|
|
|
|
 |
|
 |
 |
massiveK
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2006
|
|
|
| quote: | Originally posted by diddi
[QUOTE]Ik heb an sich geen probleem met die faciliteiten, het stoort me gewoon mateloos dat 90% van de Walen die in Vlaanderen wonen (of Brussel) 2 woorden Nederlands kan. Wij als Belgen klagen soms over de integratie van immigranten, maar we mogen ook eens binnen ons landje kijken hoor. Als ik in Dinant ga wonen, ga ik MOETEN leren Frans spreken. |
Daarmee ga ik helemaal akkoord, franstaligen moeten (in hun eigen interest en ook om meer crodiale te zijn) beter nederlands spreken.
OOk is het normaal dat een franstalig die in Brugge of Gent ga wonen moet in het nederlands spreken.
Maar wat de peripherie (rand?) betreft is het toch niet vergelijkbaar.. hier zijn sinds jaren de franstaligen een merderheid of een strenge minderheid...Ze waren al annwezig in die gemeenten toen men de taalgrens heeft gedaan.. Dus hebben ze faciliteiten gekreegd en ik zie niet waarom het zou veranderen.
| quote: | Ons koningshuis is de kers op de taart: de vertegenwoordiging van ons landje in het buitenland. Daar spreekt men zogezegd Frans en Nederlands. Ik heb eens een raportage gezien van prins Filip en zijn familie op uitstap. Mathilde riep hare kleine int (gebroken) nederlands, en die kleine verstaat da gewoon niet en vraagt om te herhalen int Frans. Prins Filip en Mathilde zullen binnen enkele jaren ons vertegenwoordigen Mathilde kan verdoeme 100 woorden Nederlands. (zie uitspraak Leterme over McEwen ) |
Ja stop maar met die koningshuis, dat is toch belachelijk. De koning spreekt zo goed nederlands als onze premier spreekt het frans.. Ook spreekt Prins filip vlot nederlands. Wat de vrouwen betreft. tja ze hebben niet het nederlands geleerd toen ze jongen waren.. Paola komt uit italie en Mathilde uit Dinant.. Zoals het was al gezegd, het is altijd moeijlijker een taal te leren als je volwassen ben. Maar dat is toch niet een excuus (vooral voor mathilde) en ze moeten zonder twijfel hun niveau te verbeteren... Maar voor de koning en de prins zie ik geen probleem...
| quote: | Och, zoals ik hierboven al schreef: de Walen hebben geen recht van spreken. Zij worden overal in het Frans geholpen, zij zullen nooit gediscrimineerd worden. Het zijn steeds de Vlaamstaligen die moeite moeten doen om te communiceren en ruzie maken omdat ze dat beu zijn... I rest my case! |
Voor mij de uitlegging is meer een oude minderheid complex die in het 19ste eeuw bestond (nu is het veranderd maar toch is al die taalkwestie daar oorspronkelijk)
Als ik ga naar vlaanderen heb ik vaak slechte reacties van domme mennen als ik met mijn vrienden (die franstalig zijn) in het frans spreek
Ook het feit dat alle inschrijvingen in het frans met volle grafitti staan is niet echt cordiaal
Ik ken veel nederlandstaligen die geen woord frans spreken
Walonen zijn niet brusselaars.. ik woon in brussel en ben zeker niet walloon.
Het is verkeerd dat franstaligen overal in het frans geholpen zijn, ga maar in antwerpen of gent, je moet vaak nederlands spreken als je iets vraagt (en het is normaal)
| quote: | | zij zullen nooit gediscrimineerd worden |
Dat is precies waarom vlaanderen wil niet handtekenen de europeese conventie tot berscherming van een minderheid??
| quote: | En die grenzen van Brussel, laat me niet lachen. Die zullen nooit uitgebreid worden. En als we dan toch zo eerlijk gaan doen dan mag de eerste minister NOOIT meer van Wallonië komen (want Vlaanderen heeft een grotere populatie) en moeten er int parlement en senaat ook meer Vlamingen zetelen. |
Ja maar voor de grondwet te veranderen (en de faciliteiten veranderen) heb je een gekwaificeerde meerderheid nodig en vlaanderen is 55 % of belgie.. niet 75% dus... het zal ook niet veranderen
De premier is gezien als neutraal wat de taal betreft.. hij is niet vlaams en niet franstalig (in theorie)
Toch begrijp ik niet waarom hij kon niet een uit wallonie komen. Ok vlaanderen heeft eenn grotere bevolking maar het is alleen 10 % verschil.. waarom niet een frastalige premier een keer op 4?
