "De Prijzenregen", even met de sjaal zwaaien wanneer er gescoord wordt, en vervolgens weer glimlachend naar huis gaan (voor het resultaat zullen zij hun slaap niet laten). De diehard-supporters die er elke week staan, ongeacht de sportieve toestand, die worden steeds tegengewerkt. En niet meer alleen in Genk, maar in gans België is dit aan het gebeuren. Matchen op de meest onmogelijke uren (op zondagavond om 23u terug van Brugge naar Genk rijden, jeuj!), buscombi's (ook al woont ge op 2km van het stadion, dan nog moet ge met de bus komen..), en vooral bij het minste beetje met stadionverboden en boetes gaan zwaaien. Ikzelf ben me vorig jaar bv mogen gaan verantwoorden op het politiebureau omdat ik mijn middelvinger omhoogstak tijdens Standard-Genk, in het heetst van de strijd in een overvol vak meters hoog op de derde ring.. Dit wordt door Binennlandse Zaken als "provocerend" beschouwd en zou dus geweld kunnen uitlokken bij de supporters van de tegenpartij.. Ja heel dat stadion zit natuurlijk met een verrekijker naar het bezoekersvak te turen, om vervolgens te flippen als er een middelvinger te zien is.. En zo zijn er supporters genoeg die stadionverbod hebben gekregen omdat ze verkeerde gebaren maakten, een te provocerende slogan op hun spandoek hadden, een doelpunt vierden door aan de hekken te hangen, enz...
En alsof dat nog niet genoeg is, gaat men nu ook nog eens de spreekoren aanpakken. Spreekoren die al jarenlang gezongen worden in het voetbal, en waar tot voor kort niemand problemen van maakte omdat het duidelijk was dat deze ludiek bedoeld waren en dus niet letterlijk opgevat moesten worden. Maarja omdat sommige mediageile figuren wat aandacht willen, worden deze songs door een bende moraalridders plots als "not done" en "racistisch" beschouwd. En natuurlijk springen alle hoge Waalse pieten mee op de kar, ook al hebben ze er niets mee te maken.. Maar als de Waalse supporters anti-Vlaamse slogans scanderen (wat ook wekelijks wel gebeurt), dan hoort ge er weer geen haan naar kraaien..
Dit weekend vindt er trouwens een eerste actie van "Football For Fans plaats, een gezamelijk initiatief van de verschillende supportersclans tegen deze negatieve tendens in het voetbal. Al betwijfel ik of zoiets veel kan veranderen..

.:: Trance is a natural drug that will heal us all ::.
|