Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

En liten fundering: Vad är det som skiljer i mentaliteten mellan dels demonstranter a´la Göteborgskravallerna och Reclaim the streets och dels huliganer i samband med fotbollsmatcher.

Man hör aldrig fotbollssupportrar som hamnar mitt i våldsamheterna som anmäler polisen för övergrepp och övervåld men så fort någon av snorvalparna i palestinasjal hamnar i våldsamheter då anmäls det poliser av medborgarvittnen och annat löst folk. Finns det en anledning till detta?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post May-03-2003 14:11  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by mindshooter
så länge det finns poliser med maktbegär så kommer dom riskera det, precis som vissa demonstranter kommer dit för att förstöra så finns det poliser som är där för att få dänga på folk...

Är det inte maktbegär som driver "Reclaimare" till våldsyttringar?

Jag är ledsen, men jag kan inte tycka synd om människor som aktivt/passivt medverkar i sådana aktioner och åker på en och annan smäll. De hade ju inte ens tillstånd att ha en demonstration. Polisen gör helt rätt! Jag skulle vilja ta det ett steg längre och säga att man borde omhändertagit alla! som fortfarande deltog efter att våldet börjat.

Greetz
NL

Old Post May-03-2003 14:41  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

quote:
Originally posted by NordLight
Är det inte maktbegär som driver "Reclaimare" till våldsyttringar?

inte maktbegär....utan maktlöshet...förmågan att inte kunna påverka...
återigen, jag stödjer grundtanken, inte tillvägagångasättet

Old Post May-04-2003 00:26 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
återigen, jag stödjer grundtanken, inte tillvägagångasättet

vad är grundtanken då?

Old Post May-04-2003 01:18 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

quote:
De hade ju inte ens tillstånd att ha en demonstration. Polisen gör helt rätt! Jag skulle vilja ta det ett steg längre och säga att man borde omhändertagit alla!

Nu tycker jag du borde tänka över vad du står för och vad du igentligen säger.

Old Post May-04-2003 07:01  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

quote:
Originally posted by reveal
vad är grundtanken då?

att sluta leka samhällsmyra och vara kontrollerad och förslavad av dom rikare. jag kan väl kanske inte tala för alla med dom orden, men det är så jag känner, och jag vet att många reclaimare står för just det oxå.

Old Post May-04-2003 07:52 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by AC.
Nu tycker jag du borde tänka över vad du står för och vad du igentligen säger.

Ett förtydligande:

Enligt olika källor deltog ca. 2.500 personer vid demonstrationen. Polisen ringade in den vandaliserande kärntruppen på 500 personer på Kungsgatan. Vad jag menar är naturligtvis inte att man skall "låsa in" alla människor som befann sig i anslutning till Stureplan, utan att man skulle omhänderta kärntruppen på ca. 500 pers. Deltar man aktivt/passivt i kärnan av våldet får man faktiskt stå sitt kast. 2000 demonstranter lyckades ju uppenbarligen med att ta avstånd från alla galenheter. Då hade man 1. enklare kunnat identifiera våldverkarna. 2. stoppat ytterligare vandalisering som skedde under kvällen.

Vissa oskyldiga hade säkert åkt med av bara farten, men om man befinner sig mitt i ett sånt upplopp borde det väl knappast vara en större överraskning att man blir omhändertagen - eller?

Greetz
NL

Old Post May-04-2003 09:29  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
att sluta leka samhällsmyra och vara kontrollerad och förslavad av dom rikare. jag kan väl kanske inte tala för alla med dom orden, men det är så jag känner, och jag vet att många reclaimare står för just det oxå.

Vad blir det utan "samhällsmyror"? De rika såväl som de mindre rika är alla en del av samhället och agerar alla "samhällsmyror". Alternativet är stenåldern då alla själv fixade för sin egen överlevnad. Och då är jag fukked för jag behöver kunna handla mat utan att nedgöra den själv, jag behöver någon som ser till mig när jag är sjuk och kan göra mig frisk, jag behöver någon som utbildar mig och hjälper mig inhämta kunskap, jag behöver.... ja, ni fattar.

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post May-04-2003 09:55  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Icarus
Suspended User

Registered: Jul 2002
Det är bra TV, men jag håller med de flesta här inne, dessa människor måste hitta en bättre hobby. En jävla tur att inte staten får betala allt de åstadkommit, annars hade jag blivit jävligt förbannad.

Old Post May-05-2003 20:59  Falkland Islands
Click Here to See the Profile for Icarus Click here to Send Icarus a Private Message Add Icarus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by Icarus
Det är bra TV, men jag håller med de flesta här inne, dessa människor måste hitta en bättre hobby. En jävla tur att inte staten får betala allt de åstadkommit, annars hade jag blivit jävligt förbannad.

Tyvärr verkar det bli så att butiksägarna själva kommer att få stå för kalaset. Försäkringsbolagen åberopar "Force Majeur". Egentligen borde staten gå in och ta kostnaderna eftersom polisen verkligen misslyckades med att skydda butikerna. Och sedan kan alla dömda Reclaimare jobba av det i form av samhällstjänst med att sanera klotter runt om i stan - det vore nåt va!?

Greetz
NordLight

Old Post May-05-2003 21:37  Sweden
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Icarus
En jävla tur att inte staten får betala allt de åstadkommit, annars hade jag blivit jävligt förbannad.

VAD spelar det för roll? Det finns bara en enda rättmätig betalare, och det är naturligtvis de som förstörde. Jag tror inte att någon här säger emot det. De borde få betala ur egen ficka, om det så skulle ta hela deras liv.

Old Post May-05-2003 21:38 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002
Arrow

quote:
Jag behöver inte vara där för att skaffa mig en uppfattning. Det kommer ofta reportage som tar hänsyn till båda sidor. Dessutom har jag en hygglig tillit till mitt eget intellekt för att kunna dra egna slutsatser. Det jag vet är att man;
1.Saknat tillstånd för att demonstrera.
2.Kastat sten på polisen.
3.Vandaliserat butiker m.m.

Det räcker för att man i min värld har kvalificerat sig för att få rejält med stryk.

Om det är vad du vet så tycker då i vart fall jag att det verkar som du inte lyckats skaffat dig en uppfattning om vad som hände (Där du inte var) genom media. Du har altså inte lyckats ta till dig repotage från båda sidor.

Sju poliser var efter demonstrationen anmälda för misshandel. i samtliga fall, utom ett har chefsåklagare Christer Ekelund beslutat om att gå vidare med förundersökning
Taget ur Expressen; http://www.expressen.se/expressen/j...sp?d=10&a=31859
"Ett av de fall där det inletts förundersökning gäller fotografen Johan Solum som bevakade Reclaim the Streets-aktionen för Aftonbladets räkning.
Enligt uppgifter i Aftonbladet blev Solum blev attackerad av en polisman. När Solum visade sin kamera och sade att han var pressfotograf uppges polismannen har svarat att det ''skiter jag fullständigt i''.
Polismannen ska därefter ha slagit med batongen mot Solums huvud.
Händelsen dokumenterades på bild av Solums kollega Mattias Carlsson."

Angående vad du trodde dig veta enligt punkt 1. Låt mig citera ur RF, regeringsformen (andra kapitlet för den som är intreserad)
"Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats"

vad beträffar att någon skulle ha "kvalificerat sig för att få rejält med stryk." så återfinner man även denna gång om man läser i regeringsformen:
"Varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff. Han är därjämte skyddad mot tortyr..."

Old Post May-05-2003 22:06  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackCheck this track... [2006] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackGiorgio Moroder - "The Chase" (Midnight Express) [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 18:59.

Forum Rules: