|
| quote: | Originally posted by RebeL9
1. problemet ligger inte i att de tar hjälp av en viss statsmakt utan _VEM_ och _VILKA_ man hjälper. Det finns som sagt sällan en råtta med i spelet. För det första hajar jag inte varför ingen reagerar varför USA över huvud taget lägger sig i konflikter på andra sidan jorden? När de sedan väl lägger sig en konflikt så gör de det alltid på sämsta tänkbara sätt. Vilket vi har sett prov på ett flertal gånger i historien. |
Det finns bara ett land på denna jord som _KAN_ lägga sig i andras konflikter, och det är USA, det finns ingen annan militärmakt som riktigt klarar av det. Jag kan helt klart hålla med dig om att USA gör många tabbar, MEN grejen är den att utan USA så skulle vi få det svårare säkerhetspolitiskt världen över. Problemet är också det att eftersom USA är det ända land som riktigt lägger sig i ordentligt, så är det oxå det land som gör flest misstag, ganska logiskt, behöver inte nödvändigtvis betyda att USA gör ett sämre jobb än övriga länder. Att komma till ett helt okänt land och kriga är heller ingen lätt uppgift och det blir därför lätt misstag.
Sen att USA i princip gör nästan alla sina ingrepp för egen vinnings skull är en annan sak. USA skulle troligvis inte ha anfallit irak enbart för att rädda folket, dom ville ha oljan oxå. Men det finns oxå exempel på fall där USA gjort utan egentliga egna intressen tex, kosovo, somalia (som dom iof lyckades sådär med ).
Min poäng är att om inte USA funnits hade vi kanske levt i ett kommunist europa eller ett hitler europa, sydkoreanerna hade levt under en hemsk diktatur etc.
| quote: | | 2. Jag tycker det var helt rätt av USA att störta Saddam. Men folk verkar fokusera enbart på Saddam. Det stora problemet var inte Saddam utan det stora problemet är säkerheten i landet och att få allt att börja rulla på igen. På båda punkterna har USA misslyckats. Världen trodde väl att allt skulle gå över en natt. Att så fort man antingen fått slut på kriget eller haffat Saddam så var allt frid och fröjd. Notera att Bush redan i Maj sa "I can now declare that the war is over!". Ironiskt nog har amerikanerna sedan dess förlorat mer manskap än under själva kriget. Varför måste allt vara så förhastat. Varför var hela invasionen så förhastad? Varför idiotförklarade USA både Frankrike och Tyskland för att de vägra ställa upp på en invasion? |
Bush sa inte så, han sa att "In the battle of Iraq, the United States and our allies have prevailed. And now our coalition is engaged in securing and reconstructing that country". Altså själva kriget är slut, vilket det oxå var, inte att USA nu kunde lämna landet för att dom var klara med sitt jobb. Major battles over så att säga... även om han nog inte trodde att det skulle bli så illa som det blev...
sen tror jag faktiskt USA lärt sig en ordentlig läxa efter 11 sept, dom måste slutföra sina krig som dom påbörjar. Och även ta mer hänsyn till människor än till pengar. även om detta nog beror på att dom vill rädda sitt eget skinn, men det spelar egentligen ingen roll.
alltid 
|