|
Een visum als bruidsschat
Hierjust weer intressante reportage op panorama zondag bekeken:
| quote: |
Abla en haar zoon Davut zijn geen alleenstaand geval. In de zomermaanden neemt de bevolking van Emirdag en de omliggende dorpen exponentieel toe. De Belgische Turken keren graag terug naar hun streek van herkomst, Belgische nummerplaten zijn er talrijker dan Turkse in de zomer.
De jongeren komen vaak getrouwd terug van zo'n verblijf. De cijfers liegen niet: net geen twee derden van alle Belgische Turken huwt met iemand uit Turkije. Huwelijksmigratie is overigens geen fenomeen dat eigen is aan de Turkse gemeenschap. Ook bij de Marokkaanse Belgen trouwt ongeveer twee derden met een partner uit het moederland.
Panorama sloeg deze zomer zijn tenten op in het Turkse Emirdag en leefde er van trouwpartij naar trouwpartij. Een huwelijk tussen een Turkse jongen of meisje van bij ons met iemand van ginder kan snel gaan. Van het moment dat de families het eens zijn en de twee trouwkandidaten zien elkaar zitten, is alles binnen een week beklonken.
"Mijn studio is vaak de plaats waar bruid en bruidegom voor het eerste echt bij elkaar zijn," zegt fotograaf Adem Uygurlu. "De jongen en het meisje schamen zich zo voor elkaar dat ze elkaar zelfs geen hand durven te geven." |
Frappant tijdens de reportage en dan heb ik het niet over dat uithuwelijken (voor ons Europeanen is zoiets raar) was dat meermaals werd gezegd door de toekomstige turkse vrouwen/mannen dat ze echt naar België willen, omdat Belgie het beloofde land waar de overheid met geld gooit. Ook wel gedeeltelijk zo, ma dan hoor je effe later een bruidje aan het woord die zegt "ik ben niet van plan om te gaan werken", daar gaat ze zich nog lelijk op verkijken denk ik.
Reportage
Denk dat Zehra hier pak mee kwijt over kan