Al deze dingen tonen dat we hebben nu bereikt een evengewicht punt.. met het traditionele belgische "compromis"
De faciliteiten aanvallen zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe revendicaties van de franstaligen (zelfs als voor mij een uitbreiding van de brusselse regio een goeie ding voor de twee kanten kan zijn,zowel op en taalniveau dan op het economische niveau)
Waarom concentreren onze politicus niet op de echte belangrijke vragen : economie, zekerheid, levenskwaliteit enz. enz. we verloren te veel tijd en energie in deze dommme ruzies (probeer eens deze uit te leggen tot een engelsman of een italiaans.. hij zal niks begrijpen)
EDIT : Ok ik weet dat ik heb veel fouten gemaakt maar kom niet zeggen dat ik geen moeite geef om in het nederlands te communiceren
|
|
Aug-24-2006 10:01
|
|
|
 |
 |
diddi
Trance 4 ever

Registered: Aug 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by massiveK
Waarom concentreren onze politicus niet op de echte belangrijke vragen : economie, zekerheid, levenskwaliteit enz. enz. we verloren te veel tijd en energie in deze dommme ruzies (probeer eens deze uit te leggen tot een engelsman of een italiaans.. hij zal niks begrijpen)
EDIT : Ok ik weet dat ik heb veel fouten gemaakt maar kom niet zeggen dat ik geen moeite geef om in het nederlands te communiceren |
Je pense qu'on doit aller vers une nouvelle étappe dans la fédéralisation. On rencontre aujourd'hui beaucoup de problèmes en Flandre qui ne peuvent pas être résolues au niveau national. Je suis convaincu que plus d'autonomie pour les régions va résulter dans une politique qui répondra mieux aux besions de la population (locale). Je prends comme exemple la justice, mais il y en encore d'autres. Et je suis convaincu que les discussions sur la frontière linguistique ou les facilités vont diminuer.
Je ne suis pas totalement contre le roi ou la Belgique, mais je trouve que, dans notre temps, la connaissance du Néerlandais ou du Français est essentielle, vu le système et le niveau de l'éducation d'aujourd'hui. Tout le monde a la possibilité à l'essayer, mais il faut prendre cette opportunité. Je vois cette connaissance comme "avoir du respect".
C'est bien que tu essaie te défendre en Néerlandais, je sais que ce n'est pas facile (vu la terminologie spécifique), mais tu montre du respect. Et rassure-toi, je commets aussi encore beaucoup d'erreurs!
|
|
Aug-24-2006 10:33
|
|
|
 |
 |
Push2005
Sidechain'd
Registered: Oct 2004
|
|
|
Je pense qu'on doit aller vers une nouvelle étappe dans la fédéralisation. On rencontre aujourd'hui beaucoup de problèmes en Flandre qui ne peuvent pas être resolues au niveau national. Je suis convaincu que plus d'autonomie pour les régions va résulter dans une politique qui répondra mieux aux besions de la population (locale). Je prends comme exemple la justice, mais il y en encore d'autres. Et je suis convaincu que les discussions sur la frontière linguistique ou les facilités vont diminuer.
Je ne suis pas totalement contre le roi ou la Belgique, mais je trouve que, dans notre temps, la connaissence du Néerlandais ou du Français est essentielle, vu le système et le niveau de l'éducation d'aujourd'hui. Tout le monde a la possibilité à l'essayer, mais il faut prendre cette opportunité. Je vois cette connaissance comme "avoir du respect".
C'est bien que tu essaie te défendre en Néerlandais, je sais que ce n'est pas facile (vu la terminologie spécifique), mais tu montre du respect. Et rassure-toi, je commets aussi encore beaucoup d'erreurs! |
Ik geloof dat men naar een étappe nieuws in fédéralisation moet gaan. Men ondervindt vandaag vele problemen in Vlaanderen die niet resolues op nationaal niveau kunnen zijn. Ik word overtuigd dat meer autonomie voor de gebieden tot een beleid zal leiden dat beter zal antwoorden op besions van de bevolking (plaatselijk). Er neem als voorbeeld de rechtvaardigheid, maar er in nog anderen. En ik word overtuigd dat de debatten over de taalkundige grens of de faciliteiten zullen verminderen. Ik ben niet volkomen tegen de koning of België, maar ik vind dat, in onze tijd, connaissence van de Nederlander of de Fransman essentieel, gezien het systeem en het niveau van de opvoeding van vandaag is. Iedereen aan de mogelijkheid om het te proberen, maar men moet deze gelegenheid nemen. Ik zie deze kennis zoals "van de naleving" hebben. Het is hoewel jij je verdedigen in Nederlanders probeert, ik weet dat het niet gemakkelijk (gezien de specifieke terminologie) is, maar jij toont van de naleving. En stelt toi gerust, ik bega eveneens nog vele fouten!
Babelfish, you gotta love it 
|
|
Aug-24-2006 10:35
|
|
|
 |
 |
massiveK
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2006
|
|
|
Je pense qu'on doit aller vers une nouvelle étappe dans la fédéralisation. On rencontre aujourd'hui beaucoup de problèmes en Flandre qui ne peuvent pas être résolues au niveau national. Je suis convaincu que plus d'autonomie pour les régions va résulter dans une politique qui répondra mieux aux besions de la population (locale). Je prends comme exemple la justice, mais il y en encore d'autres. Et je suis convaincu que les discussions sur la frontière linguistique ou les facilités vont diminuer.
Je ne suis pas totalement contre le roi ou la Belgique, mais je trouve que, dans notre temps, la connaissance du Néerlandais ou du Français est essentielle, vu le système et le niveau de l'éducation d'aujourd'hui. Tout le monde a la possibilité à l'essayer, mais il faut prendre cette opportunité. Je vois cette connaissance comme "avoir du respect".
C'est bien que tu essaie te défendre en Néerlandais, je sais que ce n'est pas facile (vu la terminologie spécifique), mais tu montre du respect. Et rassure-toi, je commets aussi encore beaucoup d'erreurs! |
Merci
Je crois aussi que la connaissance de l'autre langue est essentielle ou en tout cas importante.
Le fédéralisme et l'autonomie de la flandre ne me dérange pas sur le plan conceptuel. A condition que cela ne débouche pas sur des situations surréalistes avec des dizaines de reglements différents selon l'endroit ou on se trouve. Imaginez une entreprise étrangere qui veut venir investir en Belgique.. ils doivent rigoler avec toutes nos réglementations.. Donc plus d'autonomie pourquoi pas a condition que ca n'amène pas plus de difficultés administratives et que ca ne se fasse pas au détriment de la minorité. La flandre n'a pas intéret a avoir a coté d'elle une wallonie au bord de la faillite, les wallons etant les premiers clients des entreprises flamandes.
Pour la sécurité sociale, comme l'a dit vande lanotte, ce serait une mauvaise idée de la régionaliser alors que la Flandre va subir de plein fouet le vieillissement de la population.. en outre les seuls moyens de limiter le trou de la sécurité sociale c'est de globaliser les rentrées (pas uniquement sur le travail via les cotisations).
Sinon je ne suis pas le genre de francophone qui dit NON NEE sans meme regarder ce qu'on propose.
|
|
Aug-24-2006 11:13
|
|
|
 |
 |
diddi
Trance 4 ever

Registered: Aug 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by massiveK
Merci
Je crois aussi que la connaissance de l'autre langue est essentielle ou en tout cas importante.
Le fédéralisme et l'autonomie de la flandre ne me dérange pas sur le plan conceptuel. A condition que cela ne débouche pas sur des situations surréalistes avec des dizaines de reglements différents selon l'endroit ou on se trouve. Imaginez une entreprise étrangere qui veut venir investir en Belgique.. ils doivent rigoler avec toutes nos réglementations.. Donc plus d'autonomie pourquoi pas a condition que ca n'amène pas plus de difficultés administratives et que ca ne se fasse pas au détriment de la minorité. La flandre n'a pas intéret a avoir a coté d'elle une wallonie au bord de la faillite, les wallons etant les premiers clients des entreprises flamandes.
Pour la sécurité sociale, comme l'a dit vande lanotte, ce serait une mauvaise idée de la régionaliser alors que la Flandre va subir de plein fouet le vieillissement de la population.. en outre les seuls moyens de limiter le trou de la sécurité sociale c'est de globaliser les rentrées (pas uniquement sur le travail via les cotisations).
Sinon je ne suis pas le genre de francophone qui dit NON NEE sans meme regarder ce qu'on propose. |
La division de la sécurité sociale est en effet un des points où la Flandre se distinque vis à vis de la Wallonie. Si nous voulons limiter les indemnisations, soit en temps, soit en argent ou tout les deux, tu sais aussi que ça va jamais passer le parlement et le sénat, vu la position forte du PS. Et je pense que c'est à cause de telles situations, que la Flandre se battent contre la Wallonie. Le point de vue est totalement différamment et ça devient de plus en plus compliqué. Si on regarde les dernières élections: les partis politique qui se trouvent dans le parlement nationale sont totalement différent que les partis dans le parlement Flamand.
Ce que tu mentionnne vis à vis les entreprises, on peut définir une sorte de skelette, c'est à dire des règles de base appliquées en Flandre et en Wallonie. Contrairement, je sais que aujourd'hui qu'il existe déjà des différences sur la fiscalité entre la Wallonie et la Flandre. Et ça ne posent pas vraiment des problèmes. On doit avouer qu'on est un pays particulier. Si on regarde à l'étranger, même en Europe, tu vois qu'un peuple veut garder son identité et aussi avoir et garder son avenir en mains.
|
|
Aug-24-2006 11:43
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 16:53.
Forum Rules: