Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by Smekbar
okej, sure, men så som jag förstått det har ni ändå menat att om man hade haft all denna informationen, dvs alla bitar som en persons liv är uppbyggda av, så skulle man kunna förutsäga denna persons alla val i en given situation, vilket jag (o kanske även du? ) menar inte går, eftersom det finns "kaosdelar" i människan...


Jag menade givetvit _alla_ delar vilket inkluderar känslor och intryck, därav omöjligheten...men jag pratar teoretiskt.... för att visa min poäng Självklart är det inte möjligt...


___________________

Old Post Jan-13-2004 11:46 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm
Re: Individen existerar inte...

quote:
Originally posted by St_Andrew
(som jag kom på själv men som troligtvis många innan mig oxå kommit på)


Jo, jag hörde något rykte om en film som heter Matrix bygger på det hära

Hur förklarar man då rösterna i huvudet på folk som inte mår så bra kanske. Kan man förutspå vad de dära rösterna ska säga?

Jag tror att det finns saker här i livet som kan påverka en människa på det sättet att alla de saker som en gång var viktiga blir helt triviala. Dessutom skulle det kunna gå tillbaka till "normala" efter en obestämd tid. Under denna tid råder kaos, en tid då det inte går att förutse några handlingar.


___________________
Going... Going...

Old Post Jan-13-2004 12:04  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by AC.
Jo, jag hörde något rykte om en film som heter Matrix bygger på det hära


hmmm, var en i political discussion som sa det med, skumt, för det har egentligen inget med det att göra!

quote:
Hur förklarar man då rösterna i huvudet på folk som inte mår så bra kanske. Kan man förutspå vad de dära rösterna ska säga?

Jag tror att det finns saker här i livet som kan påverka en människa på det sättet att alla de saker som en gång var viktiga blir helt triviala. Dessutom skulle det kunna gå tillbaka till "normala" efter en obestämd tid. Under denna tid råder kaos, en tid då det inte går att förutse några handlingar.


först måste man förstå att kaos och slumpmässighet egentligen bara är relativa saker. tex att du slår en tärning kan verka ytterst slumpmässigt, men vad det blir beror ändå på hur du kastar den. Vet man bara tillräckligt mycket så går det att förutse.

att vi inte kan förstå vad rösterna vill säga eller varför dom säger nått beror på att hjärnan är för komplex för oss människor att förstå oss på. vi kan i praktiken ALDRIG räkna ut allt, men i teorin går det, och det e det som denna teori bygger på...

Old Post Jan-13-2004 13:18  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by JayBee
ja men ordet "fel" och "rätt" är oxo påhittade ord som igentligen inte finns utan är bara vad majoriteten tycker. men jag kan ju inte hålla på gå runt och varje gång någon använder ordet fel ska jag dra feta historian om varför det igentlgien inte finns ett fel.

jag orkar inte tänka på det jag kallar för "onödig filosofi" sånt som inte leder någon vart. faktum är att alla människor på jorden skulle ju bara kunna ta självmord imorgon, vad spelar det för roll? vad spelar det för roll om hela jorden sprängs imorgon? inte specielt mycket, det blir ju ingen direkt smärta heller allt försvinner bara, skit samma ju.

men jag orkar inte tänka på sånt utan föredrar att ta livet som det kommer, acceptera det som är och göra besta utav situationen och filosofera om saker som kan leda till något.

faktum är att jag tror jag kom på teoretiska bevis till att tidsförflyttningen är omöjlig (altså "time travel") problemet är bara att jag var så insyltad i mina tankar att jag glömde bort min teori.. :P Å andra sidan vad spelar det för roll? det har ju inte hller något direkt syfte vad jag än kommer på men som sagt orkar inte tänka allt för länge i sånna banor.


om man kan ta filosofi på ett bra sätt så kan man ha mycket nytta av det i livet. men tex i detta fall om du ser det som att du kan släppa ansvaret helt eftersom allt ändå redan är förbestämt, då tar du det fel. Självklart det kanske redan var förbestämt att du skulle ta den fel och ändå hamna på gatan till slut, men om du tar den rätt så behöver det ju inte betyda att du kan släppa allt, du kan ju fortsätta att kämpa på, det leder nånstanns även fast det redan är förbestämt.

denna teori har för mig mest inneburit att jag ändrar synen på människorna runt omkring mig, även fast dom e HELT dumma i huvet/ego/störda så tycker jag mest synd om dom, för dom har aldrig haft mer val o vara sånna än en CP störd människa.

Filosofi kan ha många bra betydelser...

Old Post Jan-13-2004 13:33  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew
först måste man förstå att kaos och slumpmässighet egentligen bara är relativa saker. tex att du slår en tärning kan verka ytterst slumpmässigt, men vad det blir beror ändå på hur du kastar den. Vet man bara tillräckligt mycket så går det att förutse.

i vems synvinkel talar du om? gud eller? för oss människor i alla fall är en tärning slumpmässig för man kan (nästan omöjligt) förutse vad tärningen kommer att slå. och därmed hela syftet av det ordet som jag sa tidigare är "fel" oxo bara en uppfattning vi gjort men den funkar ju och samma sak gäller slumpåmässigt, orka hålla på och gå runt tänkande på vad tärningen kommer slå näst... jaaa du olle om vi räknar med att jag kastar den i 4.5 meter i sekunden och den har en 45 graders vinkel med 2 meter till väggen som är gjord utav plåt som studsar tärningen 0.2 meter med en studsgrad utav 5 studskrafter.. blabla så bli det en femma!

jo det är klar det går säkert men vad vill du komma fram till med det?

vi skulle ju kunna lika väl diskutera om varför tomater är röda :P

Slutsats: för mig är en tärning slumpmässig i alla fall. sen kan man diskutera om ordet slumpmässig egentligen existerar på "riktigt" men som jag redan sagt typ 100 gånger.... ORKA??


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Jan-13-2004 13:52  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew
denna teori har för mig mest inneburit att jag ändrar synen på människorna runt omkring mig, även fast dom e HELT dumma i huvet/ego/störda så tycker jag mest synd om dom, för dom har aldrig haft mer val o vara sånna än en CP störd människa.


ja men vad sägs om att kanske en kille retar dig och sen retar han mig som exempel. efter att han retat dig tänker du bara "där var beräknande faktorer som fick honom att göra så, det är inte hans fel" så fortsätter han nästa dag oxo.

när han retar mig så kanske jag ger honom en smäll på käften eller så kanske jag säger åt fröken eller ringer min mamma eller whatever men så finns det en stor chans att hans slutar reta mig i framtiden och kanske slutar reta folk tidigare än om alla skulle ta emot hans skit.

jag tycker att det verkar som att du filosoferar bort i spår som leder till att du inte gör någonting alls tillslut.


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Jan-13-2004 13:56  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew

denna teori har för mig mest inneburit att jag ändrar synen på människorna runt omkring mig, även fast dom e HELT dumma i huvet/ego/störda så tycker jag mest synd om dom, för dom har aldrig haft mer val o vara sånna än en CP störd människa.

Filosofi kan ha många bra betydelser...


Men så är det ju även fast man inte tror på det här. Att en person t.ex har en psykisk störning och/eller har blivit misshandlad av sin styvfar som ung är ju beklagligt hursomhelst. Det finns orsaker till saker även fast hela vårt liv inte är helt förutbestämt.

Old Post Jan-13-2004 13:58  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by JayBee
ja men vad sägs om att kanske en kille retar dig och sen retar han mig som exempel. efter att han retat dig tänker du bara "där var beräknande faktorer som fick honom att göra så, det är inte hans fel" så fortsätter han nästa dag oxo.

när han retar mig så kanske jag ger honom en smäll på käften eller så kanske jag säger åt fröken eller ringer min mamma eller whatever men så finns det en stor chans att hans slutar reta mig i framtiden och kanske slutar reta folk tidigare än om alla skulle ta emot hans skit.

jag tycker att det verkar som att du filosoferar bort i spår som leder till att du inte gör någonting alls tillslut.


det jag menade var inte att man ska skita i dom, utan att man ska tycka synd om dom istället. hela denna teori bygger på att man ger en sån bra miljö som möjligt för alla att utvecklas i. så i det ingår även att man ska försöka få han at tförstå att han gör fel. men jag tycker synd om den här killen istället för att bara tycka han e dum i huvet "och borde fatta bättre"

Old Post Jan-13-2004 14:00  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Virus
Men så är det ju även fast man inte tror på det här. Att en person t.ex har en psykisk störning och/eller har blivit misshandlad av sin styvfar som ung är ju beklagligt hursomhelst. Det finns orsaker till saker även fast hela vårt liv inte är helt förutbestämt.


jo men dom flesta människor verkar tycka att så länge man inte har en diagnostiskt ställd sjukdom så kan man välja och är däfrör bara dum om man gör nått brott eller så... men även skandia cheferna är det synd om även fast det e MYCKET svårare att tänka så...

Old Post Jan-13-2004 14:03  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes



Registered: Oct 2001
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew
jo men dom flesta människor verkar tycka att så länge man inte har en diagnostiskt ställd sjukdom så kan man välja och är däfrör bara dum om man gör nått brott eller så... men även skandia cheferna är det synd om även fast det e MYCKET svårare att tänka så...


Så det är t.o.m. synd om en flerfallspedofil för att han inte hade något val?

Old Post Jan-13-2004 14:05  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Virus
Så det är t.o.m. synd om en flerfallspedofil för att han inte hade något val?


japp, extremt!

Old Post Jan-13-2004 14:08  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew
det jag menade var inte att man ska skita i dom, utan att man ska tycka synd om dom istället. hela denna teori bygger på att man ger en sån bra miljö som möjligt för alla att utvecklas i. så i det ingår även att man ska försöka få han at tförstå att han gör fel. men jag tycker synd om den här killen istället för att bara tycka han e dum i huvet "och borde fatta bättre"

jojo visst visst men jag ser fortfarande inte hur du ska uppnå det genom att tycka synd om honom?

man kan mycket väl få honom att förstå att han gör fel utan att tro på denna teori och dessutom så gav ju jag några snabba exempel på hur man brukar handskas med sånt i den åldern

tycka synd?? njää jag tvivlar på att det skulle hjälpa, kanske få honom att respektera dig genom att ta till våld eller kanske att börja respektera honom mer. då kanske han får mer självförtroende och börjar respektera andra mer men det har inget med din teori att göra.


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Jan-13-2004 14:10  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID tribal track with sample [2006] [8]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Scot Project - "U (I Got A Feeling)" [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 23:28.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!